Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Stefan Tell

Soki Choi: “Tarmfloran är ett eget organ”

Fakta

Namn: Soki Choi
Född: 1973
Yrke: Soki har en doktorsexamen från Karolinska Institutet och civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.
Aktuell med boken: "Kimchi och kombucha : den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna".
Kuriosa: Soki har föreläst världen över om framtidens hälsa och sjukvård bland annat på ett så kallat TED Talk. Soki startade ett av världens första appbolag. 2004 visade SVT en dokumentär om Soki Choi.
Läs mer och följ Soki på hennes blogg.

Det är inget snack om att bakterier är det nya svarta. Boken ”Kimchi och kombucha” har toppat försäljningssiffrorna och legat högst på bästsäljarlistorna sedan den kom ut i höstas. Kurera har träffat bokens författare Soki Choi som har blivit biten av ämnet. 

Kanske var det med ”Charmen med tarmen” som det hela började. Det var troligen i samband med den tyska författaren Giulia Enders besök hos Skavlan som fler än de redan frälsta fick upp ögonen för bakterieflorans betydelse. Sedan dess har bland annat journalisten Henrik Ennart gjort sitt bästa för att lyfta ämnet och ihop med TV-kocken Niklas Ekstedt lära oss laga mat som gynnar en god bakterieflora.

Inte bara ännu en kokbok
Det är kanske först med ”Kimchi och kombucha” som det kommit en riktigt djuplodande bok som täcker upp alla aspekter av området. Det är tur att den har undertitel ”Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna”, annars hade nog de flesta förletts att tro att det rörde sig ännu en kokbok om fermenteringens ädla konst, inget ont i det men den här boken rymmer så mycket mer.

Stödjer sig på senaste forskningen
Inte så konstigt kanske, Soki Choi har en bakgrund som forskare på Karolinska institutet i Stockholm, dock inom ett annat fält, hennes forskning rörde helt andra ämnesområden men det grundliga tillvägagångssättet har hon med sig när hon skriver boken. Allt är väl underbyggt och stödjer sig på den senaste forskningen. Boken inleds med en faktaspäckad del men de som köper den för recepten lär inte bli besvikna, de kommer i andra halvan. Boken är ett resutat av Sokis fallenhet för forskning och hennes sydkoreanska påbrå – kimchins hemland.

 

LÄS OCKSÅ: Sociala konflikter påverkar vår tarmflora – och tvärtom

Imponerande meritlista
Vi sågs på ett litet skuffigt kafé på Birger Jarlsgatan på Östermalm i Stockholm, Soki hade sitt nästkommande möte i kvarteren så det passade bra. Båda var vi lite sena och första valet av mötesplats var extremt höljutt så vi var tacksamma över tystnaden när vi fann ett lugnare alternativ rakt över gatan.

Soki har en minst sagt imponerande meritlista, hon har en bakgrund inom telecom som VD för ett omskrivet företag som var tidigt ute med appar. Hon har suttit i flera styrelser bland annat Post-och telestyrelsen och styrelsen för Bris. Sedan följde forskarstudier och en karriär på KI. Men hon värderar friheten som författare och föreläsare högre än den begränsade tillvaron hon upplevde som forskare. Så hon valde att hoppa av. Trots att röda mattan var utrullad, hennes avhandling om den dysfunktionella vården prisades och hon var verksam som gästforskare på Harvard.
– Det var kul en tid, men jag är alldeles för nyfiken för att fastna i en genre.

Medveten om sitt ansvar
Ett tämligen stort kliv. Men friheten och att kunna tala fritt betyder mer för Soki än en forskarkarriär, även om hon är medveten om ansvaret som kommer med en sådan bakgrund och därför väger sina ord på guldvåg.
– Många tror att om en forskare säger något, så är det så.

LÄS OCKSÅ: Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Vandrade ensam i Himalaya
Det var inte helt givet var hon skulle göra med sin nyfunna frihet, förutom att hon ville arbeta mer proaktivt med att förebygga ohälsa. Efter att ha varit anställd på Nya Karolinska åkte hon därför till Himalaya och vandrade – helt själv, och stannade till i ett buddistiskt tempel.
– Jag har en stark dragning till berg och tystnad säger Soki.
Och det var först på den resan som idén om boken började växa fram.
– Jag tror att man kan förebygga väldigt mycket, säger Soki.

Kan känna sig ensam
Hon ville skriva om det hon fann intressant och har länge varit intresserad av hjärnans sjukdomar.
– Jag tror inte att så många vet att ny banbrytande forskning pekar på att fibrer och mjölksyrabakterier som finns i mat som kimchi skulle kunna förebygga och reducera psykisk ohälsa och till och med förbättra symptom hos personer med alzheimer och autism.
Hon medger att det inte har varit en enkel resa och att hon kan känna sig ensam i det hon gör men drivs samtidigt av en vilja att både lära sig och dela med sig av sin kunskap på ett sätt som kommer människor och samhället till gagn.

 

LÄS OCKSÅ: Måna om mångfalden i magen

Följer upp med blogg
Men det gäller att gallra, det publicerades över tio tusen vetenskapliga artiklar bara förra året – då kommer ett väl utvecklat forskarhantverk väl till hands. Det är viktigt att kunna sålla agnarna från vetet men också att veta när man ska sluta. För det är en aldrig sinande ström därför har Soki nu efter att boken är klar startat sitt livs första hemsida och blogg för att kunna lägga ut ny intressant forskning.
– Där kommer jag lyfta de studier som jag tycker är spännande.

Prebiotikan är minst lika viktig
När man pratar probiotika kommer man osvikligt in på prebiotika, probiotika är ju de goda bakterierna men prebiotika är deras föda och även om probiotika anses ha en uppsjö goda hälsoeffekter är det minst lika viktigt att välja kost som när rätt mikroorganismer. Det är bland annat det Soki vill få oss att göra, och det innebär att dagligen tänka på att göda de stammar som är gynnsamma för vår hälsa genom att välja bland annat mjölksyrad eller fermenterad mat men även rätt sorts fibrer.
– Hälsoeffekterna avges under genomresan i tarmen.

Och det är därför viktigt att ständigt fylla på menar Soki som vill vara tydlig med att det inte rör sig ocm någon quick-fix. För många kan det innebära en livsstilsförändring och för andra kanske det räcker att lägga till lite mer av vissa livsmedel.

LÄS OCKSÅ: Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Ett organ av främmande DNA
Soki kallar tarmfloran för ett eget organ, som vi är helt beroende av för att producera en hel del vitaminer och andra ämnen men även hormoner och signalsubstanser. Och det består dessutom av annat DNA än vårt eget.
– Vi har 1,5 kilo alienmaterial i tarmen som vi ingått ett kontrakt med för miljoner år sedan.

Och en sak Soki poängterar i sin bok är att vi har varit dåliga på att hålla vår del av avtalet, det vill säga att förse dem med bra mat och en trivsam boendemiljö så att de ska kunna göra sitt jobb. Hon listar fyra brytpunkter, den första är jordbruksrevolutionen när vi genom att börja odla vissa grödor begränsade vårt intag av livsmedel avsevärt från den mångfald vi åt som jägare och samlare till att bestå till stor del av fem spannmål.
– I och med det började vi utarma antalet bakteriearter i tarmen.

 

Industri och antibiotika – dealbreakers
Nästa är den industriella revolutionen som ledde till att vi äter mer processad mat och färre rena råvaror, något som ytterligare bidrar till att svälta ut bakterierna genom att det minskar mängden fibrer i kosten.

Ovanpå det kom den antibiotiska revolutionen som lett till att vi dessutom tar död på dem. Soki liknar det vid ren utrotning, även om antibiotika givetvis är en oerhört viktig upptäckt är det en läkemedelsform som hon menar att vi handskats vårdslöst med.

Skadliga bakterier i minoritet
Soki påpekar att det bara är ett 50-tal bakterier som är skadliga mot tusentals som är våra vänner, som också stryker med när vi attackerar de sjukdomsalstrande med bredspektraläkemedel.
Den fjärde och senaste brytpunkten är den digitala, vilken fört med sig en stress som också visat sig inverka negativt på vår bakterieflora. Själv praktiserar Soki meditation och känner tillförsikt inför framtiden. Hennes förhoppning är att förståelsen för hur komplexa våra kroppar är ska öka.
 – Vi måste börja förstå att människan är ett komplext biologiskt system även om vi inte kartlagt alla samband, säger hon och fortsätter:
– Medicin kan inte vara den enda dominerande strategin eftersom den inte är systemisk.

Tror på funktionsmedicinen
Även om hon har respekt för att det kan finnas behov av läkemedel och att de har sin plats, har Soki stor tilltro till den funktionsmedicinska modellen som söker och behandlar orsaken bakom symtomen med bland annat kost och näring.
– Det finns fortfarande mycket att upptäcka, säger Soki.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Soki Choi
Född: 1973
Yrke: Soki har en doktorsexamen från Karolinska Institutet och civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.
Aktuell med boken: "Kimchi och kombucha : den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna".
Kuriosa: Soki har föreläst världen över om framtidens hälsa och sjukvård bland annat på ett så kallat TED Talk. Soki startade ett av världens första appbolag. 2004 visade SVT en dokumentär om Soki Choi.
Läs mer och följ Soki på hennes blogg.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.