Skydda familjen från skadliga kemikalier i hemmet – 10 sätt!

Fakta

Effekterna av alla de kemikalier vi utsätts för är många, långt fler än vi känner till.
Till exempel har en WHO-rapport fastställt att många av dagens folkhälsosjukdomar - däribland cancer - är orsakade av just exponering för kemikalier. Läs mer här.

En omfattande forskningsstudie har undersökt samhällskostnaden för exponering av hormonstörande ämnen inom EU. Vill du veta summan? Jo, hela 157 miljarder kronor euro (över en biljon) om året - bara inom EU-länderna. Det är 1,23 procent av EU:s BNP. Den ofattbart höga siffran är alltså vad forskarna har uppskattat kostnaden bli för vård, rehabilitering och minskad produktivitet till följd av hormonstörande ämnen. Till detta kommer alltså även sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet. Resultatet har offentliggjorts i tidskriften ”Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.
Läs mer här.

Dessutom föds allt fler pojkar med defekt penis. Tillståndet kallas hypospadi och är en medfödd missbildning som innebär att urinröret mynnar på undersidan av penis.
I vissa allvarligare fall kan urinröret mynna pungen. Orsaken bakom missbildningen är inte fastställd men en teori är överexponering av hormonstörande kemikalier.
Läs mer här.

Inom EU används omkring 30 000 kemikalier i olika produkter, varav endast ungefär fem procent är noggrant undersökta. Det är således svårt att skydda sig mot alla skadliga kemikalier.
Men – det finns sätt att minimera exponeringen. Här är tio av dem.

Tar du till dig av Naturskyddsföreningens tio nedan nämnda sätt att minimera kemikalier i hemmet har du kommit en bra bit på väg mot ett mer giftfritt liv för dig och dina barn. Du gör en miljöinsats samtidigt som du minskar risken för cocktaileffekter, det vill säga när flera kemikalier tillsammans får obehagliga, och hittills okända, hälsoeffekter.

► Läs också: 10 sätt att bli en grönare förälder

 

1. Välj ekologisk mat
På det sättet slipper du rester av bekämpningsmedel både i din mat och i naturen.
Några exempel på hårt besprutade råvaror som du gör bäst i att undvika är: vindruvor, paprika, banan, kaffe, potatis, lök, äpplen och jordgubbar.
Med ekologisk mat slipper du dessutom tungmetaller från konstgödningen - som till exempel det cancerframkallande ämnet kadmium.
Läs om tio anledningar till varför eko är mest reko

2. Minska intaget av snabbmat och halvfabrikat
Denna typ av mat är inte bara mindre näringsrik och kryllar av tillsatser (läs om hur tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom), även förpackningarna kan innehålla ämnen som negativt kan påverka både hälsa och natur. Dessutom läcker plast som värms upp oftare kemikalier. Undvik därför alltid att värma mat i plast i mikron och servera gärna varm dryck och mat på andra material än just plast.

3. Sluta köpa och använda plast i den mån du kan
Olika sorters plast kan innehålla, och läcka, gifter som tas upp av människan eller läcker ut i naturen. Därför kan det vara smart att välja bort plasten när det finns andra alternativ, särskilt när det handlar om produkter som är nära mat och barn.
Ta reda på om du dricker eller äter din plast - och skaffa plastkoll här.

4. Byt ut teflonet
Ett mycket farligt ämne, som i princip aldrig bryts ned, ingår i tillverkningen av pannorna. Satsa hellre på gjutjärn och stål.
Läs mer om varför du bör byta ut teflonet i artikellänken nedan.
Läs om de tre huvudanledningarna till att inte steka i teflon och få tips på vad du kan använda istället.

 

5. Dammsug, våttorka och vädra ofta
På det sättet gör du dig av med dammtussar och dammpartiklar där skadliga kemikalier trivs. Damm som vi annars andas in eller får i oss genom maten.
Läs mer om vilka skadliga kemikalier som kan hittas i en vanlig dammråtta i våra barns sovrum i artikellänken nedan.

6. Ät inte fet fisk från Östersjön
Undvik fet fisk som lax, strömming, havsöring och ål från Östersjön då dessa ofta innehåller höga halter av skadliga ämnen som inte bryts ned, utan stannar kvar i kroppen och naturen. Dessutom är ålen akut utrotningshotad.
Kom bara ihåg att om du är snål med fisken (färre än tre gånger per vecka) är det bra att köra fiskolja/omega 3 som tillskott. Läs mer i artikeln: Därför ska du äta fiskolja.

7. Tvätta alltid nyköpta textilier
Då slipper du få i dig de gifter som använts i tillverkningen - eller de medel som ibland används för att bespruta kläderna för att klara eventuell fuktutsatthet vid frakt i exempelvis containrar.
Satsa ännu hellre på ekologiska material och begagnat. På det sättet skonar du även naturen och människor i tillverkningsländerna. Här kan du läsa mer om hur du som miljö- och hälsomedveten modeintresserad ska tänka, vilka material du ska välja och vilka du ska undvika.

8. Lev parfymfritt
Vi svenskar älskar när vi och våra hem doftar gott/”rent” och har svårt att ge upp våra parfymer, blomdoftande mjukmedel, citrondoftande tvättmedel, tvättmedelsdoftande deodoranter och övriga doftsprayer. Men är det egentligen rent” vi doftar? Eller har vi bara lärt oss att det är dessa dofter vi förknippar med ”rent”? Tyvärr innehåller parfymer och syntetiska doftämnen oftast hormonstörande ftalater. Det gäller i stort sett alla produkter som doftar på syntetisk väg (så även doftljus).
Kortfattat: Undvik syntetiska dofter. Eftersom ämnen i parfym kan vara allergiframkallande, påverka fertiliteten och störa hormonerna (notera dock att även naturliga dofter kan vara allergiframkallande - även om de är fria från annat "skräp").

 

9. Välj alltid miljömärkt
Så får du produkter där höga krav ställs på kemikalieinnehållet. Läs mer om miljömärkning och falsk miljömarknadsföring - så kallad greenwashing här.

10. Banta ditt badrumsskåp
Vi svenskar förbrukar 110 ton hygienprodukter och kosmetika dagligen, enligt boken boken Badskumt av Katarina Johansson. Vad vet du egentligen om vad du har i ditt badrumsskåp? Tänk efter: behöver du alla produkter i ditt badrum? Dra ned på mängden och lätta på så sätt lite på det kemikalietryck som både naturen och din egen kropp är utsatt för. När du ändå håller på att rensa badrumsskåpet - kom ihåg att gammal medicin ska lämnas in till ett apotek.

► Läs också: Hormonstörande ämnen kostar EU 157 miljarder euro om året

Av Isabelle G Hedander

Källa: Naturskyddsföreningen och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Effekterna av alla de kemikalier vi utsätts för är många, långt fler än vi känner till.
Till exempel har en WHO-rapport fastställt att många av dagens folkhälsosjukdomar - däribland cancer - är orsakade av just exponering för kemikalier. Läs mer här.

En omfattande forskningsstudie har undersökt samhällskostnaden för exponering av hormonstörande ämnen inom EU. Vill du veta summan? Jo, hela 157 miljarder kronor euro (över en biljon) om året - bara inom EU-länderna. Det är 1,23 procent av EU:s BNP. Den ofattbart höga siffran är alltså vad forskarna har uppskattat kostnaden bli för vård, rehabilitering och minskad produktivitet till följd av hormonstörande ämnen. Till detta kommer alltså även sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet. Resultatet har offentliggjorts i tidskriften ”Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.
Läs mer här.

Dessutom föds allt fler pojkar med defekt penis. Tillståndet kallas hypospadi och är en medfödd missbildning som innebär att urinröret mynnar på undersidan av penis.
I vissa allvarligare fall kan urinröret mynna pungen. Orsaken bakom missbildningen är inte fastställd men en teori är överexponering av hormonstörande kemikalier.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

 

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.