slang_inte_bananskalet

Släng inte bananskalet! – 10 användbara tips

Bananer är fantastiska på många sätt. Ett bra och gott mellanmål, rika på mineraler, vitaminer, och kostfiber. Banan som egentligen är ett bär, är populärt både hos stora och små. Men släng inte dina bananer bara för att de börjar bli lite bruna. Använd köttet till att baka och skalet kan du använda till en mängd olika saker som till exempel behandla akne, bleka tänderna och putsa skorna med.

Bananer är ett uppskattat livsmedel som kan användas i en rad olika maträtter och efterrätter. Men det du kanske inte visst är att skalet i sig självt kan användas till en rad olika saker. Riktigt bra husmorsknep för att göra rent saker hemma och behandla olika kroppsliga tillstånd med.

LÄS OCKSÅ: Fem huskurer som fungerar

Här kommer tio användbara tips för ditt bananskal:

1. Putsa ditt silver
Lägg bananskalet i vatten och använd sedan blandningen för att putsa ditt silver med.

2. Behandla akne
Gnugga insidan av ett bananskal mot finnarna två gånger dagligen. Inflammationen i huden minskar och finnarna torkar ut snabbare.

 

3. Blåmärken och sår
Bananskal har förmåga att hjälpa huden att läka från sår och blåmärken. Gnugga insidan av skalet mot det utsatta området, precis som vid behandling av akne. Minskar även klåda och irritation vid insektsbett.

LÄS OCKSÅ: Så här städar du med gott samvete – utan kemikalier!

4. Vitare tänder
Genom att dagligen gnugga ett bananskal mot tänderna kan du få bort missfärgning och gula fläckar som sitter på tandemaljen.

5. Blankare skor
Polera och putsa dina läderskor med ett bananskal tillsammans med en trasa för att få matta tråkiga skor skinande igen.

6. Lindra huvudvärk
Bananskalets höga halt av kalium kan lindra huvudvärk. Gör avkok på bananskal och drick. Du kan även ta ett bananskal och lägga på pannan för en avslappnande effekt.

7. Hjälp vid förstoppning
Bananskal innehåller mängder fibrer som kan hjälpa en trög mage att få fart igen. Prova att äta lite grann och öka sedan dosen vid behov. Välj såklart alltid ekologiska bananer när du ska äta skalet.

LÄS OCKSÅ: 7 tillfällen när aloe vera hjälper

8. Höj humöret
Genom att äta bananskal eller brygga te på skalet får du i dig en god dos tryptofan. Kroppen omvandlar tryptofan till signalsubstansen serotonin som fungerar som kroppens må-bra-hormon. Serotonin gör oss också lugn och mer avslappnade och påverkar sömnen positivt.

 

9. Gödsla dina plantor
Bananskal är utmärkt näring till dina plantor. Skär bananskalet i små bitar och blanda ner i jorden.

10. Attrahera fjärilar och fåglar till trädgården
Lägg ett bananskal strategiskt i trädgården. Sätt dig ner och njut av synen när fjärilar och fåglar flockas kring skalet. Men bra att veta är att det också kan attrahera bin och getingar.

Av Miriam Granat

Källor:
Steg för hälsan, Användningsområden för bananskal
Steg för hälsan, 11 sätt att använda bananskalet: sluta kasta det!
Expressen, Leva och bo, 10 saker du kan göra med ett bananskal


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.