Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Många kämpar med att sänka konsumtionen av socker. Det finns i dag en hel del naturliga alternativ för dig som ändå vill ha sötma i mat och bakverk. Här kommer några smarta alternativ för dig som vill hålla nere sockerintaget.

Den som brottas med viktproblem bör kanske undvika sött helt och hållet. Men om du vill undvika vitt socker i mat och bakning och saknar den söta smaken finns det bra källor.

LÄS OCKSÅ: Sara vill att vi ska bli vänner med sockret

Här kommer några naturliga val:
Agavesirap har ett lågt GI värde och ger en mycket lägre glykemisk belastning än socker. Och agave är betydligt sötare än socker, det krävs därför mindre. Agave innehåller fruktos och bör fortfarande användas sparsamt.

 

Dadelsirap görs av dadlar och har ett högre GI-värde än honung, men inte lika mycket som vitt socker.

Honung består av fruktos och glukos, och har inflammationsdämpande och antiseptiska egenskaper när det inte hettas upp.

Kokospalmsocker finns i kokosblomsnektar och har en mild sötma. Den har ett lägre GI-värde än vitt socker och rårörsocker.

Lucuma är näringsrik frukt och säljs som frystorkat pulver. Den har en naturlig sötma och är bra att baka med.

Lönnsirap kommer från de kanadensiska lönnträden.

Mesquite är ett frystorkat rawfoodpulver med söt smak som kan användas i smoothies och rawfoodbakverk.

Stevia är 300-400 gånger sötare än socker men påverkar inte blodsockret.

Xylitol, även kallat björksocker har ett lågt GI värde med 40 procent färre kalorier än socker och 75 procent färre kolhydrater. Det är en bra källa till sötning när du bakar eftersom du kan byta ut det vanliga sockret i recepten.

Yaconsirap är mörk och smakrik och innehåller få kalorier samt har ett lågt glykemiskt index.

LÄS OCKSÅ: Sockerberget växer i hälsotrendens spår

Tänk på att:
... välja sötning med lågt GI som agavesirap, honung, kokossocker eller stevia.

... välja naturlig sötma som bär och frukt.

... titta noga på innehållsförteckningarna och undvik produkter med fruktos, glukossirap och maltodextrin.

... produkter mängden sötningsmedel eller socker är lågt.

Av Inger Palm

Källa: Expressen och Nilla Gunnarsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.