Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som gör situps

Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

Fysiologer rekommenderar alla en timmes fysisk aktivitet per dag, men många sitter stilla nästan hela dagen. I vår vardag har hjärnstressen ökat, vi är ständigt uppkopplade och ständigt nåbara. Den fysiska stressen har däremot minskat avsevärt. Vi använder vår fysiska styrka allt mindre i vardagen.

En vanlig dag i vårt moderna samhälle: Klockan ringer, vi vaknar och tar oss upp ur sängen. Efter toalettbestyr äts det frukost, sittande. Vi tar bilen eller bussen till jobbet, sittande. Många av oss har ett arbete som göra att vi tillbringar dagen vid ett skrivbord, sittande. Fika- och lunchrasten spenderar vi sittande. När arbetsdagen är över tar vi bussen eller bilen hem igen. Vi lagar middag och den äter vi sittande. Står det inte städning eller tvätt på schemat är det lätt att resten av kvällen avnjuts i soffan, sittande. Har vi med lite arbete hem, då görs det vid datorn, sittande.

Folksjukdomar ökar
Till följd av den livsstilsförändring, med minskad fysisk aktivitet, har sjukdomar som är nära förknippade med stress ökat; högt blodtryck, övervikt, diabetes, ökad risk för hjärtinfarkt och stroke. Fysisk inaktivitet gör oss svagare och minskar vår förmåga att hantera olika påfrestningar i vardagen. Dessutom reagerar fysisk otränade personer hårdare på stressituationer än av vältränade personer gör. Våra hjärtan, lungor, muskler, skelett och nervsystem, ja hela vår kropp, kräver rörelse för att må bra.

 

Ett vältränat hjärta
Hjärtats uppgift är att pumpa runt blodet i kroppen, ju starkare hjärta desto mer blod pumpas ut i varje slag. Regelbunden träning stärker hjärtat och detta leder till att kroppen anpassar sig genom att viloblodtrycket och vilopulsen minskar. Ett vältränat hjärta slits inte lika fort som ett otränat. Träning har stor betydelse när det gäller att behandla och förebygga sjukdomar som relaterar till stress. Även det psykiska välbefinnandet påverkas av fysisk träning. Det är väldokumenterat att personer som tränar regelbundet har ett större psykiskt välbefinnande än de som inte gör det. Fysisk träning ger oss positiva tankar och känslor, ökad självkänsla och ökat självförtroende. Träning förbättrar syntes och metabolism av signalsubstanserna noradrenalin, serotonin och dopamin. Bildandet av endorfiner ökas av fysisk aktivitet. Man kan kalla dessa endorfiner för ”må bra hormoner” de lindrar smärta och kan efter hårda träningspass ge nära på ett rus av euforiska ämnen.

Cellnybildning
Att träna fysiskt bidrar även till cellnybildning i delar av hjärnan, speciellt hippocampus, som är viktig för inlärning och minne. Vid depression har man sett en minskad volym av just hippocampus. Fysisk träning kan användas för att minska risken att drabbas av depression och kan användas för att minska risken för återfall i depression. Fysiologer rekommenderar en timmes fysisk aktivitet per dag. Eftersom det är få av oss som har ett arbete som ger oss denna fysiska träning måste vi själva hitta tillfällen för detta. Vardagen är full av träningsmöjligheter! Ta trapporna i stället för hissen, cykla eller gå till jobbet om det är möjligt. Stig av ett par hållplatser tidigare om vi åker buss eller tunnelbana. Gå en promenad på lunchen, då får vi frisk luft, nya intryck och dagsljus, som är så viktigt under vinterhalvåret. Om vi kan lägga lite extra tid till att ta hand om kroppen kommer utdelningen inte att utebli. Vi blir piggare, gladare och orkar med vardagen så mycket bättre.

Av Margareta Nilsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.