Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

“Störd sömn i medelåldern ökar risken för demens”

Den som lider av sömnstörningar i medelåldern eller senare i livet löper en ökad risk att utveckla demens. Det rapporterar forskare vid Karolinska Institutet i en ny studie.

Resultaten från studien visar 24 procents ökad risk för demens senare i livet hos de som led av sömnstörningar i 40- eller 50-årsåldern. Hos personer i 60- eller 70-årsåldern var för tidigt uppvaknande kopplat till en fördubblad risk att senare utveckla demens. Men även ovanligt lång sömn, det vill säga mer än nio timmar per natt också kopplat till en kraftigt ökad risk. Det senare tros dock bero på att någon form av demens redan utvecklats då detta vanligen leder till ökat sömnbehov.

 

Extra känsliga i vissa skeden
Resultaten tyder på att vi vid vissa stadier i livet är extra känsliga för sömnstörningar och att risken då ökar för demens. Något som gör att sömnstörningar bör uppmärksammas mer i vården så att skräddarsydda behandlingsåtgärder kan sättas in, menar studiens försteförfattare Shireen Sindi, forskare vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet.

LÄS OCSKÅ: Ewas svåra sömnproblem försvann över en natt

Omfattade tre studier
Analysen omfattade tre studier från Sverige och Finland med fler än 2000 deltagare av båda könen. Forskarna har även justerat för faktorer som kan påverka resultaten, såsom fysisk aktivitet, genetik och behandling med sömnmedicin. Shireen Sindi som arbetat med studien har tidigare publicerat en studie som visade att en kombination av åtgärder så som kost, motion, kognitiv träning och hantering av vaskulära riskfaktorer, har en positiv inverkan på den kognitiva funktionen och kan moverka demens..

LÄS OCSKÅ: L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

 

Livsstilsförändring kan förebygga
Den studien har lett till att många länder anpassar resultatet till sina lokala förutsättningar, bland andra USA, Kina, Singapore och Kanada. Det är enligt Shireen Sindi lovande att livsstilsförändringar har en positiv inverkan på den kognitiva funktionen. Enligt honom har det hittills saknats bevis för att sömnstörningar är en riskfaktor för demens, men den nya studien tyder på att framtida insatser för att förebygga demens även bör inkludera åtgärder för att förbättra sömnen.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön

Ska undersöka vad som ligger bakom
Teamet ska nu fortsätta undersöka sambandet mellan sömnstörningar och kognitiv förmåga och demens bland olika populationer, inklusive patienter från minneskliniker. De kommer också att undersöka vad som kan tänkas ligga bakom sambandet.

Av redaktionen

Källa: Forskning.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.