Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Dorotea Pettersson. Foto: Åsa siller

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Tre konkreta tips

1. Konkretisera – och skriv upp – vad som behöver göras
– När du skriver ner vad du har att göras så händer två saker:
1. Du får överblick över din dag eller vecka.
2. Du förflyttar allt ur huvudet ner på pappret eller dokumentet i datorn. Du behöver inte längre hålla informationen i huvudet.

2. Försök att se in i framtiden
– Du jobbar bättre om du kan se belöningen framför dig så genom att du föreställer dig själv framme vid målet blir framtiden greppbar för dig.

3. Lägg fem minuter på uppgiften du gärna vill skjuta upp
– Det är svårt att komma igång med uppgifter som av någon anledning känns obehagliga. Börja med enbart fem minuter istället för att känna att du har en massiv uppgift att ta tag i. Fem minuter är mer värt än man kan tro.

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för dem som lever så i stor utsträckning.
I sin nya bok ”Jag ska bara … Konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

Tänk att det finns yrken som tidscoach. Men det är ju som med allting, ingenting existerar utan att det finns fog för det på något sätt. Och det finns många som behöver tidscoachen Dorotea Petterssons hjälp.
– Det är många som frågar mig om prioriteringar och att skjuta upp uppgifter: "Vad ska jag egentligen prioritera när jag har så mycket på mitt bord?" Människan kan av naturen inte göra två saker ordentligt samtidigt, och många av oss är väldigt bra på att hitta saker att göra förutom det som verkligen behövs tas itu med, säger Dorotea Pettersson.

► Läs också: Knepet som kommer att göra dig tre gånger så effektiv

 

Att sluta skjuta upp lättar vår ångest och gör att vi fungerar bättre
Hon ger ett exempel många av oss säkert känner igen oss i.
– Det känns exempelvis aldrig mer aktuellt att rensa garderoben som när man har en viktig deadline att hålla. Men det är viktigt av många anledningar att lära sig att prioritera på rätt sätt, inte minst för det egna välmåendet. Att gång på gång ha svårt att få uppgifter gjorda i tid ger ångestkänslor och gör det svårare för oss att fungera både på jobbet och privat, säger Dorotea.

Alla prokrastinerar
Alla människor prokrastinerar i olika omfattning, menar Dorotea. Enligt henne är detta ett beteende som grundläggs redan i barndomen. Vi påverkas helt enkelt av de miljöer vi växer upp i och vilken relation till tid människorna omkring oss har.
– Vi uppfattar alla tid olika och vi behöver utföra uppgifter på olika sätt beroende på hur vi är som personer.

 Läs också: Vilken beteendetyp är du på jobbet? Kolla här

Viktigt förstå hur man själv fungerar
En del människor är väldigt energiska och behöver inte lika lång tid på sig för att utföra en uppgift som andra, menar hon, medan andra har helt enkelt för lite tid på grund av för mycket jobb eller andra faktorer.
– Det viktiga är att förstå hur jag själv fungerar, vilka förutsättningar jag har och hur jag kan förändra mitt beteende, säger Dorotea.

Vill ge verktyg på vägen
Boken innehåller förutom råd, tips och exempel även en rad verktyg för att kunna sluta prokrastinera.
– Min förhoppning är att läsaren tar med sig de verktyg hen behöver för att få bukt med sitt beteende. Sedan är det som med allt annat – man måste arbeta med det för att se resultat. Det är inget som ger med sig över en natt, men är man medveten om problemet har man kommit en stor bit på vägen.

 

Tips och råd

Speciellt för Kureras läsare delar Dorotea Pettersson med sig av en liten lista med tips och råd (se faktaruta). Betydligt fler finns förstås i boken.

► Läs också: Motivationsguide för bestående förändring

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tre konkreta tips

1. Konkretisera – och skriv upp – vad som behöver göras
– När du skriver ner vad du har att göras så händer två saker:
1. Du får överblick över din dag eller vecka.
2. Du förflyttar allt ur huvudet ner på pappret eller dokumentet i datorn. Du behöver inte längre hålla informationen i huvudet.

2. Försök att se in i framtiden
– Du jobbar bättre om du kan se belöningen framför dig så genom att du föreställer dig själv framme vid målet blir framtiden greppbar för dig.

3. Lägg fem minuter på uppgiften du gärna vill skjuta upp
– Det är svårt att komma igång med uppgifter som av någon anledning känns obehagliga. Börja med enbart fem minuter istället för att känna att du har en massiv uppgift att ta tag i. Fem minuter är mer värt än man kan tro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.