Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur?
Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi.
– Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga, säger hon till Kurera. 
Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Vi ställde tre viktiga frågor till Sanne Lundblad, som jobbar med komplementär hormonterapi.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

1. Vad händer med våra könshormoner när vi stressar? 

– En hel del. Vid stress frigör binjurarna stresshormonet kortisol som i sin tur stimulerar levern att frigöra glykogen, vilket omvandlas till glukos i blodet. Detta höjer vårt blodsocker, vilket får flera konsekvenser, berättar Sanne Lundblad.
Hon fortsätter:
– När vårt blodsocker höjs frigörs insulin för att glukoset ska kunna transporteras in i cellerna och bli till energi. Höga insulinnivåer får i sin tur äggstockarna att producera androgener samtidigt som insulinet påverkar levern att producera mindre av SHBG, som står för könshormonbindande eller sexualhormonbindande globulin. När det bildas mindre mängd könshormonbindande globulin ökar den fria mängden testosteron i kroppen.

Höga insulinnivåer påverkar kroppen på flera sätt
Inte nog med det. När kroppen har utsatts för höga insulinnivåer under en längre tid riskerar man att få en ökad aktivitet i det enzym som producerar den mer aggressiva formen av testosteron, det vill säga steroidhormonet dihydrotestosteron (DHT).
– Höga mängder dihydrotestosteron ses vid till exempel PCO, ökat hårväxt, akne och tunt hår, berättar Sanne Lundblad.

 Läs också: Har du putmage? Du kan ha PCO!

Mer kortisol minskar mängden progesteron – och kan ge många besvär
– Ökade mängder kortisol minskar mängden progesteron, gulkroppshormon, i kroppen och som om det inte vore nog så kan kortisol också fästa sig till samma receptorer som progesteron på cellerna och därmed blockera för cellernas tillgång till progesteron. Låga progesteronnivåer ses ofta tillsammans med höga östrogennivåer och kortisolbalanser, vilket kan ge många besvär som bland annat rynkigare hy, tidigt åldrande, nedstämdhet, större blödningar vid mens, trötthet, övervikt – särskilt runt magen vid kortisolobalanser och runt höfter vid höga östrogennivåer. Det kan även ge besvär som svårigheter att bli gravid, missfall, rosacea, sköldkörtelproblem som struma, myom i livmodern, cancer i bröst och livmoder och värre PMS- och klimakteriesymtom.
Hon tillägger:
– Med det sagt ska man veta att kortisol i sig inte är ett skadligt hormon utan faktiskt det viktigaste hormonet vi har i kroppen eftersom det säkrar vår överlevnad.

2. På vilket sätt hör stress, östrogen och övervikt ihop?

– Kortfattat kan stress höja nivåerna av östrogen och samtidigt göra oss överviktiga. Mindre kortfattat kan sägas att vid övervikt så frigör fettcellerna proinflammatoriska enzymer, vilket ökar aromatasaktiviteten, det vill säga produktionen av östrogen från testosteron. Dessutom ökar höga insulinnivåer – som ofta ses vid övervikt – den fria mängden östrogen och testosteron i kroppen.

► Läs också: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Sanne Lundblad

Sanne Lundblad, expert komplementär hormonterapi.

”Östrogen i en ond cirkel”
Hon fortsätter:
– Östrogenet stimulerar själv proinflammatoriska enzym som genom en kedjereaktion ökar aromatasektiviteten, det vill säga östrogenproduktionen höjs ytterligare.
Detta skapar en ond cirkel och en relation mellan stress, övervikt, inflammation och höga östrogennivåer, berättar Sanne Lundblad.
– Därför är det så viktigt för mig som behandlare att först utesluta stress hos kvinnor som har symtom som PCO, PMS, endometrios eller klimakteriebesvär, samtidigt som vi jobbar med att korrigera inflammationsgraden i kroppen.

PCO, PMS, endometrios, klimakteriet = könshormoner i obalans
Hon summerar:
– Det här gäller vid alla symtom på höga nivåer av testosteron, som till exempel PCO/PCOS eller vid symtom på höga östrogennivåer och låga progesteronnivåer som PMS, endometrios och klimakteriebesvär eller vid generellt låga könshormoner etcetera.

► Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

3. Är alla typer av östrogen lika farliga? På vilket sätt i så fall och kan man testa sig för dessa olika typer? 

– Den biologiska effekten av östrogen är i huvudsak beroende av hur östrogen metaboliseras i primärt levern, under fas ett och fas två-avgiftning. Ökade mängder av de metaboliter som kallas 16a-OH och 4-OH har en negativ effekt på väv och man antar att kvinnor som metaboliserar östrogen till 16a-OH eller 4-OH har en signifikant ökad risk att utveckla östrogenkänslig cancer i bröstväv, berättar Sanne Lundblad och fortsätter:
– 2-OH, som är en tredje östrogenmetabolit, har däremot en positiv effekt och verkar ha en anticancerogen effekt. Man kan genom en test se vilka metaboliter som dominerar och man har faktiskt sett att det går att äta sig till ett skift mellan de skadliga former av östrogenmetaboliter och de sunda. Därför är kosten så viktig när man visar tecken på östrogendominans.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

6 enkla tips för östrogenavgiftning

Enligt Sanne Lundblad de sex enklaste tipsen till att minska mängden av den skadliga typen av östrogen och öka den hälsosamma.

1. Minska mängden fritt östrogen
– Minska mängden av fritt östrogen genom att öka mängden av SHBG, dvs minimera stress genom att sänka krav, meditation och närvaro, skapa ett stabilt blodsocker genom att minska intaget av insulinkrävande livsmedel som socker och andra simpla kolhydrater, moderat motion och viktminskning om det är nödvändigt. Se till att få nog med sömn eftersom melatonin undertrycker östrogen.

2. Skapa en sund tarmflora
– Skapa en sund tarmflora med prebiotika och probiotika eftersom en viss typ av skadliga tarmbakterier kan öka dekonjugeringen av östrogen – det vill säga det östrogen som ska transporteras med avföring ut ur kroppen blir återupptaget och fört tillbaka in i blodbanan.

3. Öka intaget fytoöstrogener
– Öka intaget av fytoöstrogener som soja, rödklöver, fullkorn, linfrö, broccoli, kål, bönor, backhornsklöver, morot och sparris. Soja ska dock inte intas vid östrogenkänslig cancer.

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

4. Minska exponeringen av xenoöstrogener
– Minska exponeringen av xenoöstrogener (kemiskt framställda ämnen som liknar kroppens eget östrogen) som sprutgifter, kött ifrån konventionellt jordbruk, icke ekologiska rengöringsmedel, sköljmedel, kosmetika etcetera.

5.  Minska inflammationsgraden i kroppen
– Reducera inflammation i kroppen genom en antiinflammatorisk kost, omega-3 essentiella fettsyror, gurkmeja och quercetin.

6.  Ta tillskott
– Vitamin E, magnesium, B-vitaminer såsom B6, B12 och B9, I3C och kalcium D-glucarate är tillskott som alla har positiv verkan på östrogenmetabolism.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.