Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Skönhetsexpertens bästa beauty hacks

Ät färgglatt, dubbelrengör huden och använd hudvård vid rätt tidpunkt.
Här är skönhetsexperten Maria Ahlgrens fem bästa beauty hacks.

Hur huden mår är en komplex summa av genetik, hormoner, exponering för yttre påverkan som sol, föroreningar och stress, och livsstil - där maten är en viktig nyckel. Maria Ahlgren är skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna och kallar sig själv för skönhetsnörd. Här är hennes fem bästa beauty hacks.

Ät en Pride-flagga varje dag. Pigmenten i frukt och grönt har olika skyddande och reparerande funktioner som ofta verkar i synergi med varandra. Äter vi växtbaserat och färgglatt så har vi kommit långt på beautyfood-resan.

 

LÄS OCKSÅ: Fredrik Paulún: “Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Dubbelrengöring.  Många slarvar med rengöringen, så att rester av makeup och luftföroreningar ligger kvar på hudytan. Förutom luftföroreningarnas skadliga effekter så kan inte efterföljande hudvårdsprodukter tas upp ordentligt. Å andra sidan finns ett problem med överexfoliering. De senaste årens syratrend har inneburit att många går på för hårt med både syror och andra aktiva ingredienser, och riskerar en försvagad barriär. På kvällen rengör jag därför först med olja och sen med vattenbaserad tvätt. Det lärde jag mig när jag bodde i Japan.

Vårda bakterierna. Mikrofloran i både mage och på huden vårdar jag ömt. För insidan äter jag probiotiska livsmedel som miso, mjölksyrade grönsaker och yoghurt, och prebiotiska livsmedel som havregryn, bönor och kostfiberrika grönsaker. Prebiotika, probiotika och postbiotika i hudvård är en stor trend som vi kommer se mer av.

LÄS OCKSÅ: ”Tänk färgglatt – och lyssna inåt”

Tajma hudvården. När vi använder produkter är nästan lika viktigt som vad vi använder. C-vitamin på morgonen skyddar mot yttre stress under dagen, medan A-vitamin (som retinol, bakuchiol eller retinoider) och cellkommunicerande peptider är skönhetsömnens bästa vän.

Ta omega 3-tillskott. För min torra hud gör det underverk. Just nu tar jag ett veganskt tillskott baserat på alger.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.