Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur?
Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi.
– Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga, säger hon till Kurera. 
Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Vi ställde tre viktiga frågor till Sanne Lundblad, som jobbar med komplementär hormonterapi.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

1. Vad händer med våra könshormoner när vi stressar? 

– En hel del. Vid stress frigör binjurarna stresshormonet kortisol som i sin tur stimulerar levern att frigöra glykogen, vilket omvandlas till glukos i blodet. Detta höjer vårt blodsocker, vilket får flera konsekvenser, berättar Sanne Lundblad.
Hon fortsätter:
– När vårt blodsocker höjs frigörs insulin för att glukoset ska kunna transporteras in i cellerna och bli till energi. Höga insulinnivåer får i sin tur äggstockarna att producera androgener samtidigt som insulinet påverkar levern att producera mindre av SHBG, som står för könshormonbindande eller sexualhormonbindande globulin. När det bildas mindre mängd könshormonbindande globulin ökar den fria mängden testosteron i kroppen.

Höga insulinnivåer påverkar kroppen på flera sätt
Inte nog med det. När kroppen har utsatts för höga insulinnivåer under en längre tid riskerar man att få en ökad aktivitet i det enzym som producerar den mer aggressiva formen av testosteron, det vill säga steroidhormonet dihydrotestosteron (DHT).
– Höga mängder dihydrotestosteron ses vid till exempel PCO, ökat hårväxt, akne och tunt hår, berättar Sanne Lundblad.

 Läs också: Har du putmage? Du kan ha PCO!

Mer kortisol minskar mängden progesteron – och kan ge många besvär
– Ökade mängder kortisol minskar mängden progesteron, gulkroppshormon, i kroppen och som om det inte vore nog så kan kortisol också fästa sig till samma receptorer som progesteron på cellerna och därmed blockera för cellernas tillgång till progesteron. Låga progesteronnivåer ses ofta tillsammans med höga östrogennivåer och kortisolbalanser, vilket kan ge många besvär som bland annat rynkigare hy, tidigt åldrande, nedstämdhet, större blödningar vid mens, trötthet, övervikt – särskilt runt magen vid kortisolobalanser och runt höfter vid höga östrogennivåer. Det kan även ge besvär som svårigheter att bli gravid, missfall, rosacea, sköldkörtelproblem som struma, myom i livmodern, cancer i bröst och livmoder och värre PMS- och klimakteriesymtom.
Hon tillägger:
– Med det sagt ska man veta att kortisol i sig inte är ett skadligt hormon utan faktiskt det viktigaste hormonet vi har i kroppen eftersom det säkrar vår överlevnad.

2. På vilket sätt hör stress, östrogen och övervikt ihop?

– Kortfattat kan stress höja nivåerna av östrogen och samtidigt göra oss överviktiga. Mindre kortfattat kan sägas att vid övervikt så frigör fettcellerna proinflammatoriska enzymer, vilket ökar aromatasaktiviteten, det vill säga produktionen av östrogen från testosteron. Dessutom ökar höga insulinnivåer – som ofta ses vid övervikt – den fria mängden östrogen och testosteron i kroppen.

► Läs också: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Sanne Lundblad

Sanne Lundblad, expert komplementär hormonterapi.

”Östrogen i en ond cirkel”
Hon fortsätter:
– Östrogenet stimulerar själv proinflammatoriska enzym som genom en kedjereaktion ökar aromatasektiviteten, det vill säga östrogenproduktionen höjs ytterligare.
Detta skapar en ond cirkel och en relation mellan stress, övervikt, inflammation och höga östrogennivåer, berättar Sanne Lundblad.
– Därför är det så viktigt för mig som behandlare att först utesluta stress hos kvinnor som har symtom som PCO, PMS, endometrios eller klimakteriebesvär, samtidigt som vi jobbar med att korrigera inflammationsgraden i kroppen.

PCO, PMS, endometrios, klimakteriet = könshormoner i obalans
Hon summerar:
– Det här gäller vid alla symtom på höga nivåer av testosteron, som till exempel PCO/PCOS eller vid symtom på höga östrogennivåer och låga progesteronnivåer som PMS, endometrios och klimakteriebesvär eller vid generellt låga könshormoner etcetera.

► Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

3. Är alla typer av östrogen lika farliga? På vilket sätt i så fall och kan man testa sig för dessa olika typer? 

– Den biologiska effekten av östrogen är i huvudsak beroende av hur östrogen metaboliseras i primärt levern, under fas ett och fas två-avgiftning. Ökade mängder av de metaboliter som kallas 16a-OH och 4-OH har en negativ effekt på väv och man antar att kvinnor som metaboliserar östrogen till 16a-OH eller 4-OH har en signifikant ökad risk att utveckla östrogenkänslig cancer i bröstväv, berättar Sanne Lundblad och fortsätter:
– 2-OH, som är en tredje östrogenmetabolit, har däremot en positiv effekt och verkar ha en anticancerogen effekt. Man kan genom en test se vilka metaboliter som dominerar och man har faktiskt sett att det går att äta sig till ett skift mellan de skadliga former av östrogenmetaboliter och de sunda. Därför är kosten så viktig när man visar tecken på östrogendominans.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

6 enkla tips för östrogenavgiftning

Enligt Sanne Lundblad de sex enklaste tipsen till att minska mängden av den skadliga typen av östrogen och öka den hälsosamma.

1. Minska mängden fritt östrogen
– Minska mängden av fritt östrogen genom att öka mängden av SHBG, dvs minimera stress genom att sänka krav, meditation och närvaro, skapa ett stabilt blodsocker genom att minska intaget av insulinkrävande livsmedel som socker och andra simpla kolhydrater, moderat motion och viktminskning om det är nödvändigt. Se till att få nog med sömn eftersom melatonin undertrycker östrogen.

2. Skapa en sund tarmflora
– Skapa en sund tarmflora med prebiotika och probiotika eftersom en viss typ av skadliga tarmbakterier kan öka dekonjugeringen av östrogen – det vill säga det östrogen som ska transporteras med avföring ut ur kroppen blir återupptaget och fört tillbaka in i blodbanan.

3. Öka intaget fytoöstrogener
– Öka intaget av fytoöstrogener som soja, rödklöver, fullkorn, linfrö, broccoli, kål, bönor, backhornsklöver, morot och sparris. Soja ska dock inte intas vid östrogenkänslig cancer.

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

4. Minska exponeringen av xenoöstrogener
– Minska exponeringen av xenoöstrogener (kemiskt framställda ämnen som liknar kroppens eget östrogen) som sprutgifter, kött ifrån konventionellt jordbruk, icke ekologiska rengöringsmedel, sköljmedel, kosmetika etcetera.

5.  Minska inflammationsgraden i kroppen
– Reducera inflammation i kroppen genom en antiinflammatorisk kost, omega-3 essentiella fettsyror, gurkmeja och quercetin.

6.  Ta tillskott
– Vitamin E, magnesium, B-vitaminer såsom B6, B12 och B9, I3C och kalcium D-glucarate är tillskott som alla har positiv verkan på östrogenmetabolism.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vilka är de vanligaste tecknen på B6-brist?

Naturlig hälsa

Det talas mycket om B12 och folysra, men alla B-vitaminer är viktiga – inte minst B6 eller pyridoxin som är lite av en doldis bland B-vitaminerna. B6 behövs bland annat för att bilda serotonin och en brist är inte ovanlig bland de som lider av depression. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande nervsystem.

Sebastian_Gabrielsson

Probiotika fick ordning på Sebastians mage

Mage

På högstadiet var Sebastian Gabrielsson ofta hemma från skolan på grund av smärta och knip i magen. En läkare konstaterade att Sebastian hade IBS och rådde honom att äta långsamt och tugga maten rejält. Men det tog gjorde inte Sebastian bättre. För snart fem år sedan provade han probiotika och blev äntligen av med sina magproblem.

Kerstin

Årets ledprodukt gav Kerstin livet tillbaka

Hälsa

Undan för undan smög sig smärtan på tills Kerstin Bergström en dag knappt kunde ta sig utanför huset. Vänstra knät var som en enda hetsigt värkande ballong. Idag är hon en helt annan människa. En glad kvinna som klarar en hel runda på Ikea utan att få ont.

Eva_Appring

Fick sänkt blodtryck med ekologisk rödbetsjuice

Naturlig hälsa

Eva jobbade som servitris i många år. Hennes höfter blev utslitna på grund av det påfrestande arbetet. När Eva förtidspensionerades och blev stillasittande på grund av smärtorna fick hon högt blodtryck. Men medicinen sänkte inte blodtrycket tillräckligt – när Eva istället valde att dricka rödbetsjuice återfick hon normalt blodtryck förhållandevis snabbt.

vinnare_original_silicea

Årets hårvårdsprodukt – skönhet kommer inifrån

Hälsa

Original Silicea av Octean AB röstades fram av allmänheten till Årets hårvårdsprodukt i Swedish Health Awards 2017.  Swedish Health Awards uppmärksammar människor, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Bland de 35 549 röster som kom in under omröstningen korades Original Silicea som vinnare i kategorin Årets hårvårdsprodukt.

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.