Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Petra Månström

Foto: Emma Shevtzoff

Större löparlycka med magnesium

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.

När våren kommer sätter träningssuget in på allvar. Det är som att kroppen bara längtar ut i skog och mark, efter att röra sig, anstränga sig och bli svettig. Här är några saker att tänka på för att orka träna, prestera och samtidigt må så bra som möjligt, både före, under och efter passet.

 

Rödbeta ökar syresättningen
Ett par timmar innan träningspasset kan en färsk juice eller smoothie med rödbeta vara bra att dricka. Rödbeta har i flera studier visat sig innehålla ämnen som bidrar till en mer effektiv syresättning i musklerna, vilket gör dig mer uthållig.

Även magnesium kan vara bra att fylla på med, för att ge kroppen de bästa förutsättningarna till träning. Magnesium finns i alla kroppens celler. Omkring 60 procent av allt magnesium finns i vårt skelett, tillsammans med andra mineraler som kalcium och fosfor och hela 25 procent finns i vår muskelvävnad. Mineralen har en mängd viktiga funktioner i kroppen.

En mineral med många funktioner
Magnesium bidrar till normal funktion i nervsystemet, till normal psykologisk funktion och även till att bibehålla normala tänder och benstomme. Magnesium minskar även trötthet och utmattning, bidrar till normal muskelfunktion och ger också en normal energiomsättning. Magnesium kan också lindra problemet med kramp.
– Jag har märkt att jag inte drabbas av kramp lika lätt om jag regelbundet intar magnesium samt ser till att hålla en bra vätskebalans. Så det ser jag till att göra, säger Petra Månström, löparentusiasten och journalisten som också driver den populära Maratonpodden, där hon intervjuar stjärnor inom uthållighetssporter.

Jordarna allt mer mineralfattiga
Magnesium finns i kakao, vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Men med jordar som är utarmade och betydligt mer mineralfattiga än förr kan vi inte vara säkra på att vi får i oss den mängd mineraler, som exempelvis magnesium, som vi behöver från kosten. Petra laddar på flera sätt.
– Förutom en allsidig kost där jag i möjligaste mån väljer ekologiska och/eller närproducerade alternativ så tar jag regelbundet magnesiumtillskott samt vätskeersättning. Just kombinationen Resorb och magnesium från Holistic tycker jag funkar väldigt bra.  

Extra näring efter träning
Efter träningen är det bra att fortsätta fylla på med näring. Direkt efter passet, inom cirka 30 minuter, kan du ladda med snabba kolhydrater och något proteinrikt. Protein bygger upp musklerna, medan kolhydraterna fyller på energidepåerna. Inom ett par timmar efter avslutat pass bör du också äta en näringsrik måltid, med grönsaker, rotfrukter, bönor och linser, samt bra fetter som kokosolja eller olivolja.

 

”Kan inte sluta”
Petra springer själv av den enkla anledningen att hon ”inte kan sluta”.
– Jag älskar vad löpningen gör med mig - med huvudet, orken och kroppen.

Petra Månström vet med andra ord vad hon pratar om när det gäller träning och näring, och hon laddar med mer än bara magnesium.
– Jag har nyligen börjat äta Q10 samt kalcium också, men inte för att prestera bättre, utan för att må så bra som jag bara kan i vardagen och i spåret.

Så ut och njut av kroppens rörelseglädje. Ladda på rätt sätt så orkar du mer och presterar bättre!

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

 

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!