Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sovmorgon bra för blodsockret

Slarvar du med sömnen? Så länge du gör det ibland är det ingen fara. Ny forskning visar att den som tillåter sig själv att ta sovmorgon när den är ledig minskar risken att utveckla diabetes typ 2.

När nattsömnen blir lidande stör de kroppen inom en ganska kort tid. Vissa har svårt att komma i säng i tid för att få den välbehövliga nattsömnen medan andra faktiskt lägger sig tidigt men har problem att somna.

 

►Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Sov i kapp under helgen
Och det gör inte så mycket om du inte vaknar utvilad under arbetsveckan. De allra flesta tummar nog på nattsömnen för att hinna med annat. Huvudsaken är att du sover ikapp under helgen.
Och just att ha möjlighet att få de efterlängtade sovmorgnarna under helgen kan vara avgörande för att inte utveckla diabetes typ 2. Det visar en ny, korttidsstudie, utförd vid universitetet i Chicagos sömnlaboratorium.
Till studien rekryterades 19 friska försökspersoner. Under de fyra första nätterna fick gruppen sova 8,5 timme per natt och det nästkommande fyra nätterna fick de enbart sova i 4,5 timmar. Försöket avslutades med att de fick sova ikapp natt nio och tio. Då sov försökspersonerna i genomsnitt 9,7 timmar per natt.

Diabetes en komplex sjukdom
Forskarna mätte bland annat insulinkänslighet hos försökspersonerna och man fann att insulinkänsligheten minskade med 23 procent under de fyra nätterna testpersonerna led av sömnbrist. Under dessa nätter ökade också risken att få diabetes med 16 procent.
Men efter två dagar med förlängd sömn återgick de högre nivåerna till det normala.
Diabetes är komplext och därför säger forskarna att varje ny upptäckt som kan motverka att fler får sjukdomen är en framgång. En sådan upptäckt är hur just tillräcklig och otillräcklig sömn påverkar diabetes, något som kanske inte är lika självklart som att kost och motion kan motverka diabetes.

►Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

Sömnbrist kan leda till dåliga matvanor
Forskarna påpekar att studien var kort och den gjordes på friska smala män samt att det var få deltagare.
Men försökspersonerna hade en kontrollerad diet och människor som ofta sover för lite tenderar att äta mer fett och socker för att för att inte känna sig trötta under dagen. Kombination av sämre kost och lite sömn är stora riskfaktorer för att utveckla diabetes.
Närmare 400 000 svenskar har diabetes varav nästan 90 procent av dessa har typ 2. Och förmodligen är mörkertalet stort bland de som ännu inte upptäckt att de fått diabetes typ 2.

 

Metaanalys pekar på liknande resultat
En metaanalys som publicerades i Diabetes Care i mars 2015 berättade att 7-8 timmars sömn gav den lägsta risken för typ 2-diabetes medan både längre och kortare sömn kopplades till en signifikant ökad risk för typ 2-diabetes.
En annan studie berättade att diabetiker som sov dåligt hade 82 procent högre insulinresistens än diabetiker som fick rätt mängd sömn. Studierna tyder på att en brist på sömn inte bara förvärrar befintlig diabetes hos patienter, det gör också att friska människor riskerar att utveckla diabetes.

Källa: Medical News Today

►Läs också: Lite sömn kan ge försämrat minne under akut psykisk stress

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.