Kom i sommarform

Riktlinjer

19 mars, 2013 | Kommentera (3)

Här följer de riktlinjer jag kommer arbeta utefter fram till sommaren. Det kommer komma dagar då detta inte går att sköta fläckfritt men jag ska ha som mål att alltid göra mitt bästa för att få till det och sätta det som högsta prioritet. Det är trots allt upp till mig och ingen annan hur väl detta ska genomföras.

  • Äta var tredje timme.
  • Se till att varje måltid, även mellanmål, innehåller protein.
  • Äta mindre kolhydrater. De kolhydrater jag äter ska vara av lågt GI. Direkt efter gymträning äter jag dock snabba kolhydrater för återhämtning.
  • De ämnen jag vet att jag får i mig för lite av via kosten tar jag i form av kosttillskott. Det kan vara omega 3, d-vitamin, zink, magnesium, krom mm.
  • Ätardag på lördagar. Trots det ingen alkohol då det hämmar fettförbränningen.
  • Morgonpromenader en timme varje dag.
  • Gymträning 6 dagar i veckan. Korta, intensiva pass på max 40-45 min.
  • Basket en kväll i veckan när/om jag kan. Ser detta som bonus om jag får till det.
  • Försöka få minst 6-7 timmar sömn per natt.

 

Enkelt och inte för djupgående. Jag gillar att inte strukturera och planera för mycket då jag lätt känner mig inrutad och flexibiliteten i mitt tankesätt försvinner. Dessa riktlinjer räcker gott och väl. Att hitta goda recept på nyttig mat kan vara bland det enklaste som finns idag med internets sökmotorer. Listor över råvarors GI kan se ut som denna: http://matkalkyl.se/gi-lista.php och det finns massvis med fler där ute.

Nu är det bara att kämpa på och låta viljan övervinna motgångarna. I sommar blir det ingen vass för mig!!

En typisk lunchlåda innehållande hemmagjorda laxbiffar, svarta belugalinser, broccoli och citron:

Lunchlåda

Postad: 19 mars, 2013 Av: Kom i sommarform Kategori: Beach 2013, Kostprogram, Recept, Träning, Utmaning | Etiketter: , , , , , , | Kommentera (3)

Det finns 3 kommentarer:

Riktlinjer

  1. Nina skrev den

    Härligt, lycka till!
    Hur resonerar du om ätardagar, hur stora utsvävningar kan du ha då? En påse godis? Mackor hela dagen? Berätta gärna.

    • Stephan Ling skrev den

      Hej Nina!

      Tackar, är verkligen supertaggad :).
      Mina ätardagar innebär fortfarande energi från bra och nyttiga källor dock i större portioner och framförallt mer kolhydrater, gärna dem med lågt GI. OM jag vill äta någon form av godis håller jag mig till de med enbart kolhydrater (oftast baserade på rent socker) men skippar blandningen kolhydrater och fett, typ Center, Snickers mm. Några Ferraribilar tycker jag är ok men kommer vara försiktig med mängden eftersom jag jobbar på att minska sötsuget. För mycket av det goda kan leda till ett ”återfall” vilket jag inte vill. I helgen lyxar vi till det med en god fruktsallad gjord på färsk frukt och med lite Keso eller Kesella (smaksatt) till och då blir det ingen barnportion för mig inte :).

  2. Nina skrev den

    Tack för svaret, verkar vettigt.
    Ska bli spännande att följa bloggen! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Sök i bloggen

Om bloggen


Namn: Stephan Ling.
Ålder: 31 år.
Bor: Älvsjö, Stockholm.
Familj: Sambo.
Sysselsättning: Resande säljare.
Om mig: Stor passion för basket och ölkultur. Tränar på gym.
Fokus just nu: Blogga om min resa mot den sommarkropp jag vill ha.
Om bloggen: Jag kommer INTE skriva något om vikt, viktnedgång eller viktras. Min inställning är att vikten är oviktig om du inte vet vad det är som väger. Spelar det någon roll om du väger 70 kg eller 80 kg om du trivs med din kropp när du tittar i spegeln eller när kläderna sitter snyggt? Muskler väger fyra gånger så mycket som fett. Om det är muskler du bränner för att gå ner i vikt så eldar du för kråkorna och förlorar något som tar lång tid att bygga upp igen. Jag kommer att fokusera på andra, mer praktiska och mentala bitar, som matlådor, humörsvägningar, trötthet, sötsug och motivation. Saker som jag ofta tycker glöms bort i "kom-i-form"-program.

Senaste kommentarer

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.