Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sommartider = strömmingstider! Det här bör du känna till

Under maj och juni är det högsäsong för strömmingspilkning.
Men det är viktigt att komma ihåg att barn och unga kvinnor inte bör äta strömming oftare än några gånger per år eftersom den innehåller höga halter miljögifter.
Vuxna män och kvinnor som passerat barnafödande ålder kan däremot äta fisken en gång i veckan.

Att ta med sig barnen till kusten och pilka strömming är för många en häftig upplevelse. Det är en speciell känsla att få många fiskar på krokarna samtidigt och många passar på att fylla frysen till sommarens ättiksströmmning, böckling och andra traditionella strömmingsrätter.

Läs också: ”Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

 

Höga halter dioxin och PCB som lagras i kroppen under hela livet
Fisk är nyttigt, många skulle behöva äta mer fisk än vad de gör. Men tyvärr gäller det inte all fisk. Strömming och sill från Östersjön och Bottniska viken innehåller höga halter av miljögifterna dioxin och PCB. Ämnena lagras i kroppen under hela livet och förs över till barnet vid graviditet och amning. Därför bör barn (både flickor och pojkar), ungdomar och kvinnor som vill få barn i framtiden inte äta strömming och annan fisk med höga halter dioxin och PCB oftare än två, tre gånger per år.

Tillåtet med försäljning trots högre halter än tillåtet
I Sverige är det tillåtet att sälja bland annat strömming och vildfångad lax från Östersjön trots att fisken har högre halter av dioxin och PCB än vad som är tillåtet inom EU.
– En förutsättning för Sveriges undantag från EU:s regler är att vi informerar om riskerna med att äta fisken. Men för många unga kvinnor känns barnafödande avlägset, och det är därför svårt att nå ut med informationen, säger Emma Halldin Ankarberg, toxikolog på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

► Läs också: Äta eller inte äta fisk?

Få känner till att de bör begränsa sin konsumtion
Bara var tionde kvinna i åldern 18-29 år känner till att de bör begränsa sin konsumtion av fisk med höga halter av dioxin och PCB, skriver Livsmedelsverket vidare. Bland föräldrar är det ungefär hälften som känner till att rådet gäller barn.

► Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Gäller inte bara gravida 
Rådet om att äta fisk förorenad av miljögifter högst några gånger per år gäller inte bara gravida, som många tror, utan även barn och ungdomar. Miljögifterna lagras i kroppen i tiotals år och förs sedan över till barnet vid graviditet och amning. Höga halter kan bland annat påverka utvecklingen av barnets hjärna, immunförsvar och hormonsystem. Bästa sättet att skydda det kommande barnet är att följa rådet att begränsa konsumtionen. Att sluta äta fisken när man redan är gravid gör ingen skillnad eftersom miljögifterna lagras och finns kvar i kroppen i många år.

Innehåller nyttiga omega-3-fetter och D-vitamin
För män, och kvinnor som har passerat barnafödande ålder, går det bra att äta strömming en gång i veckan.
– Vuxna är inte lika känsliga för dioxin och PCB. Och eftersom strömming är rik på bland annat det nyttiga omega-3-fettet och D-vitamin är strömming bra mat för vuxna, säger Emma Halldin Ankarberg.

 

Läs också: Elva myter och missförstånd om fiskolja och omega-3

Fisk med höga halter dioxin och PCB
De fiskar som innehåller höga halter av miljögifterna dioxin och PCB är:

• strömming/sill från Östersjön inklusive Bottniska viken (strömming och sill är samma fiskart, men den kallas "strömming" norr om Kalmar och "sill" söder om Kalmar)­.
• vildfångad lax och öring från Östersjön inklusive Bottniska viken, samt Vänern och Vättern.
• ­vildfångad sik från Vänern och Vättern­.
• vildfångad röding från Vättern.

Läsa mer?
• Råd om fisk med höga halter dioxin och PCB
• Råd om fisk - hitta ditt sätt
• Fakta om dioxin och PCB

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.