Petra Månström

Foto: Emma Shevtzoff

Större löparlycka med magnesium

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.

När våren kommer sätter träningssuget in på allvar. Det är som att kroppen bara längtar ut i skog och mark, efter att röra sig, anstränga sig och bli svettig. Här är några saker att tänka på för att orka träna, prestera och samtidigt må så bra som möjligt, både före, under och efter passet.

Rödbeta ökar syresättningen
Ett par timmar innan träningspasset kan en färsk juice eller smoothie med rödbeta vara bra att dricka. Rödbeta har i flera studier visat sig innehålla ämnen som bidrar till en mer effektiv syresättning i musklerna, vilket gör dig mer uthållig.

 

Även magnesium kan vara bra att fylla på med, för att ge kroppen de bästa förutsättningarna till träning. Magnesium finns i alla kroppens celler. Omkring 60 procent av allt magnesium finns i vårt skelett, tillsammans med andra mineraler som kalcium och fosfor och hela 25 procent finns i vår muskelvävnad. Mineralen har en mängd viktiga funktioner i kroppen.

En mineral med många funktioner
Magnesium bidrar till normal funktion i nervsystemet, till normal psykologisk funktion och även till att bibehålla normala tänder och benstomme. Magnesium minskar även trötthet och utmattning, bidrar till normal muskelfunktion och ger också en normal energiomsättning. Magnesium kan också lindra problemet med kramp.
– Jag har märkt att jag inte drabbas av kramp lika lätt om jag regelbundet intar magnesium samt ser till att hålla en bra vätskebalans. Så det ser jag till att göra, säger Petra Månström, löparentusiasten och journalisten som också driver den populära Maratonpodden, där hon intervjuar stjärnor inom uthållighetssporter.

Jordarna allt mer mineralfattiga
Magnesium finns i kakao, vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Men med jordar som är utarmade och betydligt mer mineralfattiga än förr kan vi inte vara säkra på att vi får i oss den mängd mineraler, som exempelvis magnesium, som vi behöver från kosten. Petra laddar på flera sätt.
– Förutom en allsidig kost där jag i möjligaste mån väljer ekologiska och/eller närproducerade alternativ så tar jag regelbundet magnesiumtillskott samt vätskeersättning. Just kombinationen Resorb och magnesium från Holistic tycker jag funkar väldigt bra.  

Extra näring efter träning
Efter träningen är det bra att fortsätta fylla på med näring. Direkt efter passet, inom cirka 30 minuter, kan du ladda med snabba kolhydrater och något proteinrikt. Protein bygger upp musklerna, medan kolhydraterna fyller på energidepåerna. Inom ett par timmar efter avslutat pass bör du också äta en näringsrik måltid, med grönsaker, rotfrukter, bönor och linser, samt bra fetter som kokosolja eller olivolja.

”Kan inte sluta”
Petra springer själv av den enkla anledningen att hon ”inte kan sluta”.
– Jag älskar vad löpningen gör med mig – med huvudet, orken och kroppen.

Petra Månström vet med andra ord vad hon pratar om när det gäller träning och näring, och hon laddar med mer än bara magnesium.
– Jag har nyligen börjat äta Q10 samt kalcium också, men inte för att prestera bättre, utan för att må så bra som jag bara kan i vardagen och i spåret.

Så ut och njut av kroppens rörelseglädje. Ladda på rätt sätt så orkar du mer och presterar bättre!

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Naturlig hälsa

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.

charlotte kalla muggkaka

Recept på Charlotte Kallas “Muggkaka”

Recept

Snabb och energirik mat är viktigt för en idrottare, Charlotte Kalla är inget undantag. När hon är hemma knaprar hon gärna på riskakor med olika toppings eller scones, till det tar hon gärna en grön smoothie. Här bjuder hon på receptet på sin snabba och mumsiga "Mugcake" som passar utmärkt till frukost och tipsar om sina bästa mellanmål.

charlotte kalla

Glöden för skidåkning får Charlotte Kalla att fortsätta

Intervju

Under Tour de Ski 2008 fick Charlotte Kalla sitt stora internationella genombrott. Tio år senare är hon fortfarande en superstjärna, men ännu starkare både fysisk som mentalt och fast besluten att vinna allt som går. Hon har sitt första pris kvar i en låda hemma hos pappa i Tärendö. Idag är hon inte bara en av världens bästa skidåkare utan också folkhemmets hjältinna.

Carina Sunding: “2019 ska bli mitt bjussigaste år”

Krönikan

Vad är det som gör oss lyckliga? Idag pratas det mycket om de blåa zonerna – områden i världen där människor lever längre och är lyckligare. Vad är hemligheten? Mycket rörelse och bra mat är några ingredienser. Men det handlar också om att vara tillsammans och tillhöra. Att vara en del av något där du känner dig trygg, känner mening och blir sedd skriver Carina Sunding som lovar att 2019 ska bli året då hon tittar upp från mobilen och säger hej till en främling.

Gott nytt år önskar Kurera!

Allmänt

2018 har varit ett fantastiskt år för oss på Kurera, antalet läsare bara ökar och vi känner oss uppmuntrade och peppade av framgången. Vi tackar för förtroendet och hoppas 2019 blir ett lika framgångsrikt år – och att ni vill fortsätta följa oss.