Petra Månström

Foto: Emma Shevtzoff

Större löparlycka med magnesium

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.

När våren kommer sätter träningssuget in på allvar. Det är som att kroppen bara längtar ut i skog och mark, efter att röra sig, anstränga sig och bli svettig. Här är några saker att tänka på för att orka träna, prestera och samtidigt må så bra som möjligt, både före, under och efter passet.

 

Rödbeta ökar syresättningen
Ett par timmar innan träningspasset kan en färsk juice eller smoothie med rödbeta vara bra att dricka. Rödbeta har i flera studier visat sig innehålla ämnen som bidrar till en mer effektiv syresättning i musklerna, vilket gör dig mer uthållig.

Även magnesium kan vara bra att fylla på med, för att ge kroppen de bästa förutsättningarna till träning. Magnesium finns i alla kroppens celler. Omkring 60 procent av allt magnesium finns i vårt skelett, tillsammans med andra mineraler som kalcium och fosfor och hela 25 procent finns i vår muskelvävnad. Mineralen har en mängd viktiga funktioner i kroppen.

En mineral med många funktioner
Magnesium bidrar till normal funktion i nervsystemet, till normal psykologisk funktion och även till att bibehålla normala tänder och benstomme. Magnesium minskar även trötthet och utmattning, bidrar till normal muskelfunktion och ger också en normal energiomsättning. Magnesium kan också lindra problemet med kramp.
– Jag har märkt att jag inte drabbas av kramp lika lätt om jag regelbundet intar magnesium samt ser till att hålla en bra vätskebalans. Så det ser jag till att göra, säger Petra Månström, löparentusiasten och journalisten som också driver den populära Maratonpodden, där hon intervjuar stjärnor inom uthållighetssporter.

Jordarna allt mer mineralfattiga
Magnesium finns i kakao, vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Men med jordar som är utarmade och betydligt mer mineralfattiga än förr kan vi inte vara säkra på att vi får i oss den mängd mineraler, som exempelvis magnesium, som vi behöver från kosten. Petra laddar på flera sätt.
– Förutom en allsidig kost där jag i möjligaste mån väljer ekologiska och/eller närproducerade alternativ så tar jag regelbundet magnesiumtillskott samt vätskeersättning. Just kombinationen Resorb och magnesium från Holistic tycker jag funkar väldigt bra.  

Extra näring efter träning
Efter träningen är det bra att fortsätta fylla på med näring. Direkt efter passet, inom cirka 30 minuter, kan du ladda med snabba kolhydrater och något proteinrikt. Protein bygger upp musklerna, medan kolhydraterna fyller på energidepåerna. Inom ett par timmar efter avslutat pass bör du också äta en näringsrik måltid, med grönsaker, rotfrukter, bönor och linser, samt bra fetter som kokosolja eller olivolja.

 

”Kan inte sluta”
Petra springer själv av den enkla anledningen att hon ”inte kan sluta”.
– Jag älskar vad löpningen gör med mig - med huvudet, orken och kroppen.

Petra Månström vet med andra ord vad hon pratar om när det gäller träning och näring, och hon laddar med mer än bara magnesium.
– Jag har nyligen börjat äta Q10 samt kalcium också, men inte för att prestera bättre, utan för att må så bra som jag bara kan i vardagen och i spåret.

Så ut och njut av kroppens rörelseglädje. Ladda på rätt sätt så orkar du mer och presterar bättre!

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!