Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur?
Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi.
– Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga, säger hon till Kurera. 
Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Vi ställde tre viktiga frågor till Sanne Lundblad, som jobbar med komplementär hormonterapi.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

1. Vad händer med våra könshormoner när vi stressar? 

– En hel del. Vid stress frigör binjurarna stresshormonet kortisol som i sin tur stimulerar levern att frigöra glykogen, vilket omvandlas till glukos i blodet. Detta höjer vårt blodsocker, vilket får flera konsekvenser, berättar Sanne Lundblad.
Hon fortsätter:
– När vårt blodsocker höjs frigörs insulin för att glukoset ska kunna transporteras in i cellerna och bli till energi. Höga insulinnivåer får i sin tur äggstockarna att producera androgener samtidigt som insulinet påverkar levern att producera mindre av SHBG, som står för könshormonbindande eller sexualhormonbindande globulin. När det bildas mindre mängd könshormonbindande globulin ökar den fria mängden testosteron i kroppen.

Höga insulinnivåer påverkar kroppen på flera sätt
Inte nog med det. När kroppen har utsatts för höga insulinnivåer under en längre tid riskerar man att få en ökad aktivitet i det enzym som producerar den mer aggressiva formen av testosteron, det vill säga steroidhormonet dihydrotestosteron (DHT).
– Höga mängder dihydrotestosteron ses vid till exempel PCO, ökat hårväxt, akne och tunt hår, berättar Sanne Lundblad.

 Läs också: Har du putmage? Du kan ha PCO!

 

Mer kortisol minskar mängden progesteron – och kan ge många besvär
– Ökade mängder kortisol minskar mängden progesteron, gulkroppshormon, i kroppen och som om det inte vore nog så kan kortisol också fästa sig till samma receptorer som progesteron på cellerna och därmed blockera för cellernas tillgång till progesteron. Låga progesteronnivåer ses ofta tillsammans med höga östrogennivåer och kortisolbalanser, vilket kan ge många besvär som bland annat rynkigare hy, tidigt åldrande, nedstämdhet, större blödningar vid mens, trötthet, övervikt - särskilt runt magen vid kortisolobalanser och runt höfter vid höga östrogennivåer. Det kan även ge besvär som svårigheter att bli gravid, missfall, rosacea, sköldkörtelproblem som struma, myom i livmodern, cancer i bröst och livmoder och värre PMS- och klimakteriesymtom.
Hon tillägger:
– Med det sagt ska man veta att kortisol i sig inte är ett skadligt hormon utan faktiskt det viktigaste hormonet vi har i kroppen eftersom det säkrar vår överlevnad.

2. På vilket sätt hör stress, östrogen och övervikt ihop?

– Kortfattat kan stress höja nivåerna av östrogen och samtidigt göra oss överviktiga. Mindre kortfattat kan sägas att vid övervikt så frigör fettcellerna proinflammatoriska enzymer, vilket ökar aromatasaktiviteten, det vill säga produktionen av östrogen från testosteron. Dessutom ökar höga insulinnivåer - som ofta ses vid övervikt - den fria mängden östrogen och testosteron i kroppen.

► Läs också: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Sanne Lundblad

Sanne Lundblad, expert komplementär hormonterapi.

”Östrogen i en ond cirkel”
Hon fortsätter:
– Östrogenet stimulerar själv proinflammatoriska enzym som genom en kedjereaktion ökar aromatasektiviteten, det vill säga östrogenproduktionen höjs ytterligare.
Detta skapar en ond cirkel och en relation mellan stress, övervikt, inflammation och höga östrogennivåer, berättar Sanne Lundblad.
– Därför är det så viktigt för mig som behandlare att först utesluta stress hos kvinnor som har symtom som PCO, PMS, endometrios eller klimakteriebesvär, samtidigt som vi jobbar med att korrigera inflammationsgraden i kroppen.

PCO, PMS, endometrios, klimakteriet = könshormoner i obalans
Hon summerar:
– Det här gäller vid alla symtom på höga nivåer av testosteron, som till exempel PCO/PCOS eller vid symtom på höga östrogennivåer och låga progesteronnivåer som PMS, endometrios och klimakteriebesvär eller vid generellt låga könshormoner etcetera.

 

► Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

3. Är alla typer av östrogen lika farliga? På vilket sätt i så fall och kan man testa sig för dessa olika typer? 

– Den biologiska effekten av östrogen är i huvudsak beroende av hur östrogen metaboliseras i primärt levern, under fas ett och fas två-avgiftning. Ökade mängder av de metaboliter som kallas 16a-OH och 4-OH har en negativ effekt på väv och man antar att kvinnor som metaboliserar östrogen till 16a-OH eller 4-OH har en signifikant ökad risk att utveckla östrogenkänslig cancer i bröstväv, berättar Sanne Lundblad och fortsätter:
– 2-OH, som är en tredje östrogenmetabolit, har däremot en positiv effekt och verkar ha en anticancerogen effekt. Man kan genom en test se vilka metaboliter som dominerar och man har faktiskt sett att det går att äta sig till ett skift mellan de skadliga former av östrogenmetaboliter och de sunda. Därför är kosten så viktig när man visar tecken på östrogendominans.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

6 enkla tips för östrogenavgiftning

Enligt Sanne Lundblad de sex enklaste tipsen till att minska mängden av den skadliga typen av östrogen och öka den hälsosamma.

1. Minska mängden fritt östrogen
– Minska mängden av fritt östrogen genom att öka mängden av SHBG, dvs minimera stress genom att sänka krav, meditation och närvaro, skapa ett stabilt blodsocker genom att minska intaget av insulinkrävande livsmedel som socker och andra simpla kolhydrater, moderat motion och viktminskning om det är nödvändigt. Se till att få nog med sömn eftersom melatonin undertrycker östrogen.

2. Skapa en sund tarmflora
– Skapa en sund tarmflora med prebiotika och probiotika eftersom en viss typ av skadliga tarmbakterier kan öka dekonjugeringen av östrogen – det vill säga det östrogen som ska transporteras med avföring ut ur kroppen blir återupptaget och fört tillbaka in i blodbanan.

3. Öka intaget fytoöstrogener
– Öka intaget av fytoöstrogener som soja, rödklöver, fullkorn, linfrö, broccoli, kål, bönor, backhornsklöver, morot och sparris. Soja ska dock inte intas vid östrogenkänslig cancer.

 

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

4. Minska exponeringen av xenoöstrogener
– Minska exponeringen av xenoöstrogener (kemiskt framställda ämnen som liknar kroppens eget östrogen) som sprutgifter, kött ifrån konventionellt jordbruk, icke ekologiska rengöringsmedel, sköljmedel, kosmetika etcetera.

5.  Minska inflammationsgraden i kroppen
– Reducera inflammation i kroppen genom en antiinflammatorisk kost, omega-3 essentiella fettsyror, gurkmeja och quercetin.

6.  Ta tillskott
– Vitamin E, magnesium, B-vitaminer såsom B6, B12 och B9, I3C och kalcium D-glucarate är tillskott som alla har positiv verkan på östrogenmetabolism.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

 

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.