Skydda levern med hjälp av rätt kost

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länge du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

I leverns arbete ingår det bland annat att bryta ner skadliga ämnen, lagra näringsämnen, producera galla, protein och kolesterol och ta bort avfall från blodet. Men om levern blir sjuk då blir vi också sjuka. Så här efter avslutad semester så kan det vara bra att bli riktigt sträng och rensa kylskåp och skafferi på produkter som innehåller för mycket socker. Gå sedan ut och handla ekologiska livsmedel – då avlastar du leverns arbete.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

 

Bra mat för din lever
Levern bryter också ned mediciner, slaggprodukter och alkohol. Det gör din lever till en viktig utrensningsstation i kroppen. Genom att tillföra bra näring kan du stödja din lever. Här kommer tips på mat som är bra mat för din lever:

Blåbär
Blåbär innehåller en hel del antioxidanter som kan bekämpa de fria syreradikalerna. Blåbär rika på kostfibrer och nyttiga mineraler som kalium, kalcium, fosfor och magnesium. I en studie på råttor såg man att en daglig konsumtion i fyra veckor gav levern ett utökat skydd mot inflammation och sjukdom.

Fet fisk
Fet fisk som sill, lax och makrill innehåller omega-3 fettsyror som minskar inflammationer men också risken att drabbas av kardiovaskulära sjukdomar. Fettet i fisken förhindrar att fett byggs upp i levern.

Grapefrukt
Grapefrukt är också rik på antioxidanter som på ett naturligt sätt skyddar levern. De två huvudantioxidanterna som finns i grapefrukt är naringenin och naringin. De anses också kunna minska inflammation och ge skydd åt cellerna.

Läs också: Ett glas rödbetsjuice om dagen gav Karl, 80, blodkärl som en 26-åring

Druvor minskar inflammation
Kaffe
Kaffe ökar antioxidanthalterna i levern samtidigt som inflammationer minskar. Kaffe gynnar leverhälsan genom att förhindra uppbyggnaden av fett i levern. Det finns statistik på att kaffe minskar risken för permanenta leverskador hos personer som redan har en leversjukdom.

Kål
Broccoli, brysselkål och grönkål innehåller gott om växtföreningar som främjar levern. I djurstudier har man sett att de ökar nivåerna av de avgiftningsenzymer som kan skydda mot leverskador. En studie på män med fettlever visade att oxidationen minskade när de åt broccoli regelbundet och leverenzymnivåer blev normala.

Druvor
Druvor innehåller bland annat resveratrol som har en del hälsofördelar för levern. Druvor minskar inflammation, ökar antioxidantnivåerna i levern och förebygger skador.

Rödbetsjuice
Rödbetor innehåller nitrat som bildar kvävemonoxid som i sin tur är kärlvidgande. Ett dagligt intag av rödbetsjuice minskar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Rödbetor normaliserar blodtrycket och får fart på tarmen och är särskilt bra vid förstoppning. Dessa hälsoeffekter gynnar också levern.

Läs också: Maten som sänker ditt kolesterol

Olivolja kan förbättra blodflödet i levern
Te
Te är bra för hälsan och grönt te kan ha speciella fördelar för levern. En stor japansk studie visade att flera koppar grönt te per dag var förknippat med förbättrade blodmarkörer. Det förbättrade enzym- och fettnivåerna var gynnsamma för levern.

Nötter
Nötter innehåller bra fetter och vitaminer. De skyddar inte bara hjärtat utan även levern. I en observationsstudie på 106 personer med alkoholfri fettleversjukdom där försökspersonerna fick äta mycket nötter såg man att nivåerna av leverenzymer förbättrades under ett halvårs intag.

Olivolja
Man har sett att personer med fettlever som åt en matsked olivolja per dag fick förbättrade levervärden och ett förbättrat blodflöde i levern.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.