Soja: vän eller fiende? | Kurera.se
Sojabönor

Soja: vän eller fiende?

Ordlista

Fytinsyra finns i produkter som bröd, nötter, frön och baljväxter, däribland sojabönan. Detta ämne binder zink, kalcium, järn och andra mineraler och hindrar kroppen från att ta upp dem. Fermentering och jäsning är dock effektivt mot fytinsyra – bröd som jäst länge innehåller alltså mindre av det.

Lektin är en så kallad antinutrient och finns i den obehandlade sojabönan. I naturen fungerar substansen som ett skydd mot parasitdjur men våra magar har svårt att bryta ner det och det kan hindra upptagningen av näringsämnen som kolhydrater. Lektinet är dock värmekänsligt och minskar vid blötläggning och tillagning av bönor.

Trypsinhämmareär en annan antinutriant som finns i soja och som påverkar bukspottskörtelns nedbrytande av proteiner.

Fytoöstrogenär ett växtämne som liknar hormonet östrogen och finns i sojabönan. Debatten kring dess hälsoegenskaper är livlig och det har diskuterats om växtöstrogen kan ge cancer. Forskningen tycks dock visa att det snarare är tvärtom men allt handlar om hur mycket östrogen man får i sig.

Soja är ingenting vi bara häller i grytor eller har till sushin. Numera är sojabaserad mat populär i frysdisken, mjölkhyllan och som torrvara. Men dess nytta diskuteras ständigt.

För de som inte vill äta kött finns mängder av produkter som alternativ – många gjorda av sojabönan. Sojakorv, sojamjölk och tofu är vanliga och finns i de flesta välsorterade butiker. Och med mattrender som GI och LCHF har själva sojabönan blivit poppis, även hos de som äter kött.
Men ju mer vanliga sojaprodukterna blir, desto högre har debatten om sojabönans egenskaper blivit. Kritikerna har bland annat lyft fram det faktum att sojabönan innehåller flera giftiga ämnen, bland annat lektin. Detta naturliga ämne bryts dock ner då bönan blötläggs och tillagas. Kanske inte så mycket att debattera i längden, och om det var det enda skulle nog sojan leva ett mer skyddat liv undan kritiken.

Innehåller isoflavonoider
En intressant fråga, enligt de flesta, är om sojan ger eller motverkar cancer. Svaret är nej, sojan motverkar inte cancer. Sojabönor och andra baljväxter innehåller isoflavonoider, en undergrupp av det så kallade fytoöstrogenet. Detta är ett växtöstrogen som i strukturen påminner om kvinnans hormon östrogen, vilket dock är en bidragande faktor till bröstcancer. Växtöstrogenet kan hämma det vanliga östrogenet och många forskare har visat att det kan vara effektivt mot cancer.  Studier kring detta pågår ständigt, men det verkar som om de flesta är överens om att det är mängden soja som är central. Den amerikanska läkaren Bob Arnot skriver i sin bok ”The Breast Cancer Prevention Diet” att soja i för låg eller hög dos kan orsaka cancer.

 

26 procent lägre risk
Växtöstrogenerna minskar också risken för prostatacancer. En svensk studie visade för några år sedan att män med höga intag av fytoöstrogenrik kost har 26 procent lägre risk att drabbas av prostatacancer än män med låga intag. Dock kan män påverkas negativt av soja då koncentrationen av spermier blir sämre. Detta gäller främst män som är överviktiga.

Inte bra för barn
För spädbarn som inte tål vanlig komjölk finns det barnmat och mjölkersättningsprodukter gjorda på soja. Även dessa innehåller höga halter av fytoöstrogen, men vad de har för påverkan på de små barnen är inte helt känd men riskerna kan vara diabetes och bröstcancer.
Så, är sojan vår vän eller fiende?
Som med så många andra saker tycks måttlighet gälla – det är bra i lagom stora doser.

Läs också: För- och nackdelar med soja

Av Madelene Holm


Ordlista

Fytinsyra finns i produkter som bröd, nötter, frön och baljväxter, däribland sojabönan. Detta ämne binder zink, kalcium, järn och andra mineraler och hindrar kroppen från att ta upp dem. Fermentering och jäsning är dock effektivt mot fytinsyra – bröd som jäst länge innehåller alltså mindre av det.

Lektin är en så kallad antinutrient och finns i den obehandlade sojabönan. I naturen fungerar substansen som ett skydd mot parasitdjur men våra magar har svårt att bryta ner det och det kan hindra upptagningen av näringsämnen som kolhydrater. Lektinet är dock värmekänsligt och minskar vid blötläggning och tillagning av bönor.

Trypsinhämmareär en annan antinutriant som finns i soja och som påverkar bukspottskörtelns nedbrytande av proteiner.

Fytoöstrogenär ett växtämne som liknar hormonet östrogen och finns i sojabönan. Debatten kring dess hälsoegenskaper är livlig och det har diskuterats om växtöstrogen kan ge cancer. Forskningen tycks dock visa att det snarare är tvärtom men allt handlar om hur mycket östrogen man får i sig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.