Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Starta våren med Sannas vattenfasta

Att låta kroppen vila från mat sätter igång självläkning och föryngring. Nu när värmen och ljuset börjar komma tillbaka kan det vara en god idé att fasta. Forskaren och författaren Sanna Ehdin höll på i två år innan hon blev nöjd med sin bok – Sannas Fastebok. Det är både en guide och en vetenskaplig genomgång om vattenfasta. Är du redo att prova?

Hälsoprofilen Sanna Ehdin hade tänkt skriva en bok om födofasta. Att dricka enbart vatten tyckte hon lät tråkigt. Men när hon började studera forskningen om vattenfasta och vad det innebär då blev hon nyfiken och började forska själv och kom fram till ett protokoll för vattenfasta.

– Boken var beräknad till 220 sidor, men när jag var mer än halvvägs i skrivandet insåg jag när folk förstår hur magiskt bra fasta är kommer alla vilja göra det. Så då fick jag stanna upp och tänka om, och designa en bok som alla skulle kunna ha glädje av, och lägga upp det på olika nivåer. Därför skapade jag en skala med fem olika hälsonivåer, så man kan bedöma sig själv och då se var som är lämpligt att börja med fastan, säger Sanna Ehdin som skrev om boken flera gånger i takt med att hennes kunskap och erfarenhet växte.

Det är inte så enkelt att bara sluta att äta. Många av oss har vant sig vid en söt industritillverkad mat och kanske har näringsbrister och insulinresistens. Förr i tiden var det mer vanligt att äta mindre och fasta i perioder, även av religiösa skäl. Periodisk fasta har idag blivit populärt och det är enligt Sanna en bra start på en vattenfasta.

LÄS OCKSÅ: Därför är periodisk fasta så bra för hälsan

Inte alla ska vattenfasta

Sanna hade själv bara juicefastat, med buljonger och så vidare, vilket är kalorirestriktion, det vill säga samma som bantning, och innebär svält för kroppen. Det har inte alls samma hälsofrämjande effekter som ren vattenfasta, menar Sanna.

 

– Kalorirestriktionen är mycket jobbigare än att bara dricka vatten, för olika system går igång av det vattenfastan är som en god vän, bra och stärkande – men man behöver vänja kroppen även vid den, berättar Sanna.

Hon är noga med att poängtera att vattenfasta inte lämpar sig för alla. De som är undernärda, kraftigt underviktiga eller har anemi ska inte prova detta. Inte heller gravida, ammande och barn under 18 år. Hon avråder de med ätstörningar, sjuka personer som äter mediciner eller har ett allmänt nedsatta hälsotillstånds samt de med diabetes att låta bli vattenfasta.

– Att göra en födofasta kan man klara av, men det är viktigt att stämma av med medicinskt kunniga om man är osäker.

LÄS OCKSÅ: Fasta aktiverar våra stamceller

Förbered dig noga

kvinna håller fram dricksglas

Foto: Michelle McKoy


Vad ska man tänka på innan vattenfastan?

– Att se på sin hälsonivå, att förbereda kroppen ordentligt med födofasta och förfasta. Ju mer du lär känna din kropp och hur den fungerar, desto bättre är det. Mitt råd är att göra som vid en vinprovning. Om det är dåligt för kroppen, tugga runt i munnen så du får smaken och spotta ut det sen. För det kostar massor med energi och ger minskad hälsa och sänkt energi att äta skräpmat. Det är även lämpligt att börja med periodisk fasta, så du sträcker ut på pausen utan att äta och bara dricker varmt vatten, lite kaffe eller osötat te medan du fastar. Citronjuice bryter den viktiga autofagin, självstädningen, så det går inte, berättar Sanna.

När tarmen är tömd så sätter vattenfastans processer igång. Då känns magen plattare och tarmen lugnare. Svullnader minskar och man kan bli lugn och trött, vill vila och allt sakta ner tempot.

– Det går också bra att träna lätt om man känner för det. Muskler byggs bra när man vattenfastar på grund av högre nivåer av tillväxthormoner. Själv älskar jag känslan dag två när allt tightas åt och huden blir silkeslen. Det känns lite som en pånyttfödelse, väldigt behagligt och befriande.

LÄS OCKSÅ: Periodisk fasta hjälper vid diabetes typ 2

Skydd mot sjukdomar

Vad är effekterna på sikt?

 

– Det första jag märkte var att magen och kroppen tydligt talade om vad jag tålde att äta eller inte. Så du blir mer inkännande för kroppen och dess behov, vilken mat magen och tarmarna tål. Just en lugnare mage och mer regelbundna tömningar är en stor fördel för många. Man går ner i vikt och håller vikten. Blir av med plufsighet och häng. Samt den föryngrande effekten som erhålls, och fylls på varje gång man vattenfastar, berättar Sanna.

 Kombinera med att motionera regelbundet, ju äldre man är eftersom musklerna bryts ner fortare efter 55 år.

Sanna Ehdin förklarar att vattenfasta även ger en produktion av stamceller, så reparation av organ kan tillta.

– Enligt forskning har det ett förebyggande skydd mot cancer, eftersom cancer och andra snabbt växande parasiter är beroende av ständig näringstillförsel, och mår dåligt med bara vatten. Vattenfasta aktiverar apoteos hos cancerceller, vilket är programmerad celldöd. Då rensas begynnande cancerceller ut tillsammans med föråldrade celler och skräpproteiner, säger Sanna men poängterar att vattenfasta inte är ett universalmedel mot allt möjligt eller att det botar sjukdomar. Det är det allra viktigaste sättet för kroppen att självläka.

LÄS OCKSÅ: Maria vill revolutionera synen på hälsa

Lev länge och förbli frisk

Sanna Ehdin ser idag livet som före och efter vattenfastan, och hon önskar att hon hade vågat börja tidigare.

– Det är vetenskapligt dokumenterat att regelbunden motion skapar en god hälsa, men du kan enbart förlänga och föryngra livet när motion kombineras med fasta. Denna livsstil lägger grunden för ett friskt och långt liv. Världens främste expert på livslängd, professor Luigi Fontana, stödjer sig på 20 års forskning på både människor och djur när han säger att vi med rätt hälsosam livsstil kan bli 100 år gamla och ha en uthållighet och styrka som en 40-åring. Det är mycket uppmuntrande, säger Sanna och påstår att vi inte längre enbart kan äta oss friska, utan behöver även fasta för att bli fullt frisk.

Hur ofta kan man vattenfasta?

– Det får man välja själv, utifrån hur kroppen och det övriga livet fungerar. Man kan börja med en sak och sedan ändra det allteftersom kroppen blir mer van och allt blir enklare. Det bästa är att göra kortare fasta och upprepa dem ofta. För kvinnor är det viktigt att vattenfasta när det passar i menscykeln.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Hunger och mättnad blir tydligare

En del känner sig rädda för at bli hungriga – varför är det så?

– För att vi blivit inpräntade att vi måste äta hela tiden, för det är liksom farligt annars. Ungefär som att vi skulle dö om inte cellerna omedelbart får sitt blodsocker. Det är så helt onödig och missledande med den rädslan. En människa kan klara sig en månad utan mat och enbart på vatten utan att dö, så någon dag utan mat är inga problem. Vattenfasta tämjer din hunger och suget, så du kommer inte att styras av det längre. Detta är enormt viktigt att förstå, för detta ständiga ätande förstör kroppens naturliga hunger och mättnadsmekanism.

 

Sanna Ehdin säger att det finns två sorters hunger. Den ena är en psykologisk hunger, och den är vanligare, kommer plötslig, och skapar ett behov av att äta mat. Om du kan uthärda signalerna, så avtar den lika fort som den kom. Drick ett glas vatten, djupandas och rikta din uppmärksamhet på annat så blir det enkelt. En form av avledning.

Det andra är en fysiologisk hunger som utvecklas långsamt och regleras med tiden. Frisättning av hormonet ghrelin reglerar hungern automatiskt. Det betyder att om du äter regelbundet med ett visst uppehåll mellan varje måltid, är det minst troligt att du upplever fysisk hunger innan det är dags att äta. Kroppen gillar rutiner och är inställd på hur det fungerar, och vad som kommer.

– Att vara utan mat en längre period skadar inte en normalt frisk person – utan tvärtom är det gynnsamt. Men ju mer vikt du bär på, desto mer benägen är du att äta. Orsaken är att inflammation i fettcellerna skapar matbehov. Båda dessa problem kan hanteras och förändras successivt genom att du ändrar kosten, övar dig att regelbundet göra en periodisk fasta och långsamt ökar fastetiden.

LÄS OCKSÅ: LCHF och korttidsfasta motverkar fettlever

Vad är hälsovinsten med en vattenfasta?

– Fasta har stark positiv påverkan på kroppen. Att frivilligt avstå från att äta kan vara mer läkande och en bättre medicin än att äta. Det gäller framförallt terapeutisk vattenfasta, som har den starkaste effekten på kroppen. Fasta ökar ämnesomsättningen eftersom adrenalin och tillväxthormon produceras. När du inte äter får kroppen loss mycket energi, i genomsnitt använder en person 10–35  procent av sin dagliga energiförbrukning för att smälta och absorbera mat. Vid vattenfasta används energin istället till att rensa ut toxiner, skrumpen vävnad och dysfunktionella proteiner producera nya stamceller och ge djupare läkning tillkroppen.

– Jag vill poängtera att fasta är en metod för rensning, förnyelse och föryngring. Syftet med fasta är inte ”bantning”, utan balans. Som en bonus kommer du även att gå ner i vikt med rätt utförd fasta, eftersom en bättre hälsa gör att kroppen finner sin idealvikt. Bland det absolut bästa är att midjan kommer tillbaka. Kanske inte första gången, men vid regelbunden fasta. Midja är inte bara något estetiskt, utan är av stor betydelse ur hälsosynvinkel.

Av Inger Palm


Sannas 12 skäl att börja fasta

1: Fasta föryngrar, stärker och gör dig friskare.
2: Vår kropp är inte byggd för att äta hela tiden.
3: Fasta är för din självläkande kraft
4: Fasta ger viktminskning.
5: Matsmältningen tar 30–40 procent av energin, så du spar mycket energi.
6: Autofagin aktiveras (städar rent).
7: Nya stamceller produceras.
8: Tillväxthormoner ökar stort, bygger muskler och föryngrar.
9: Motverkar okontrollerad celltillväxt.
10: Fasta stärker psyket, ökar mental skärpa och minne.
11: Tränar självdisciplin och bygger din styrka inifrån.
12: Minimal kostnad, du spar massa pengar och tid.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!