elaine_adaptsport

Foto: Inger Palm. Tävlingsfoto: Privat

Sportvitaminerna hjälpte Elaine att träna hårt igen

Elaine Blückert

Ålder: 32 år.
Bor: Uppsala.
Familj: Sambon Dennis.
Yrke: Kallskänka och restaurangbiträde.
Tränar: Styrketräning och konditionsträning 5-6 ggr i veckan och tävlar i Body Fitness.

Elaine Blückert, 32 år från Uppsala är liten men stark. Hon tävlar i Body Fitness och tränar sex tuffa pass i veckan när hon inne i en hård träningsperiod. Men en sjukskrivning förra året satte stopp för både tävling som träning. Tack vare adaptogener orkade hon börja träna hårt igen och kan arbeta sig tillbaka till prispallen.

Musklerna växer för varje år på lilla Elaine Blückert. Hon är 163 centimeter lång och har anlag för att lägga på sig bulliga muskler. Hennes längd gör att hon tävlar i den korta klassen i Body Fitness, som är en liten mer nedtonad och kvinnlig variant av bodybuilding.
– Det tar tid att komma tillbaka efter en lång viloperiod. Men när jag känner att jag blivit i den form som behövs för att ta en pallplats, då kommer jag att tävla igen, säger Elaine.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Började träna och tävla sent
– Jag har tävlat i fem år och sett så här i backspegeln så ångrar jag lite grand att jag inte började träna för att tävla när jag var yngre. Jag tävlade faktiskt för första gången redan efter ett års hård träning. Då hade jag förstås inte lika mycket muskler som jag har i dag. Men om jag hade börjat träna för tio-tolv år sedan så hade det varit spännande att se var jag befunnit mig i dag. Det blir ju svårare att lägga på sig muskler ju äldre man blir, säger Elaine.
Förra hösten blev Elaine sjukskriven för utmattning. Hon bor i Uppsala och jobbade på en take away butik med hälsomat i Stockholm. De tidiga morgnarna och de långa resorna slet på henne. När hon kom hem från jobbet vände hon i princip i dörren och gick ner på gymmet för att genomföra ett hårt träningspass på tre timmar.
– I våras fick jag jobb som kock på en nyöppnad veganrestaurang i Uppsala och det passade mig mycket bättre eftersom jag slapp pendlingen. Men jag var inte riktigt frisk då och var tveksam om jag orkade började arbeta igen. Men i samma veva fick jag höra talas om det prestationshöjande kosttillskottet Adapt Sport. Även om jag just då inte orkade träna så mycket märkte jag skillnad i kroppen ganska fort. Jag blev piggare och fick mer energi, berättar Elaine.

 

LÄS OCKSÅ: "Jag presterar bättre med adaptogener"

Tre timmars träning sex dagar i veckan
När energin återvände så fick Elaine kraften att träna hårdare igen. Efter att ha känt sig dämpad och trött under en period blev effekten av kosttillskottet stor. Elaine fick äntligen den positiva vändning och skjuts framåt hon behövde. Förutom att hon kände att musklerna fick mer energi så upplevde hon också att livsglädjen återvände.
– Plötsligt var jag mig själv igen och utan kosttillskottet hade jag troligen inte kunnat återvända till yrkeslivet så snabbt. Att slippa pendlingstiden gjorde ju också att jag kunde lägga den tiden på träning och återhämtning, säger Elaine.
När energin kom tillbaka körde hon oftast fem pass i vecka på gymmet. Ibland blev det sex pass som varade i cirka en och halv timme. Under uppbyggnadsperioder kör Elaine även konditionsträning på en crosstrainer efter varje styrkepass på en och en halv timme.

LÄS OCKSÅ: Så upptäcktes "antistress-vitaminerna"

Har fått problem med sköldkörteln
– Jag tar en klunk av det flytande tillskottet varje morgon och då får jag den energikick jag behöver för att orka träna efter jobbet. Det är fantastiskt att ett kosttillskott kan ge så bra effekt. Jag orkar ta i mer och jag blir inte lika trött efter träningen. Jag brukar tillsätta en hel del vitamintillskott för att få i mig den näring jag behöver när jag tränar hårt. Den näringen är extra viktig när jag deffar inför en tävling, säger Elaine.
När nästa tävling i Body Fitness blir, det vet Elaine inte. I somras fick hon reda på att hon hade en underfunktion i sköldkörteln och just nu håller kroppen på att anpassa sig efter medicinen. Men Elaine förbereder sig med underhållsträning och så snart hon känner sig stark kommer hon att träna för tävling.
– Jag tillhör inte den svenska eliten, men satsar på att hamna där. Det ska bli spännande att se hur mycket muskler jag kan lägga på mig nu när jag har tagit adaptogentillskottet till hjälp, avslutar Elaine.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Elaine Blückert

Ålder: 32 år.
Bor: Uppsala.
Familj: Sambon Dennis.
Yrke: Kallskänka och restaurangbiträde.
Tränar: Styrketräning och konditionsträning 5-6 ggr i veckan och tävlar i Body Fitness.

Fakta

Ökad prestation och förbättrad återhämtning
Medicine doktor, Magnus Nylander, som är en av Sveriges främsta näringsexperter var en av forskarna i sportstudien som gjordes på Adapt Sport 2015.
– De idrottsmän som fick Adapt Sport fick en snabbare återhämtning och presterade bättre än de som gavs placebo. Framförallt kunde vi se att mjölksyra-nivåerna efter ett hårt fyspass var lägre hos de som fick tillskottet än de i placebogruppen. Idrottsmännen som tog Adapt Sport presterade också bättre under tävling, säger Magnus Nylander.
Syftet med den studien var att studera vad en månads dagligt intag av kosttillskottet fick för effekt på återhämtning och prestationsförmåga i samband med hård träning och tävling.
– Studien visade även att den hormonella balansen mellan de nedbrytande kortisolet och det uppbyggande testosteronet var bättre hos de som tog Adapt Sport. Skillnaden mot placebo var betydande och statistiskt säkerställda, säger Magnus Nylander

Svensk forskning och tillverkning
Svenska Örtmedicinska Institutet, som anses världsledande på forskning om adaptogena växter, står bakom kosttillskottet som är resultatet av 30 års svensk forskning. Produkten bygger på upptäckten av en så kallad synergieffekt, det vill säga att olika ämnen förstärker varandra. Adapt Sport innehåller rysk rot, rosenrot och schisandra plus pantotensyra. Adaptogenkomplexet ger ökad prestationsförmåga och förbättrad återhämtning efter träning. En bonuseffekt är att många även upplever en förbättrad mental skärpa.
Testat inom ramen för World Anti-Doping Agency
Adapt Sport är kontrollerad på ett internationellt laboratorium, LGC, vilka försäkrar att produkten är fri från relevanta föroreningar med förbjudna ämnen. Kosttillskottet är även testat inom ramen för World Anti-Doping Agency (WADA). Adaptogener är en officiell benämning godkänt av både EU:s European Medical Agency samt amerikanska Food and Drug Administration (FDA).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.