Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som gör situps

Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

Fysiologer rekommenderar alla en timmes fysisk aktivitet per dag, men många sitter stilla nästan hela dagen. I vår vardag har hjärnstressen ökat, vi är ständigt uppkopplade och ständigt nåbara. Den fysiska stressen har däremot minskat avsevärt. Vi använder vår fysiska styrka allt mindre i vardagen.

En vanlig dag i vårt moderna samhälle: Klockan ringer, vi vaknar och tar oss upp ur sängen. Efter toalettbestyr äts det frukost, sittande. Vi tar bilen eller bussen till jobbet, sittande. Många av oss har ett arbete som göra att vi tillbringar dagen vid ett skrivbord, sittande. Fika- och lunchrasten spenderar vi sittande. När arbetsdagen är över tar vi bussen eller bilen hem igen. Vi lagar middag och den äter vi sittande. Står det inte städning eller tvätt på schemat är det lätt att resten av kvällen avnjuts i soffan, sittande. Har vi med lite arbete hem, då görs det vid datorn, sittande.

Folksjukdomar ökar
Till följd av den livsstilsförändring, med minskad fysisk aktivitet, har sjukdomar som är nära förknippade med stress ökat; högt blodtryck, övervikt, diabetes, ökad risk för hjärtinfarkt och stroke. Fysisk inaktivitet gör oss svagare och minskar vår förmåga att hantera olika påfrestningar i vardagen. Dessutom reagerar fysisk otränade personer hårdare på stressituationer än av vältränade personer gör. Våra hjärtan, lungor, muskler, skelett och nervsystem, ja hela vår kropp, kräver rörelse för att må bra.

 

Ett vältränat hjärta
Hjärtats uppgift är att pumpa runt blodet i kroppen, ju starkare hjärta desto mer blod pumpas ut i varje slag. Regelbunden träning stärker hjärtat och detta leder till att kroppen anpassar sig genom att viloblodtrycket och vilopulsen minskar. Ett vältränat hjärta slits inte lika fort som ett otränat. Träning har stor betydelse när det gäller att behandla och förebygga sjukdomar som relaterar till stress. Även det psykiska välbefinnandet påverkas av fysisk träning. Det är väldokumenterat att personer som tränar regelbundet har ett större psykiskt välbefinnande än de som inte gör det. Fysisk träning ger oss positiva tankar och känslor, ökad självkänsla och ökat självförtroende. Träning förbättrar syntes och metabolism av signalsubstanserna noradrenalin, serotonin och dopamin. Bildandet av endorfiner ökas av fysisk aktivitet. Man kan kalla dessa endorfiner för ”må bra hormoner” de lindrar smärta och kan efter hårda träningspass ge nära på ett rus av euforiska ämnen.

Cellnybildning
Att träna fysiskt bidrar även till cellnybildning i delar av hjärnan, speciellt hippocampus, som är viktig för inlärning och minne. Vid depression har man sett en minskad volym av just hippocampus. Fysisk träning kan användas för att minska risken att drabbas av depression och kan användas för att minska risken för återfall i depression. Fysiologer rekommenderar en timmes fysisk aktivitet per dag. Eftersom det är få av oss som har ett arbete som ger oss denna fysiska träning måste vi själva hitta tillfällen för detta. Vardagen är full av träningsmöjligheter! Ta trapporna i stället för hissen, cykla eller gå till jobbet om det är möjligt. Stig av ett par hållplatser tidigare om vi åker buss eller tunnelbana. Gå en promenad på lunchen, då får vi frisk luft, nya intryck och dagsljus, som är så viktigt under vinterhalvåret. Om vi kan lägga lite extra tid till att ta hand om kroppen kommer utdelningen inte att utebli. Vi blir piggare, gladare och orkar med vardagen så mycket bättre.

Av Margareta Nilsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.