Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på dator och mobil i knät på kvinna

Sömnen, ögonen, huden – så försämras de av blått ljus

Släck lamporna!

Visste du att du aldrig bör sova med lamporna tända? Om du gör det kan din melatoninnivå minska med så mycket som 85 procent.

(Källa: Läkartidningen)

Blått ljus är ett annat ord för det kortvågiga ljus som finns naturligt i dagsljus, men även i mobil- och datorskärmar som vi använder mer än någonsin idag. Vi människor är dock känsliga för blått ljus – det kan störa vår sömncykel, ge skador i ögonen och åldra huden i förtid.

Vår flitiga användning av mobiltelefoner och även av datorer under pandemin, med fler jobbmöten framför skärm, har gjort att det blå ljuset har nått oss i ännu större utsträckning. Men hur påverkar det egentligen vår hälsa? Utöver de uppenbara hälsoriskerna med skärmanvändande i sig, som ett ökat stillasittande och risk för sämre psykisk hälsa.

Vi frågade Kureras expert Zarah Öberg, som är utbildad naturläkare med gedigen kunskap om bland annat kroppens hormonsystem.

 

LÄS OCKSÅ: Ashwaganda – örten som kan ge hormonell balans och bättre sömn

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras expert Zarah Öberg är utbildad naturläkare och näringsterapeut.

Vilka är de största negativa hälsoeffekterna av blått ljus och vilka hormonella processer påverkar det i kroppen?

– Denna typ av ljus kan påverka vår dygnsrytm, eftersom det främjar hjärnans aktivitet och hämmar kroppens naturliga melatoninproduktion. Det finns även studier som visar att blått ljus kan skada ögat, och skapa inflammation i ögats lins, på hornhinnan eller bindehinnan. Skillnaden med blått ljus är att det passerar ögat och tar sig fram till näthinnan nästan helt utan att filtreras. Detta kan jämföras med vanligt ultraviolett ljus som filtreras till 95 procent av ögats främre del.

Gör hjärnan aktiv - och huden äldre

Blått ljus ökar på liknande vis även hudens åldrande, då det skapar fria radikaler i underhuden. Det tränger nämligen längre ner i huden än solens UVA och UVB-ljus, berättar Zarah Öberg.

Vår hjärna är mer aktiv när vi blir exponerade för blått ljus, vilket är bra dagstid, men inte framåt kvälls- och nattimmarna. Så när vi använder digitala apparater med blått ljus på kvällen, så hämmas vår naturliga produktion av ”sömnhormonet” melatonin. Och det kan försena insomningen och störa nattsömnen, förklarar Zarah Öberg.

 

– Melatonin bildas i tallkottkörteln framåt kvällen och skall ligga högt under nattens timmar. När vi hämmar melatoninproduktionen så blir vi piggare och mer alerta. Det beror på att vi aktiverar kroppens kortisolfrisättning i stället för melatoninfrisättning. När man använder mycket apparatur på kvällen som försämrar melatoninproduktionen så uppstår det som kallas för förskjuten dygnskurva. Hos dessa patienter ser man att de har högt melatonin men på fel ställe på dygnet. Detta gör att de somnar senare, sover dåligt och är trötta på dagstid.

Och på grund av detta påverkas inte bara melatonin, utan även den cykel som involverar kortisol och könshormoner, berättar Zarah Öberg.

LÄS OCKSÅ: 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Blått ljus ger "lånad energi"

– För de som har låg kortisolproduktion så kan säkerligen det blåa ljuset aktivera och väcka hjärnan mer vilket gör att de uppfattar det som att de blir piggare. Detta är dock lånad energi, då lågt kortisol inte går att symtomlindra. Det behöver åtgärdas från grunden genom att läka binjurarna och återställa hormonobalansen.

Blått ljus, precis som kaffe eller annan stimuli, kan alltså öka frisättningen av kortisol. Men det betyder inte att du har mer kortisol – utan att det kortisol du har används upp snabbare och sedan blir lägre under resten av dygnet, förklarar Zarah Öberg.

 

– Att göra sig piggare med hjälp av blått ljus från telefon eller dator är således ingen bra idé.

Inte bara negativt med blått ljus

Men det blå ljuset är inte bara av ondo. Gott om ljus kan även minska risken för att vi blir deprimerade och göra oss pigga, exempelvis. Det naturliga för våra kroppar är dock som sagt det blå ljus som finns i dagsljus, och som blir lägre framåt kvällen.

–  Men vi använder apparatur med blått ljus även när det närmar sig sänggående, och det är där problemet uppstår vad gäller just sömnen, säger Zarah Öberg.

Tips! Förutom att det går att sänka ljusstyrkan på sina mobiler nu för tiden, och därmed reducera det blå ljuset, så finns även speciella glasögon med blåljusfilter som skyddar ögonen (se exempel i faktarutan!). Synsam säljer även blåljusblockerande glasögon speciellt för barn, eftersom deras ögon är ännu mer känsliga än vuxnas.

LÄS OCKSÅ: Så vaknar du pigg och utvilad

Av Carolina Eriksson


Släck lamporna!

Visste du att du aldrig bör sova med lamporna tända? Om du gör det kan din melatoninnivå minska med så mycket som 85 procent.

(Källa: Läkartidningen)

Tips! Glasögon som skyddar mot blått ljus – så funkar det! Zarah Öberg förklarar.

– Glasögonen ”Blue Blockers Optic Pro” innehåller en speciallins som blockerar 99,43 % av allt blått ljus från mobiltelefoner, läsplattor, TV-skärmar och datorskärmar. Glasögonen blockerar till och med ljus från vanliga lampor. Detta gör att du kan använda tv, telefon och dator trots att det är sent på kvällen och dags för sömn. Din melatoninproduktion hämmas inte som vid användning av blått ljus, vilket främjar god sömn. Glasögonen bidrar således till bättre insomning och nattsömn, och forskning visar att sömneffektivitet och sömnlatens (tid till att somna) blir signifikant bättre för bärare av dessa.
Så använder du dem:
Bär glasögonen 2-3 timmar innan sänggående, och vid all kontakt med blått ljus på kvällen. Ta inte av dem förrän du har släckt ner alla lampor och gått och lagt dig. Om du måste titta på telefonen innan du somnar eller mitt i natten så kan du sätta på dig dem först, för att  minska risken att få svårt att somna om. Glasögonen ska inte användas vid bilkörning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.