Vi lever i en förgiftad värld där alla påverkas av miljögifter. Gifter som byggts upp under ens livstid nedsätter hälsan, bidrar till eller orsakar symtom och sjukdomar, speciellt vid undermålig näringsstatus.

Skydda dig från giftiga metaller

Vi lever i en förgiftad värld där alla påverkas av miljögifter. Gifter som byggts upp under ens livstid nedsätter hälsan, bidrar till eller orsakar symtom och sjukdomar, speciellt vid undermålig näringsstatus. Näringsämnen kan både skydda oss och avgifta oss från tungmetaller och kemikalier. Att minska exponering för gifterna samt att inta mineral och antioxidanttillskott dagligen är bästa sättet att skydda sig mot miljögifter och säkra ett bättre hälsotillstånd. Det finns ett starkt förhållande mellan ansamling av tungmetaller och näringsstatusen. Kroppen använder främst mineral och antioxidanter i samarbete med våra avgiftningsorgan för att skydda, binda och avlägsna tungmetaller och kemikalier från kroppen. Varje land samt FN har en miljöpolicy för att förbättra miljön och säkra en bättre hälsa för befolkningen och kommande generationer. Detsamma borde gälla var och en av oss. Man bör ha en personlig miljöpolicy samt en för familjen som innebär skydd från miljögifter och avgiftning från de tungmetaller och kemikalier man utsätts för. Det har visat sig att miljögifterna påverkar vår DNA och inte bara skadar oss utan även kommande generationer.

Följande lista visar de mest skadliga substanser som drabbar människor enligt CERCLA:
• arsenik
• bly
• kvicksilver
• vinylklorid
• PCB
• bensen
• polycykliska aromatiska kolväten
• kadmium.

Olika avgiftningskurer
Följande metoder kan rekommenderas av läkare eller terapeuter för att avgifta kroppen från tungmetaller och kemikalier:
• Penicillamin, DMSA, DMPS eller andra läkemedel kan ge en snabbare men mer intensiv avgiftning.
• Ökat intag av kelerande mineral, t.ex. vid en mineralbalansering samt antioxidanter och fettsyror.
• Avgiftningskurer med perorala intag av EDTA, anala suppositorier eller intravenös tillförsel av EDTA.
• Avgiftningkurer med megadoser C-vitamin.
• Avgiftningkurer med liponsyra (ALA).
• Avgiftningskurer med örtmediciner och alger, t.ex. vitlök, klorella, alginat, koriander.
• Avgiftningskurer med näringsdrycker innehållande renande och stödjande ämnen.
• Tarmrening, samt lever och njurrening.
• Infraröd bastu, vanlig bastu eller badkurer.
• Ökat intag i kosten av ägg, bönor, vitlök, lök och grönsaker från kålfamiljen.
• Homeopatiska dräneringsmedel.

 

Vid en framgångsrik avgiftning kombineras flera av dessa och pågår i upprepade omgångar. Man blir inte av med alla metaller och toxiner efter en kort avgiftningskur, utan det krävs upprepade kurer för bra resultat. Man bör helst kombinera:
• förbättrad kost och livsstil med intag av minst 10 portioner ekologiskt odlad frukt och grönsaker per dag.
• utesluta eller minimera exponering, eventuellt sanering.
• intag av specifika antagonistiska näringsämnen som binder respektive tungmetall och
aktivering av och stöd för kroppens avgiftningsorgan.

Första åtgärd är att undvika exponering för metaller och miljögifter. Sanering av arbetsplatsen, hemmet, amalgamsanering och inskaffande av ett vattenfilter är åtgärder som kan krävas för att minska exponering för miljögifter. För mer information angående amalgamsanering se: www.tf.nu.

En rapport på uppdrag av regeringen om positiva hälsoeffekter av amalgamsanering samt anvisningar om hur säker amalgamsanering ska vara och gå till, har överlämnats av Stiftelsen Metallbiologiskt Centrum. En webbversion av rapporten finns att hämta på www.metallbiologi.se.

Labbanalyser som ger oss information om vår mineral- och metallstatus ger oss en karta att navigera efter om vi ska kartlägga och lägga upp ett avgiftningsprogram. Amerikanska keleringsläkaren dr Gary Gordan betonar att avgiftning av tungmetaller är en livslång process. Det tar minst 7 år för skelettet att förnya sig. Även om man har intagit kelerande ämnen som avgiftar bly under 7 år så tar det så pass lång tid att bli av med hälften av kroppens samlade mängd av bly. Många tungmetaller samlas i skelettet och lagras där i åratal eller under hela livstiden. De kan utsöndras i större eller mindre mängd varje dag.

Avgiftningskurer kommer att ta tid för att tömma ut större mängder av lagrade metaller men det finns oftast en kritisk gräns som är påtagligt för att förbättra hälsotillståndet. När man har hjälpt kroppen bli av med en viss mängd av tungmetall sker det en förbättring av hälsotillståndet. Man behöver inte tömma kroppen helt på tungmetaller för att se signifikanta symtomförbättringar eller förnyelse av organfunktioner. Det kan oftast redan ske efter några månaders tid av tungmetallkeleringskurer.

Analyser vid avgiftningskurer
• En hårmineralanalys ger en bra indikation på samlade gifter samt kroppens mineralstatus. Staplarna som speglar tungmetaller kommer att minska och öka under årens lopp främst beroende på hur mycket exponering man utsätter sig för och hur mycket som utsöndras vid kelerings-/avgiftningskurer. Att göra en hårmineralanalys varje halvår eller 1 gång per år ger värdefull information och vägledning angående mineral- och metallstatusen.
• Ett enkelt prisvärt test, IHMT-testet mäter i urin aktuella värden av jonat, metaller som producerar fria radikaler. Testet visar aktuella metaller som bör avgiftas för att minska stressen som den belastar kroppen med.
• Vid symtom eller en analys som gör att man är misstänksam om ansamlingar av metaller kan man följa upp med ett urin- eller avföringstest och ca 6 timmar efter testet utsätter man kroppen för ett kelateringsämne, som aktiverar metaller att börja röra på sig, t.ex. CaNa2 EDTA, DMPS eller DMSA.
• Melisatest (www.melisa.org) för metallallergi kan avslöja hypersensibilitet. Det är speciellt värdefullt för att utvärdera känslighet mot metaller i munhålan eller vid kontakt med metaller på arbetsplatsen.
• Nukleär mikroskopering PIXE kan ge en mer detaljerad bild av metallförekomst på cellnivå, men är dyr och används inom forskningen.
• Metallvärden i blod är främst värdefullt att mäta vid misstankar om en akut exponeringsdos av en eller flera metaller.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.