Skydda familjen från skadliga kemikalier i hemmet – 10 sätt!

Fakta

Effekterna av alla de kemikalier vi utsätts för är många, långt fler än vi känner till.
Till exempel har en WHO-rapport fastställt att många av dagens folkhälsosjukdomar - däribland cancer - är orsakade av just exponering för kemikalier. Läs mer här.

En omfattande forskningsstudie har undersökt samhällskostnaden för exponering av hormonstörande ämnen inom EU. Vill du veta summan? Jo, hela 157 miljarder kronor euro (över en biljon) om året - bara inom EU-länderna. Det är 1,23 procent av EU:s BNP. Den ofattbart höga siffran är alltså vad forskarna har uppskattat kostnaden bli för vård, rehabilitering och minskad produktivitet till följd av hormonstörande ämnen. Till detta kommer alltså även sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet. Resultatet har offentliggjorts i tidskriften ”Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.
Läs mer här.

Dessutom föds allt fler pojkar med defekt penis. Tillståndet kallas hypospadi och är en medfödd missbildning som innebär att urinröret mynnar på undersidan av penis.
I vissa allvarligare fall kan urinröret mynna pungen. Orsaken bakom missbildningen är inte fastställd men en teori är överexponering av hormonstörande kemikalier.
Läs mer här.

Inom EU används omkring 30 000 kemikalier i olika produkter, varav endast ungefär fem procent är noggrant undersökta. Det är således svårt att skydda sig mot alla skadliga kemikalier.
Men – det finns sätt att minimera exponeringen. Här är tio av dem.

Tar du till dig av Naturskyddsföreningens tio nedan nämnda sätt att minimera kemikalier i hemmet har du kommit en bra bit på väg mot ett mer giftfritt liv för dig och dina barn. Du gör en miljöinsats samtidigt som du minskar risken för cocktaileffekter, det vill säga när flera kemikalier tillsammans får obehagliga, och hittills okända, hälsoeffekter.

► Läs också: 10 sätt att bli en grönare förälder

 

1. Välj ekologisk mat
På det sättet slipper du rester av bekämpningsmedel både i din mat och i naturen.
Några exempel på hårt besprutade råvaror som du gör bäst i att undvika är: vindruvor, paprika, banan, kaffe, potatis, lök, äpplen och jordgubbar.
Med ekologisk mat slipper du dessutom tungmetaller från konstgödningen – som till exempel det cancerframkallande ämnet kadmium.
Läs om tio anledningar till varför eko är mest reko

2. Minska intaget av snabbmat och halvfabrikat
Denna typ av mat är inte bara mindre näringsrik och kryllar av tillsatser (läs om hur tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom), även förpackningarna kan innehålla ämnen som negativt kan påverka både hälsa och natur. Dessutom läcker plast som värms upp oftare kemikalier. Undvik därför alltid att värma mat i plast i mikron och servera gärna varm dryck och mat på andra material än just plast.

3. Sluta köpa och använda plast i den mån du kan
Olika sorters plast kan innehålla, och läcka, gifter som tas upp av människan eller läcker ut i naturen. Därför kan det vara smart att välja bort plasten när det finns andra alternativ, särskilt när det handlar om produkter som är nära mat och barn.
Ta reda på om du dricker eller äter din plast – och skaffa plastkoll här.

4. Byt ut teflonet
Ett mycket farligt ämne, som i princip aldrig bryts ned, ingår i tillverkningen av pannorna. Satsa hellre på gjutjärn och stål.
Läs mer om varför du bör byta ut teflonet i artikellänken nedan.
Läs om de tre huvudanledningarna till att inte steka i teflon och få tips på vad du kan använda istället.

5. Dammsug, våttorka och vädra ofta
På det sättet gör du dig av med dammtussar och dammpartiklar där skadliga kemikalier trivs. Damm som vi annars andas in eller får i oss genom maten.
Läs mer om vilka skadliga kemikalier som kan hittas i en vanlig dammråtta i våra barns sovrum i artikellänken nedan.

6. Ät inte fet fisk från Östersjön
Undvik fet fisk som lax, strömming, havsöring och ål från Östersjön då dessa ofta innehåller höga halter av skadliga ämnen som inte bryts ned, utan stannar kvar i kroppen och naturen. Dessutom är ålen akut utrotningshotad.
Kom bara ihåg att om du är snål med fisken (färre än tre gånger per vecka) är det bra att köra fiskolja/omega 3 som tillskott. Läs mer i artikeln: Därför ska du äta fiskolja.

7. Tvätta alltid nyköpta textilier
Då slipper du få i dig de gifter som använts i tillverkningen – eller de medel som ibland används för att bespruta kläderna för att klara eventuell fuktutsatthet vid frakt i exempelvis containrar.
Satsa ännu hellre på ekologiska material och begagnat. På det sättet skonar du även naturen och människor i tillverkningsländerna. Här kan du läsa mer om hur du som miljö- och hälsomedveten modeintresserad ska tänka, vilka material du ska välja och vilka du ska undvika.

8. Lev parfymfritt
Vi svenskar älskar när vi och våra hem doftar gott/”rent” och har svårt att ge upp våra parfymer, blomdoftande mjukmedel, citrondoftande tvättmedel, tvättmedelsdoftande deodoranter och övriga doftsprayer. Men är det egentligen rent” vi doftar? Eller har vi bara lärt oss att det är dessa dofter vi förknippar med ”rent”? Tyvärr innehåller parfymer och syntetiska doftämnen oftast hormonstörande ftalater. Det gäller i stort sett alla produkter som doftar på syntetisk väg (så även doftljus).
Kortfattat: Undvik syntetiska dofter. Eftersom ämnen i parfym kan vara allergiframkallande, påverka fertiliteten och störa hormonerna (notera dock att även naturliga dofter kan vara allergiframkallande – även om de är fria från annat ”skräp”).

9. Välj alltid miljömärkt
Så får du produkter där höga krav ställs på kemikalieinnehållet. Läs mer om miljömärkning och falsk miljömarknadsföring – så kallad greenwashing här.

10. Banta ditt badrumsskåp
Vi svenskar förbrukar 110 ton hygienprodukter och kosmetika dagligen, enligt boken boken Badskumt av Katarina Johansson. Vad vet du egentligen om vad du har i ditt badrumsskåp? Tänk efter: behöver du alla produkter i ditt badrum? Dra ned på mängden och lätta på så sätt lite på det kemikalietryck som både naturen och din egen kropp är utsatt för. När du ändå håller på att rensa badrumsskåpet – kom ihåg att gammal medicin ska lämnas in till ett apotek.

► Läs också: Hormonstörande ämnen kostar EU 157 miljarder euro om året

Av Isabelle G Hedander

Källa: Naturskyddsföreningen och Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Effekterna av alla de kemikalier vi utsätts för är många, långt fler än vi känner till.
Till exempel har en WHO-rapport fastställt att många av dagens folkhälsosjukdomar - däribland cancer - är orsakade av just exponering för kemikalier. Läs mer här.

En omfattande forskningsstudie har undersökt samhällskostnaden för exponering av hormonstörande ämnen inom EU. Vill du veta summan? Jo, hela 157 miljarder kronor euro (över en biljon) om året - bara inom EU-länderna. Det är 1,23 procent av EU:s BNP. Den ofattbart höga siffran är alltså vad forskarna har uppskattat kostnaden bli för vård, rehabilitering och minskad produktivitet till följd av hormonstörande ämnen. Till detta kommer alltså även sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet. Resultatet har offentliggjorts i tidskriften ”Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.
Läs mer här.

Dessutom föds allt fler pojkar med defekt penis. Tillståndet kallas hypospadi och är en medfödd missbildning som innebär att urinröret mynnar på undersidan av penis.
I vissa allvarligare fall kan urinröret mynna pungen. Orsaken bakom missbildningen är inte fastställd men en teori är överexponering av hormonstörande kemikalier.
Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.