Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt.

För att skapa nya vanor är det bra att prova sig fram och tänka utanför boxen. Leila Söderholm inspirerades av ett par som gjorde all sin träning hemma. Båda två var enligt Leila synnerligen vältränade och det utan att  vare sig byta om eller bli speciellt svettiga. Träningen tog inte heller någon tid från andra sysslor, skriver Leila i sin bok ”Smygträna”. Hon valde sju olika övningar och gjorde en av dem per dag i en veckas tid. Här delar hon med sig av fyra av dem.

 

Tricepspress.

Benböj eller tappa pennan
Böj på knäna och ta i golvet, se om du kan hålla ryggen rak och spänn din mage. Kan du inte ta i golvet så går det lika bra att ha blicken framåt men försök att sätta dig ner så djupt du kan i luften. Vill du att det ser mer naturligt ut? Låtsas att du tappa något i golvet, en penna, en tidning eller en bok. Se om du kan böja fem till tio gånger. Här jobbar vi med de stora muskelgrupperna som lår och rumpa. De här musklerna skapar cirkulation i kroppen vilket du nu vet betyder fler ”Pacmans”.

LÄS OCKSÅ: Kraftig försämring av svenskarnas kondition

Tricepspress mot stol eller bänk
Placera händerna på stolen (har du ont i handlederna så placera händerna i hörnen). Håll överkroppen rak och rumpan nära stolen. Sänk kroppen genom att böja armarna, armbågarna strävar bakåt genom hela rörelsen. Pressa upp igen till raka armar. Ju längre ifrån stolen som fötterna är placerade desto tyngre blir övningen. Den här övningen fungerar lika bra mot ett bord, bänk, trappa, mur eller staket. Här jobbar vi med armens baksida och magen. Upprepa fem till tio gånger, här jobbar vi med bröst, mage och armar.

LÄS OCKSÅ: Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Armhävningar.

 

Armhävningar mot vägg eller skåp
Placera händerna mot en bänk eller ett bord, promenera med fötterna bakåt så att kroppen blir rak som en planka. Spänn magen och hela kroppen samtidigt som du sänker bröstet ner mot bänken, genom att böja armarna. Mot väggen: Ställ dig med händerna mot en vägg i höjd med axlarna. Placera fötterna två till tre fotlängder ut från väggen. Spänn hela kroppen och håll den rak som en planka. Gör nu armhävningar mot väggen och försök att gå så djupt som möjligt. Upprepa fem till tio gånger.

LÄS OCKSÅ: Nya rön styrker anti-agingeffekten av motion

Spark över stol
Spänn magen och lyft benet så att du gör en spark över stolsryggen. Sparka tillbaka åt andra hållet. Är stolsryggen för hög? Vänd på stolen och sparka över sitsen. Magen är involverad när du lyfter benet så koppla på hela bålen. Försök att hålla resten av kroppen så stilla som möjligt. Sparka med samma ben fem gånger fram och tillbaka, sen byter du ben.

Tävla och vinn boken “Smygträna”

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Leila Söderholm
Gör: Föreläsare, inspiratör och hälsoexpert.
Aktuell med: Boken "Smygträna".
Läs mer om Leila på hennes hemsida

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.