Skydda dig från giftiga metaller

Vi lever i en förgiftad värld där alla påverkas av miljögifter. Gifter som byggts upp under ens livstid nedsätter hälsan, bidrar till eller orsakar symtom och sjukdomar, speciellt vid undermålig näringsstatus. Näringsämnen kan både skydda oss och avgifta oss från tungmetaller och kemikalier. Att minska exponering för gifterna samt att inta mineral och antioxidanttillskott dagligen är bästa sättet att skydda sig mot miljögifter och säkra ett bättre hälsotillstånd. Det finns ett starkt förhållande mellan ansamling av tungmetaller och näringsstatusen. Kroppen använder främst mineral och antioxidanter i samarbete med våra avgiftningsorgan för att skydda, binda och avlägsna tungmetaller och kemikalier från kroppen. Varje land samt FN har en miljöpolicy för att förbättra miljön och säkra en bättre hälsa för befolkningen och kommande generationer. Detsamma borde gälla var och en av oss. Man bör ha en personlig miljöpolicy samt en för familjen som innebär skydd från miljögifter och avgiftning från de tungmetaller och kemikalier man utsätts för. Det har visat sig att miljögifterna påverkar vår DNA och inte bara skadar oss utan även kommande generationer.

Följande lista visar de mest skadliga substanser som drabbar människor enligt CERCLA:
• arsenik
• bly
• kvicksilver
• vinylklorid
• PCB
• bensen
• polycykliska aromatiska kolväten
• kadmium.

Olika avgiftningskurer
Följande metoder kan rekommenderas av läkare eller terapeuter för att avgifta kroppen från tungmetaller och kemikalier:
• Penicillamin, DMSA, DMPS eller andra läkemedel kan ge en snabbare men mer intensiv avgiftning.
• Ökat intag av kelerande mineral, t.ex. vid en mineralbalansering samt antioxidanter och fettsyror.
• Avgiftningskurer med perorala intag av EDTA, anala suppositorier eller intravenös tillförsel av EDTA.
• Avgiftningkurer med megadoser C-vitamin.
• Avgiftningkurer med liponsyra (ALA).
• Avgiftningskurer med örtmediciner och alger, t.ex. vitlök, klorella, alginat, koriander.
• Avgiftningskurer med näringsdrycker innehållande renande och stödjande ämnen.
• Tarmrening, samt lever och njurrening.
• Infraröd bastu, vanlig bastu eller badkurer.
• Ökat intag i kosten av ägg, bönor, vitlök, lök och grönsaker från kålfamiljen.
• Homeopatiska dräneringsmedel.

 

Vid en framgångsrik avgiftning kombineras flera av dessa och pågår i upprepade omgångar. Man blir inte av med alla metaller och toxiner efter en kort avgiftningskur, utan det krävs upprepade kurer för bra resultat. Man bör helst kombinera:
• förbättrad kost och livsstil med intag av minst 10 portioner ekologiskt odlad frukt och grönsaker per dag.
• utesluta eller minimera exponering, eventuellt sanering.
• intag av specifika antagonistiska näringsämnen som binder respektive tungmetall och
aktivering av och stöd för kroppens avgiftningsorgan.

Första åtgärd är att undvika exponering för metaller och miljögifter. Sanering av arbetsplatsen, hemmet, amalgamsanering och inskaffande av ett vattenfilter är åtgärder som kan krävas för att minska exponering för miljögifter. För mer information angående amalgamsanering se: www.tf.nu.

En rapport på uppdrag av regeringen om positiva hälsoeffekter av amalgamsanering samt anvisningar om hur säker amalgamsanering ska vara och gå till, har överlämnats av Stiftelsen Metallbiologiskt Centrum. En webbversion av rapporten finns att hämta på www.metallbiologi.se.

Labbanalyser som ger oss information om vår mineral- och metallstatus ger oss en karta att navigera efter om vi ska kartlägga och lägga upp ett avgiftningsprogram. Amerikanska keleringsläkaren dr Gary Gordan betonar att avgiftning av tungmetaller är en livslång process. Det tar minst 7 år för skelettet att förnya sig. Även om man har intagit kelerande ämnen som avgiftar bly under 7 år så tar det så pass lång tid att bli av med hälften av kroppens samlade mängd av bly. Många tungmetaller samlas i skelettet och lagras där i åratal eller under hela livstiden. De kan utsöndras i större eller mindre mängd varje dag.

Avgiftningskurer kommer att ta tid för att tömma ut större mängder av lagrade metaller men det finns oftast en kritisk gräns som är påtagligt för att förbättra hälsotillståndet. När man har hjälpt kroppen bli av med en viss mängd av tungmetall sker det en förbättring av hälsotillståndet. Man behöver inte tömma kroppen helt på tungmetaller för att se signifikanta symtomförbättringar eller förnyelse av organfunktioner. Det kan oftast redan ske efter några månaders tid av tungmetallkeleringskurer.

Analyser vid avgiftningskurer
• En hårmineralanalys ger en bra indikation på samlade gifter samt kroppens mineralstatus. Staplarna som speglar tungmetaller kommer att minska och öka under årens lopp främst beroende på hur mycket exponering man utsätter sig för och hur mycket som utsöndras vid kelerings-/avgiftningskurer. Att göra en hårmineralanalys varje halvår eller 1 gång per år ger värdefull information och vägledning angående mineral- och metallstatusen.
• Ett enkelt prisvärt test, IHMT-testet mäter i urin aktuella värden av jonat, metaller som producerar fria radikaler. Testet visar aktuella metaller som bör avgiftas för att minska stressen som den belastar kroppen med.
• Vid symtom eller en analys som gör att man är misstänksam om ansamlingar av metaller kan man följa upp med ett urin- eller avföringstest och ca 6 timmar efter testet utsätter man kroppen för ett kelateringsämne, som aktiverar metaller att börja röra på sig, t.ex. CaNa2 EDTA, DMPS eller DMSA.
• Melisatest (www.melisa.org) för metallallergi kan avslöja hypersensibilitet. Det är speciellt värdefullt för att utvärdera känslighet mot metaller i munhålan eller vid kontakt med metaller på arbetsplatsen.
• Nukleär mikroskopering PIXE kan ge en mer detaljerad bild av metallförekomst på cellnivå, men är dyr och används inom forskningen.
• Metallvärden i blod är främst värdefullt att mäta vid misstankar om en akut exponeringsdos av en eller flera metaller.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.