Kvinna med vacker hy blickar snett uppåt

Stärk din hud – här är fyra favoriter

Hur väl tar du hand om din hud?
Huden är vårt största organ och ska stå emot väder, vind och tidens tand för att skydda oss mot bland annat virus, bakterier och mycket annat.
Så här ger du den en hjälpande hand!

När man tänker hudvård är det inte sällan krämer och hudvårdsprodukter som kommer på tal. Hudvård från insidan är dock minst lika viktigt för att motverka ålderstecken och stötta kroppen vid olika hudbesvär. Inte sällan beror hudproblem på hormonella obalanser eller obalanser i kroppens fettsyror. Även vitaminbrist är vanligt förekommande.

► Läs också: Näringen som får din hy att stråla

 

Prostaglandiners – ett ämne med stor påverkan på huden
Ett viktigt ämne både när det gäller hudbesvär och hormonella obalanser är prostaglandiner. En god idé kan därför vara att ta tillskott av ämnen som stöttar kroppens tillverkning av prostaglandin, gärna i kombination med andra hudstärkande ämnen.
Tre ämnen som påverkar prostaglandinet är GLA, E-vitamin och vitamin B6. Här får du veta mer om dessa samt tips på hur du kan använda hudvårdsfavoriten kokosolja i din hudvårdsrutin.

GLA
GLA, gammalinolensyra, tillhör gruppen omega-6-fettsyror. GLA är celluppbyggande och livsnödvändig. I kroppen används den bland annat för att tillverka prostaglandin, ett hormonliknande ämne. Brist på prostaglandin ger ofta symtom som yttrar sig i huden.

Bristsymtom som kan uppstå vid för låga nivåer prostaglandin i kroppen är till exempel:
● ökad solkänslighet i huden
● att huden förlorar sin smidighet samt blir torr och rynkig
● atopiska hudbesvär, eksem och akne
● PMS

GLA passar därför utmärkt att använda för att lindra av dessa besvär. Det används även för att terapeutiskt behandla menstruationssmärtor, för att förbättra kvaliteten på hud, hår och naglar, normalisera det onda kolesterolet samt för att motverka försämrad funktion i tår- och salivkanalerna.

De vanligaste källorna till GLA är jättenattljusolja och gurkörtsolja men fettsyran förekommer även i bröstmjölk, blågröna alger och svartvinbärsfrö. Den rikaste källan till GLA är dock gurkörtsolja (borago officinalis) med ett innehåll på cirka 25 procent GLA-fettsyror. Teorier menar också att den hormonbalanserande och hudstärkande effekten av GLA förstärks när den kombineras med jamsrot, en medicinalväxt med omfattande historisk användning. Jamsrot förbättrar bland annat hudens elasticitet. GLA går att hitta i ett flertal olika näringstillskott, kombinationen av GLA och jamsrot finns till exempel i Borago.

► Läs också: Så blir du fri från akne inifrån – med B5, zink och GLA-fettsyror

E-vitamin
E-vitamin, tokoferol, är en starkt cellskyddande antioxidant. En av orsakerna till att huden åldras i förtid är de påfrestningar hudcellerna utsätts för i form av fria radikaler. E-vitaminets antioxidanta verkan fungerar då som skyddande anti-ageing från insidan. E-vitamin är också, likt GLA, nödvändigt för att upprätthålla en normal nivå av prostaglandin.

E-vitaminbrist kan ge symtom som:
● eksem
● torrt hår och håravfall
● dermatit (en hudsjukdom)
● åderbråck

Det går att använda E-vitamin i terapeutiska doser (TDI) för behandling av hudrelaterade besvär som svårläkta sår, psoriasis, akne, eksem och bensår.
Rekommenderat dagligt intag (RDI) är 11 milligram per dag.

Utvärtes fungerar E-vitaminolja effektivt för att förbättra läkningen av sår, ärr och brännskador. Flytande E-vitamin hittar du i vissa hudkrämer, E-vitaminrika oljor som jordnötsolja och vetegroddsolja eller i E-vitaminkapslar där kapseln kan delas och tömmas på dess olja.

► Läs också: Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

B-vitaminer
B-vitaminerna utgör en hel familj av olika vitaminer där många spelar en viktig roll för att huden ska hålla sig frisk och vacker hy. B-vitaminer säljs ofta med alla olika ämnen samlade, så kallade B-komplex tillskott. Ibland kan det dock vara motiverat att välja ut och äta separata B-vitaminer.

Om du vill förbättra hudens mående kan någon av följande B-vitaminer vara någonting för dig:
● Vitamin B2 behövs bland annat för hudens cellförnyelse, reparation och sårläkning. Symtom på B2-brist kan vara återkommande sprickor vid mungiporna.
● Vitamin B3 ökar cirkulationen i huden och förbättrar därför näringstillförseln. Bristsymtom kan vara hudförändringar som rynkor och torr och sträv hud.
● Vitamin B5 återfinns i stor utsträckning i huden. Tillskott i högre doser har visat på god effekt för huden, särskilt vid akne.
● Vitamin B6 kan användas terapeutiskt för att behandla akne, nässelutslag och mjälleksem. Dessutom ökar vitamin B6 kroppens halt av gynnsamma prostaglandiner. Bristsymtom kan vara akne, eksem, fjällande hud, PMS och håravfall.
● Biotin, vitamin B7, hjälper till att bibehålla välmående hud, hår, naglar och könshormoner. Symtom på biotinbrist kan vara sköra naglar, eksem, håravfall och dermatit.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Kokosolja – hudens favorit
Vill du ta hand om huden utifrån och hålla det så naturligt och tillsatsfritt som möjligt? Testa kokosolja, hudens favorit!

Kokosolja är en näringsrik, fast olja som smälter vid cirka 25 grader. Den innehåller, förutom vitaminer och mineraler, även laurinsyra som är bra för immunförsvaret samt kaprylsyra som

● Kokosolja fungerar mycket bra som hudkräm för ansikte och kropp eftersom den mjukar upp torr hud och dessutom motverkar svamp, virus och bakterier.
● Oljan anses kunna dämpa inflammationer i huden, någonting som kan vara gynnsamt vid besvär som rosacea och psoriasis.
● Kokosolja är utmärkt som sminkborttagning och tolereras oftast väl även av de som är mycket känsliga. Eftersom det är en olja löser det även vattenfast makeup.
● Kropps och ansiktspeeling med kokosolja gör du enkelt genom att blanda i salt eller socker i oljan. Massera peelingen försiktigt över ansiktet, skölj med ljummet vatten.
● Vill du använda kokosolja som hårinpackning? Blöt håret, smält kokosoljan i handen och massera in den flytande oljan i håret. Låt kokosoljan verka cirka en timme och tvätta sedan ur med schampo.

Av Therese Hagberg

Källor: Näringsguiden och Alternativdoktorn 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.