Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Äldre man håller sig för hjärtat och ung man kommer till undsättning

Stor studie: Stroke kan förhindras – med relativt enkelt knep

Fakta

Naturliga knep för att sänka blodtrycket

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i hälsokostprodukten Sangin.
Läs mer: Olivextrakt sänkte Ingemars blodtryck.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen.
Läs mer: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.
Läs mer: Ny forskning: Lagrad vitlök effektivt vid högt blodtryck.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott med Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer: Coenzym Q10 och hjärtsvikt (extern länk).

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser.
Läs mer: Kalium minskar risken för stroke

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.
Läs mer: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Forskare har i en ny stor studie kartlagt de tio största riskfaktorerna bakom 90 procent av alla strokefall i världen. I studien, som är publiceras i tidskriften The Lancet, kommer forskarna fram till att högt blodtryck är den överlägset viktigaste faktorn bakom stroke. Ett faktum som innebär att många strokefall skulle kunna förebyggas - eftersom högt blodtryck är relativt lätt att åtgärda, skriver de kanadensiska och irländska forskarna.

Stroke kan relativt lätt förebyggas, enligt en ny stor studie publicerad i den medicinska tidskriften The Lancet. Forskarna bakom studien har kartlagt de tio största riskfaktorerna bakom 90 procent av alla strokefall i världen. Högt blodtryck visar sig vara den överlägset viktigaste faktorn. Totalt ingick nästan 27 000 personer från 32 länder.

 

► Läs också: Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män

Vanligaste typen av stroke: Blodpropp i hjärnan
Studien har letts av forskare från Kanada och Irland, vilka påpekar att stroke är en av de ledande orsakerna bakom tidiga dödsfall och livsnedsättande komplikationer i de flesta länder. Den vanligaste varianten är blodpropp i hjärnan (85 procent av all stroke), följt av blödning i hjärnvävnaden (15 procent), rapporterar TT.

Högt blodtryck - relativt lätt att åtgärda
Forskarna kunde konstatera att den överlägset största riskfaktorn för stroke är högt blodtryck - och just högt blodtryck är relativt lätt att åtgärda, skriver tidningen Doktorn.
På detta sätt skulle många strokefall kunna förhindras menar nu forskarna.
I studien räknar forskarna upp några av de åtgärder som kan vidtas för att få ner blodtrycket. De nämner bland andra bättre hälsoinformation, en sundare diet samt bättre medicinering mot högt blodtryck.

► Läs också: Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker

 

Fem största orsakerna bakom stroke

 

Högt blodtryck: ligger helt eller delvis bakom 47,9 procent av alla strokefall.
Fysisk inaktivitet: 35,8 procent.
Högt kolesterol: 26,8 procent.
Ohälsosam föda: 23,2 procent.
Fetma: 18,6 proocent.
Rökning: 12,4 procent.
- Även diabetes, högt alkoholintag och stress kan vara bidragande faktorer.

Mer läsning om sätt att minska strokerisken?
Probiotika kan skydda mot stroke
Ny svensk forskning: Te kan minska risken för stroke!
Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor
Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt
Selen och Q10 utmanar konventionell hjärtmedicin

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Naturliga knep för att sänka blodtrycket

Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns till exempel i hälsokostprodukten Sangin.
Läs mer: Olivextrakt sänkte Ingemars blodtryck.

Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används också flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen.
Läs mer: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning.

Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns till exempel i produkten Kyolic.
Läs mer: Ny forskning: Lagrad vitlök effektivt vid högt blodtryck.

Coenzym Q-10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Coenzym Q10. En metaanalys av studier på tillskott med Q10 vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Läs mer: Coenzym Q10 och hjärtsvikt (extern länk).

Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik kost rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser.
Läs mer: Kalium minskar risken för stroke

Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom.
Läs mer: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!