Sov gott med den brittiske läkaren Rangan Chatterjee

Rangan Chatterjee

Yrke: Läkare
Ålder:  44 år
Bor: Manchester i Storbrittanien
Aktuell med: Boken "Stressbalansen", kom härom året ut med föregångaren "Hälsobalansen" båda på Norstedts förlag.
Mer info: Läs mer om Rangan på hans hemsida, han driver även podden "Feel better – Live more som är Storbritanniens, och Europas, mest populära hälsopodd. Det går även att följa Rangan på Facebook och på Instagram samt se hans TED-talk på Youtube.

Rangan Chatterjee vill hjälpa oss att leva friskare och hälsosammare liv. Det genom att fokusera på fyra områden. Vila, sömn, mat och rörelse. Sitt hälsobudskap sprider han genom sin podd och sina böcker. Nu senast boken ”Stressbalansen” som kom ut på svenska tidigare i år. Här kan du läsa mer om Rangans tips för en bättre sömn.

Den brittiska läkaren Rangan Chatterjee vill hjälpa sina patienter återta makten över sin hälsa. Han har valt en egen väg – med utgångspunkt i funktionsmedicinen undviker han i mesta möjliga mån att ge symtomlindrande läkemedel. Istället fokuserar han på att ändra patienternas livsstil. Och han nöjer sig inte med det. Rangan har som mål att med sina böcker och sin podd ”Feel better – Live more” att inspirera hela 100 miljoner människor till bättre hälsa.

Driver podd och utbildar läkare
Med BBC-serien ”Doctor in the house” där han flyttade in hos sina patienter och detaljstuderade deras livsstil och bakomliggande orsaker till olika sjukdomar och hjälpte dem tillbaka till hälsa nådde han ett stort antal tittare. Programmet sändes i 70 länder, dock inte i Sverige och har banat väg för hans hälsomission. Utöver att arbeta som läkare, skriva böcker och sända ett poddavsnitt varje vecka – i samarbete med hustrun – utbildar han även andra läkare som vill lära sig praktisera livsstilsmedicin.

LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft

Andra boken på svenska
Tidigare i år kom Rangan Chatterjee ut med boken ”Stressbalansen” på Norstedts förlag som även givit ut hans förra bok ”Hälsobalansen” på svenska. Stress är en starkt bidragande orsak till många former av ohälsa enligt Rangan och med nya boken vill han hjälpa läsaren att få kontroll och inse att det går att begränsa hur mycket stressen tillåts påverka oss.
Rangan menar att alla har möjlighet att må bättre och att små förändringar i vardagen kan ge stor effekt.

 

LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

För att göra det enkelt fokuserar han på följande:
Vila
Sömn
Mat
Rörelse

Rangans modell
Enligt Rangans modell bör vi sträva efter att ha balans mellan dessa. Och små förbättringar inom varje område kan ge stora resultat.

LÄS OCKSÅ: Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Tips för bättre sömn
Sömnen kan vara en utmaning för de många, i "Stressbalansen" nämner Rangan Chatterjee flera bra sätt att få ordning på sömnen – A och O är att ställa in kroppens klocka. Här följer några tips från boken:

Vakna vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna
Om du har varit uppe sent så försök att ändå vakna vid samma tid men unna dig en tupplur senare.
Exponera dig för starkt ljus varje morgon
Detta kommer att få dig att somna på kvällen eftersom ljuset hjälper till att ställa in din dygnsrytm.
Träna tidigare på dagen
Om du tränar hårt tre timmar före läggdags kan kroppens klocka ställas om och försvåra insomningen.
• Ät middag så tidigt som möjligt
Helst före klockan sju.
Drick bara koffeinfria drycker
Välj vatten eller kamomillte efter middagen om du är törstig.
Minimera exponeringen för blått ljus på kvällen
Stäng av alla skärmar, till exempel dator, surfplatta och telefon, ungefär 90 minuter innan du går och lägger dig. Om du behöver titta på en skärm ska du sätta på dig glasögon som blockerar det blå ljuset eller sätta på apparatens filter som tar bort det.

Av redaktionen


Rangan Chatterjee

Yrke: Läkare
Ålder:  44 år
Bor: Manchester i Storbrittanien
Aktuell med: Boken "Stressbalansen", kom härom året ut med föregångaren "Hälsobalansen" båda på Norstedts förlag.
Mer info: Läs mer om Rangan på hans hemsida, han driver även podden "Feel better – Live more som är Storbritanniens, och Europas, mest populära hälsopodd. Det går även att följa Rangan på Facebook och på Instagram samt se hans TED-talk på Youtube.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.