Sömnforskare: “Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Fakta

Kelleys förslag:
• Alla under 55 år ska börja sina jobb och skolor tidigast klockan 10.00. Tonåringar bör få sovmorgon till klockan 11.00. Väldigt små barn som vaknar tidigt av sig själva bör börja vid 08.30 och framåt.
• När man har fyllt 55 år kan man börja klockan 9 på morgonen, detta eftersom äldre inte är lika sårbara av för lite sömn.

Är du trött på morgonen? Då är inte fel på dig, utan på systemet. Samhället har nämligen inte anpassat våra liv efter vår biologiska klocka menar sömnexperten och läkaren Paul Kelley, som likställer dagens krav vid tortyr och anser att ingen under 55 år borde börja jobba förrän tidigast klockan 10.00.

En av Storbritanniens ledande experter på sömn och stress har gjort ett uttalande som har slagit ner som en bomb i landet. Han menar nämligen att vi borde förändra våra samhällen så att alla personer under 55 år börjar sitt jobb eller sin skola tidigast klockan 10.00 på morgonen, skriver den engelska tidningen Daily Mail.

 

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

Rekommenderar en förskjutning av arbetsdagen
Vi sover för lite och sömnbristen är ett allvarligt hot mot vår hälsa, vårt humör och allmänna välbefinnande, skriver Science Alert. Det påverkar vårt minne och prestationsförmåga negativt.
Av den anledningen bör arbetsgivare anpassa arbetstiderna för hur vi är skapta, menar Kelley. En förskjutning av arbetsdagen är därför något chefer borde överväga om de vill ha mer alerta och effektiva medarbetare.

Skapar hälsoproblem och skadar produktionen
Företag som tvingar anställda att börja arbeta för tidigt riskerar att skada sin produktion och skapa hälsoproblem bland de anställda.
– Detta är en enorm samhällsfråga. Anställda ska börja klockan 10.00. Du kommer inte tillbaka till punkten då du bör starta vid klockan nio förrän vid 55 års ålder.
– Idag är det norm att folk lider av sömnbrist. Vi lever i ett sömnberövat samhälle. Det är oerhört skadligt för kroppens system eftersom du påverkar både fysiska och emotionella och prestandasystem i kroppen, sa Paul Kelley vid den brittiska Vetenskapsfestivalen i Bradford. Han fortsatte:
– Din lever och ditt hjärta har olika mönster och du ber dem att flytta två eller tre timmar. Detta är en internationell fråga. Alla lider och det behöver de inte.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

 

Bidrar till stress och utmattningssyndrom
Han menar att människor yngre än 55 påverkas hårt av för lite sömn, vilket i hög grad bidrar till stress och utmattning.
– Vi kan inte förändra vår 24 timmars-rytm. Du kan inte lära folk att gå upp en viss tid. Din kropp är alltid inställd på att följa solljuset och du är inte ens medveten om det eftersom kroppen rapporterar direkt till hypotalamus, säger han till Daily Mail.
Hypotalamus är en del av hjärnan som styr kontrollmekanismer för bland annat kroppstemperatur, ämnesomsättning, blodtryck och sömn.

► Läs också: Sömnbrist förändrar vårt DNA

"Lättare att lära sig och färre beteendeproblem"
Yngre barn vaknar tidigt naturligt, så barn från tio års ålder ska börja skolan från 08.30 och framåt. Men i åldern 16 bör skolan inte börja förrän klockan 10.00 och från 18 års ålder bör starttiden helst vara klockan 11.00, menar den Oxfordutbildade läkaren och hedersdoktorn.
Doktor Kelley menar att det till och med finns vissa belägg för att viktiga resultat i viktiga skoltester, så kallade GCSE-resultat, skulle kunna ökas med omkring "10 procent" genom att bara senarelägga starten av skoldagen.
– Ungdomar ska börja skolan vid klockan 11.00 på morgonen. Genom att få mer sömn kommer tonåringar att lättare kunna lära sig och forskare hävdar kommer att ha färre beteendeproblem.
Det skulle också minska antalet olyckor, menar han.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Kelleys förslag:
• Alla under 55 år ska börja sina jobb och skolor tidigast klockan 10.00. Tonåringar bör få sovmorgon till klockan 11.00. Väldigt små barn som vaknar tidigt av sig själva bör börja vid 08.30 och framåt.
• När man har fyllt 55 år kan man börja klockan 9 på morgonen, detta eftersom äldre inte är lika sårbara av för lite sömn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.