Ställ om för miljön – några tips från boken “Klimatglädje”

Om vi ser över alla områden i våra liv finns det nästan garanterat något vi alla kan göra för att förändra vårt beteende och våra konsumtionsvanor till det bättre. I boken "Klimatglädje" tar journalisten Emilia Arvidsson upp flera områden som vi kan behöva se över med förslag på hur vi kan gå till väga att ändra.

Bara i Sverige säljs fyra miljoner nya mobiltelefoner per år och elektronik är en riktig klimatbov berättar Emilia Arvidsson som i boken ”Klimatglädje” skriver om en soptipp i Ghana där både vuxna och barn arbetar för att få loss metaller där det också finns väldigt tydliga kopplingar till ohälsa. Själv har Emilia valt att köpa en återtillverkad telefon och när datorn kraschade valde hon att byta hårddisk istället för att köpa ny. I boken tar Emilia upp flera områden där vi kan påverka resursförbrukningen genom våra val. Ett exempel är maten och det stora matsvinnet.

Hur gör du själv för att minska på matsvinnet?
– Jag har slutat storhandla, för det driver på matsvinn, jag handlar mindre och mer ofta istället, och då behöver vi heller ingen bil för att storhandla. Vi planerar våra matinköp och meny hemma och utgår från frågan "vad behöver ätas upp".
Regeln hemma hos Emilia  är att rester ska ätas upp först, innan man lagar ny mat. Emilia går regelbundet igenom kylskåpet för att påminna sig själv om vad som behöver ätas upp.
– Det absolut viktigaste du kan göra är att ha daglig koll, och sen "titta, lukta och smaka" ifall du blir osäker.
Man kan gömma "tråkiga" grönsaker i både lasagne och soppor, tipsar Emilia.

 

LÄS OCKSÅ: Besprutade bananer åter i butikerna – så hjälper du till att stoppa dem

Vatten är en annan viktig fråga, många har svårt att ta till sig att det kan bli bristBehöver vi här i Sverige snåla på vatten?
– Egentligen så behöver vi inte snåla i den vanliga bemärkelsen. Vi har generellt en bra vattentillgång, teoretiskt nyttjar vi bara någon procent av det som är tillgängligt. På vissa platser, till exempel Gotland, så är situationen svårare, där har de till exempel möjlighet att rena vatten från Östersjön genom ett avsaltningssverk, men det kostar också mer än att använda sötvatten. Det vi behöver är en vattenmedvetenhet och jag skulle verkligen rekommendera dokumentären "Efter floden" på SVT. Vi behöver förstå hur bra vi har det och att vattenfrågan måste upp på agendan, vi kommer behöva förnya delar av ledningsnäten och det är kostsamt, ändå drar sig kommuner från att höja taxan eftersom de förväntar sig missnöje från invånarna. Det är snedvridet att vi kan lägga flera tusenlappar på ny elektronik, men höjs vattentaxan med några ören så blir det ramaskri.

LÄS OCKSÅ: Sex livsmedel som bidrar till att orsaka vattenbrist

En annan av utmaningar du tar upp är energiförbrukningen. Alla kanske inte kan sätta upp solpaneler på taket. Finns det något man kan göra som exempelvis hyresgäst för att påverka?
– Som hyresgäst kan du fortfarande välja vilken typ av el du vill "stödja", förnybart kan de flesta välja. Man kan även försöka påverka hyresvärden, hen kanske kan sätta upp solpaneler. Sen handlar det också om elanvändningen hemma, jag och min familj minskade den med 20 procent med enkla medel, och det är något som alla kan göra.
Något så enkelt som att tvätta och diska med ekoprogrammen ochta bort alla standbylägen kan göra stor skillnad menar Emilia.

LÄS OCKSÅ: Både miljö- och modenörd – så klär du dig grönare

Slutligen bilen. Hur kan vi få människor att tänka om när det kommer till sina älskade motorfordon utan att de känner att de ger upp sin frihet?
– Att använda bil är en frihet som kommer med en oerhörd miljökostnad. Bor man ute på landet säger jag ingenting om det, jag riktar mig mer till människor som har kollektivtrafik. Man kan behöva bil då också, men att man gör det lite smart - kan flera grannar samåka för att storhandla? Eller ta sig till aktiviteter tillsammans? Jag brukar åka med min granne, och så ger jag henne en bensinpeng. Jag förstår att det många gånger kan kännas bekvämt, men om man vet att varje resa släpper ut ett visst antal kilogram koldioxid så kan man välja sina bilresor med omsorg.
Kvinnor är generellt bättre på att välja hållbara transporter, något för killarna att kika på om du frågar mig. Också här handlar det om vanor - och är det dessutom fortfarande billigt att välja bilen så kan vi inte förvänta oss förändring. Även här behöver politiken tänka till. Vi har fortfarande kvar vår bil, men har som plan att sälja den. Vi bor i närförort och skulle hellre hyra bil de få gånger vi verkligen behöver den. Det vi har vunnit är vardagsmotion och dessutom lärt oss hur bussarna går.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.