Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sömnlösa nätter ökar risken för Alzheimer

Svenska forskare har gjort en studie på 15 unga friska män för att titta hur sömnlösa nätter påverkade deras hjärnor. Analysen visade bland annat att bara en natts sömnbrist ökade på nivåerna i blodet av ett protein som är kopplat till Alzheimers sjukdom. Detta protein ansamlas i hjärnan under årtionden innan symtom på sjukdomen bryter ut.

De 15 unga männen som rekryterades till en studie gjord av forskare vid Uppsala universitet hade en medelålder på 22 år. De sov mellan sju och nio timmar varje natt och de ansåg själva att deras nattsömn hade god kvalitet.

Männen fick följa ett strikt aktivitets- och måltidsschema och observerades i ett sömnlaboratorium. På kvällen och på morgonen togs blodprover. Den första natten fick försökspersonerna sova en hel natt medan de under andra dygnet hölls vakna. När de var vakna fick de titta på film, prata med varandra i ett ljust rum eller spela spel.

 

LÄS OCKSÅ: Ny kunskap om hjärnan ger hopp om behandling

Sömnbrist kan öka tau
Forskarna mätte ett protein som heter tau och som är ett protein som finns i nervceller som kan bilda klumpar. Under årtionden kan dessa proteiner samlas i hjärnan och innan de första symtomen på Alzheimers sjukdom uppkommer. Bara en natts sömnbrist resulterade i att ta steg med 17 procent jämfört med de nätter de fick sova som vanligt då steg dessa nivåer med cirka två procent.

Studier som gjort tidigare med äldre personer har visat att nivåerna av tau kan öka i ryggmärgsvätskan vid sömnbrist. Även ett trauma mot huvudet kan öka tau, vilket kan mätas i blodcirkulationen.

Det är Jonathan Cedernaes, läkare och senior forskare vid institutionen för neurovetenskap och institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet. Han säger i en intervju i doktorn.com:

– Många av oss upplever akut eller kronisk sömnbrist någon gång i livet, till exempel på grund av resande, för stort koffeinintag, skiftarbete eller oregelbundna arbetstider. Vår studie tyder på att akut sömnbrist kan öka nivåer av tau i blod även hos unga, friska individer. Detta kan tyda på att allt för ofta återkommande sömnbrist på lång sikt skulle kunna ha negativa effekter på hjärnhälsan.

LÄS OCKSÅ: Antikropp mot alzheimer kan bromsa sjukdom

Nya studier krävs
Forskarna poängterade att de anser att en tydlig ansamling av tau i hjärnan ofta är skadligt men att man än så länge inte vet vad högre nivåer av tau i blodet innebär efter en natt med dålig nattsömn. Studien begränsas dock av att det var få deltagare och att de enbart var unga män. Det är inte säkert att resultaten skulle bli detsamma om barn och äldre samt kvinnor i alla åldrar deltog och utsattes för en sömnlös natt.

 

Jonathan Cedernaes menar att fler studier också krävs för att länge de förhöjda nivåerna av tau stannar kvar i blodet efter akut sömnbrist, men också för att fastställa om dessa nivåer är skadligt på kort eller lång sikt och kan leda till en ökad risk att få demens. Och även för att ta reda på vad störd och oregelbunden sömnbrist kan leda till och om det i sådana fall går att förbättra sömnen för yngre personer för att undvika framtida demenssjukdomar.

Av Inger Palm

Källa: doktorn.com

Här kan du läsa studien: Losing a night of sleep may increase blood levels of Alzheimers biomarker


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.