Sovmorgon bra för blodsockret

Slarvar du med sömnen? Så länge du gör det ibland är det ingen fara. Ny forskning visar att den som tillåter sig själv att ta sovmorgon när den är ledig minskar risken att utveckla diabetes typ 2.

När nattsömnen blir lidande stör de kroppen inom en ganska kort tid. Vissa har svårt att komma i säng i tid för att få den välbehövliga nattsömnen medan andra faktiskt lägger sig tidigt men har problem att somna.

 

►Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Sov i kapp under helgen
Och det gör inte så mycket om du inte vaknar utvilad under arbetsveckan. De allra flesta tummar nog på nattsömnen för att hinna med annat. Huvudsaken är att du sover ikapp under helgen.
Och just att ha möjlighet att få de efterlängtade sovmorgnarna under helgen kan vara avgörande för att inte utveckla diabetes typ 2. Det visar en ny, korttidsstudie, utförd vid universitetet i Chicagos sömnlaboratorium.
Till studien rekryterades 19 friska försökspersoner. Under de fyra första nätterna fick gruppen sova 8,5 timme per natt och det nästkommande fyra nätterna fick de enbart sova i 4,5 timmar. Försöket avslutades med att de fick sova ikapp natt nio och tio. Då sov försökspersonerna i genomsnitt 9,7 timmar per natt.

Diabetes en komplex sjukdom
Forskarna mätte bland annat insulinkänslighet hos försökspersonerna och man fann att insulinkänsligheten minskade med 23 procent under de fyra nätterna testpersonerna led av sömnbrist. Under dessa nätter ökade också risken att få diabetes med 16 procent.
Men efter två dagar med förlängd sömn återgick de högre nivåerna till det normala.
Diabetes är komplext och därför säger forskarna att varje ny upptäckt som kan motverka att fler får sjukdomen är en framgång. En sådan upptäckt är hur just tillräcklig och otillräcklig sömn påverkar diabetes, något som kanske inte är lika självklart som att kost och motion kan motverka diabetes.

►Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Sömnbrist kan leda till dåliga matvanor
Forskarna påpekar att studien var kort och den gjordes på friska smala män samt att det var få deltagare.
Men försökspersonerna hade en kontrollerad diet och människor som ofta sover för lite tenderar att äta mer fett och socker för att för att inte känna sig trötta under dagen. Kombination av sämre kost och lite sömn är stora riskfaktorer för att utveckla diabetes.
Närmare 400 000 svenskar har diabetes varav nästan 90 procent av dessa har typ 2. Och förmodligen är mörkertalet stort bland de som ännu inte upptäckt att de fått diabetes typ 2.

 

Metaanalys pekar på liknande resultat
En metaanalys som publicerades i Diabetes Care i mars 2015 berättade att 7-8 timmars sömn gav den lägsta risken för typ 2-diabetes medan både längre och kortare sömn kopplades till en signifikant ökad risk för typ 2-diabetes.
En annan studie berättade att diabetiker som sov dåligt hade 82 procent högre insulinresistens än diabetiker som fick rätt mängd sömn. Studierna tyder på att en brist på sömn inte bara förvärrar befintlig diabetes hos patienter, det gör också att friska människor riskerar att utveckla diabetes.

Källa: Medical News Today

►Läs också: Lite sömn kan ge försämrat minne under akut psykisk stress

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.