Dorotea Pettersson med en stor klocka

Dorotea Pettersson. Foto: Åsa siller

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Tre konkreta tips

1. Konkretisera – och skriv upp – vad som behöver göras
– När du skriver ner vad du har att göras så händer två saker:
1. Du får överblick över din dag eller vecka.
2. Du förflyttar allt ur huvudet ner på pappret eller dokumentet i datorn. Du behöver inte längre hålla informationen i huvudet.

2. Försök att se in i framtiden
– Du jobbar bättre om du kan se belöningen framför dig så genom att du föreställer dig själv framme vid målet blir framtiden greppbar för dig.

3. Lägg fem minuter på uppgiften du gärna vill skjuta upp
– Det är svårt att komma igång med uppgifter som av någon anledning känns obehagliga. Börja med enbart fem minuter istället för att känna att du har en massiv uppgift att ta tag i. Fem minuter är mer värt än man kan tro.

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för dem som lever så i stor utsträckning.
I sin nya bok ”Jag ska bara … Konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

Tänk att det finns yrken som tidscoach. Men det är ju som med allting, ingenting existerar utan att det finns fog för det på något sätt. Och det finns många som behöver tidscoachen Dorotea Petterssons hjälp.
– Det är många som frågar mig om prioriteringar och att skjuta upp uppgifter: “Vad ska jag egentligen prioritera när jag har så mycket på mitt bord?” Människan kan av naturen inte göra två saker ordentligt samtidigt, och många av oss är väldigt bra på att hitta saker att göra förutom det som verkligen behövs tas itu med, säger Dorotea Pettersson.

► Läs också: Knepet som kommer att göra dig tre gånger så effektiv

 

Att sluta skjuta upp lättar vår ångest och gör att vi fungerar bättre
Hon ger ett exempel många av oss säkert känner igen oss i.
– Det känns exempelvis aldrig mer aktuellt att rensa garderoben som när man har en viktig deadline att hålla. Men det är viktigt av många anledningar att lära sig att prioritera på rätt sätt, inte minst för det egna välmåendet. Att gång på gång ha svårt att få uppgifter gjorda i tid ger ångestkänslor och gör det svårare för oss att fungera både på jobbet och privat, säger Dorotea.

Alla prokrastinerar
Alla människor prokrastinerar i olika omfattning, menar Dorotea. Enligt henne är detta ett beteende som grundläggs redan i barndomen. Vi påverkas helt enkelt av de miljöer vi växer upp i och vilken relation till tid människorna omkring oss har.
– Vi uppfattar alla tid olika och vi behöver utföra uppgifter på olika sätt beroende på hur vi är som personer.

 Läs också: Vilken beteendetyp är du på jobbet? Kolla här

Viktigt förstå hur man själv fungerar
En del människor är väldigt energiska och behöver inte lika lång tid på sig för att utföra en uppgift som andra, menar hon, medan andra har helt enkelt för lite tid på grund av för mycket jobb eller andra faktorer.
– Det viktiga är att förstå hur jag själv fungerar, vilka förutsättningar jag har och hur jag kan förändra mitt beteende, säger Dorotea.

Vill ge verktyg på vägen
Boken innehåller förutom råd, tips och exempel även en rad verktyg för att kunna sluta prokrastinera.
– Min förhoppning är att läsaren tar med sig de verktyg hen behöver för att få bukt med sitt beteende. Sedan är det som med allt annat – man måste arbeta med det för att se resultat. Det är inget som ger med sig över en natt, men är man medveten om problemet har man kommit en stor bit på vägen.

Tips och råd

Speciellt för Kureras läsare delar Dorotea Pettersson med sig av en liten lista med tips och råd (se faktaruta). Betydligt fler finns förstås i boken.

► Läs också: Motivationsguide för bestående förändring

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Tre konkreta tips

1. Konkretisera – och skriv upp – vad som behöver göras
– När du skriver ner vad du har att göras så händer två saker:
1. Du får överblick över din dag eller vecka.
2. Du förflyttar allt ur huvudet ner på pappret eller dokumentet i datorn. Du behöver inte längre hålla informationen i huvudet.

2. Försök att se in i framtiden
– Du jobbar bättre om du kan se belöningen framför dig så genom att du föreställer dig själv framme vid målet blir framtiden greppbar för dig.

3. Lägg fem minuter på uppgiften du gärna vill skjuta upp
– Det är svårt att komma igång med uppgifter som av någon anledning känns obehagliga. Börja med enbart fem minuter istället för att känna att du har en massiv uppgift att ta tag i. Fem minuter är mer värt än man kan tro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.