Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sov gott med den brittiske läkaren Rangan Chatterjee

Rangan Chatterjee

Yrke: Läkare
Ålder:  44 år
Bor: Manchester i Storbrittanien
Aktuell med: Boken "Stressbalansen", kom härom året ut med föregångaren "Hälsobalansen" båda på Norstedts förlag.
Mer info: Läs mer om Rangan på hans hemsida, han driver även podden "Feel better – Live more som är Storbritanniens, och Europas, mest populära hälsopodd. Det går även att följa Rangan på Facebook och på Instagram samt se hans TED-talk på Youtube.

Rangan Chatterjee vill hjälpa oss att leva friskare och hälsosammare liv. Det genom att fokusera på fyra områden. Vila, sömn, mat och rörelse. Sitt hälsobudskap sprider han genom sin podd och sina böcker. Nu senast boken ”Stressbalansen” som kom ut på svenska tidigare i år. Här kan du läsa mer om Rangans tips för en bättre sömn.

Den brittiska läkaren Rangan Chatterjee vill hjälpa sina patienter återta makten över sin hälsa. Han har valt en egen väg – med utgångspunkt i funktionsmedicinen undviker han i mesta möjliga mån att ge symtomlindrande läkemedel. Istället fokuserar han på att ändra patienternas livsstil. Och han nöjer sig inte med det. Rangan har som mål att med sina böcker och sin podd ”Feel better – Live more” att inspirera hela 100 miljoner människor till bättre hälsa.

Driver podd och utbildar läkare
Med BBC-serien ”Doctor in the house” där han flyttade in hos sina patienter och detaljstuderade deras livsstil och bakomliggande orsaker till olika sjukdomar och hjälpte dem tillbaka till hälsa nådde han ett stort antal tittare. Programmet sändes i 70 länder, dock inte i Sverige och har banat väg för hans hälsomission. Utöver att arbeta som läkare, skriva böcker och sända ett poddavsnitt varje vecka – i samarbete med hustrun – utbildar han även andra läkare som vill lära sig praktisera livsstilsmedicin.

LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft

Andra boken på svenska
Tidigare i år kom Rangan Chatterjee ut med boken ”Stressbalansen” på Norstedts förlag som även givit ut hans förra bok ”Hälsobalansen” på svenska. Stress är en starkt bidragande orsak till många former av ohälsa enligt Rangan och med nya boken vill han hjälpa läsaren att få kontroll och inse att det går att begränsa hur mycket stressen tillåts påverka oss.
Rangan menar att alla har möjlighet att må bättre och att små förändringar i vardagen kan ge stor effekt.

 

LÄS OCKSÅ: Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

För att göra det enkelt fokuserar han på följande:
Vila
Sömn
Mat
Rörelse

Rangans modell
Enligt Rangans modell bör vi sträva efter att ha balans mellan dessa. Och små förbättringar inom varje område kan ge stora resultat.

LÄS OCKSÅ: Karin Björkegren Jones är expert på att ta paus

Tips för bättre sömn
Sömnen kan vara en utmaning för de många, i "Stressbalansen" nämner Rangan Chatterjee flera bra sätt att få ordning på sömnen – A och O är att ställa in kroppens klocka. Här följer några tips från boken:

Vakna vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna
Om du har varit uppe sent så försök att ändå vakna vid samma tid men unna dig en tupplur senare.
Exponera dig för starkt ljus varje morgon
Detta kommer att få dig att somna på kvällen eftersom ljuset hjälper till att ställa in din dygnsrytm.
Träna tidigare på dagen
Om du tränar hårt tre timmar före läggdags kan kroppens klocka ställas om och försvåra insomningen.
• Ät middag så tidigt som möjligt
Helst före klockan sju.
Drick bara koffeinfria drycker
Välj vatten eller kamomillte efter middagen om du är törstig.
Minimera exponeringen för blått ljus på kvällen
Stäng av alla skärmar, till exempel dator, surfplatta och telefon, ungefär 90 minuter innan du går och lägger dig. Om du behöver titta på en skärm ska du sätta på dig glasögon som blockerar det blå ljuset eller sätta på apparatens filter som tar bort det.

Av redaktionen


Rangan Chatterjee

Yrke: Läkare
Ålder:  44 år
Bor: Manchester i Storbrittanien
Aktuell med: Boken "Stressbalansen", kom härom året ut med föregångaren "Hälsobalansen" båda på Norstedts förlag.
Mer info: Läs mer om Rangan på hans hemsida, han driver även podden "Feel better – Live more som är Storbritanniens, och Europas, mest populära hälsopodd. Det går även att följa Rangan på Facebook och på Instagram samt se hans TED-talk på Youtube.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

 

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.