Skönhetspanelen testar: Ansiktsolja

Ansiktsolja är en härlig boost för torr hud och använd rätt kan den ge både glow och färre rynkor – och skydda mot iskalla vindar.
Kureras skönhetspanel har testat en rad ljuvliga oljor. Vi har provat oss fram och låtit oss förföras av doft och känsla – och till sist hittat en favorit. 

Men först: Olja ska helst appliceras på lätt fuktad hud. Det kan du göra genom att inte torka huden helt torr efter dusch eller tvätt innan du använder oljan - eller genom att först använda ansiktsvatten och sedan olja. Applicerar du olja på torr hud så kan huden i värsta fall faktiskt bli torrare av oljan.
Hur det funkar? Tänk att fett löser fett.

Det är också viktigt att applicera lagom, annars riskerar du att störa hudens egen fukt- och fettbalans. 1-2 droppar räcker långt! Om du tycker att dropparna är dyra så kan du blanda en droppe i din vanliga dag- eller nattkräm och därmed göra den lite rikare.                                

 

Rosenserien, Carrot Oil 30ml, 345 kr

Lyxig pumpflaska som ger ett exklusivt intryck och portionerar ut oljan i lagom dos.
Morotsoljan är ganska starkt orange i färgen, och ger en fräsch lyster, men inte mer i ansiktet.
Oljan doftar milt och gott av rosor, väldigt Rosenserien. Den känns lyxig och lätt och går snabbt in i huden – och gör gott där. Känslan är att den här oljan både känns bra, ger lite färg och väldigt välgörande. Återfuktar och känns som om den reparerar huden. Det behövs ytterst lite, vilket gör oljan väldigt dryg och därmed prisvärd. Och sommartid är färgen den perfekta boosten till solbrännan!

LÄS OCKSÅ: "Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden" 

Dr Sannas Lugnande ansiktsolja, 30ml, 399 kr

Snygg glasflaska med pipett, liten och nätt att packa med sig och ger en känsla av ekolyx! Doseringspipetten är väldigt bra – med hjälp av den går det att droppa oljan direkt i ansiktet, utan att ta vägen via handflatorna. Det känns också skönt att förpackningen är i glas. Oljan doftar helt ljuvligt av havtornsbär och melon – doften gör den till en fröjd att massera in. Den är gulorange, men ger ingen färg på huden och går snabbt in, utan att lämna någon fet hinna. Den känns inte kletig, utan otroligt återfuktande, även för den med fet hud, och huden känns “renad” på djupet. Huden känns mjuk och smidig direkt och det känns som om den skyddar huden. En känsla av vårdande och uppbyggande.
Varje droppe för sitt jobb, vilket gör den prisvärd!

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden 

Börlind Facial oil, 30 ml, 499 kr

Snygg glasflaska med pipett i exklusiv förpackning. En lite otympligare modell av pipett där locket trycks ner för att suga upp oljan, som är något tunnare. Oljan är orange i färgen, men ger ingen färg på huden. Doften är lyxigt fräsch och lagom stark. Den är smidig att applicera, känns inte kladdig utan mjuk och len som silke på huden.

Det känns bra att den skyddar huden mot blått ljus från datorer och annat. Den gör inte huden lika mjuk och smidig som andra oljor i testet, men är kanske den som skyddar huden bäst över tid. Huden känns mer återfuktad och vital efter några dagar. Väldigt dryg, någon enstaka droppe räcker långt.

 

Weleda - almond soothing facial oil, 50 ml, 229 kr

Glasflaska med droppmynning i en klassisk Weledaflaska av blått glas. Det är lite svårt att få ut oljan, man får skaka flaskan rejält. Det är en ren mandelolja, som känns relativt lätt på huden och bara doftar svagt av mandel. Den känns ganska basic, och lite oljig på huden – inte så lyxig, men enkel och bra för den som vill vill ha en neutral basolja. Den är så mild att den också funkar för att ta bort ögonmakeup.
Den här oljan är helt färglös och utan parfym och eteriska oljor och den milda mandeldoften dunstar relativt snabbt. Den är mjuk och går lätt in i huden och känns väldigt “snäll” och lugnande för huden. Flera i panelen föredrog att använda den här oljan på kroppen, framför allt på torra knän, armbågar och fötter. Väldigt prisvärd.

LÄS OCKSÅ: Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Moonsun Face Oil, 30 ml, 398 kr

Enkel liten glasflaska med skruvkork och droppmynning som doserar försiktigt, men bra. Doften är mild och behaglig, åt det örtiga hållet, med neoli, lindblomma och rosmarin. Oljan är lite rikare och fetare än övriga i testet och det tar lite längre tid för den att absorberas av huden, men det mjukgör på ett skönt sätt. Den är orange i färgen, vilket ger huden en lätt lyster. Ett par i panelen föredrog den på kroppen, på fötterna och på nagelbanden just eftersom den var lite rikare än övriga oljor. Den är väldigt dryg, det krävdes mycket lite för att täcka hela ansiktet. Den känns lite dyr och kanske inte helt prisvärd – men innehållet är fint!

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Eko/miljö

30 procent av de växthusgaser som vi släpper ut absorberas av jordens ekosystem. Men näringsbrist påverkar skog och annan växtlighets förmåga att binda koldioxid från atmosfären. Bättre tillgång till näringsämnen skulle bidra till att mer koldioxid kan bindas medan en ökande brist hotar att bidra till större klimatförändringar.