Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur?
Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi.
– Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga, säger hon till Kurera. 
Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Vi ställde tre viktiga frågor till Sanne Lundblad, som jobbar med komplementär hormonterapi.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

1. Vad händer med våra könshormoner när vi stressar? 

– En hel del. Vid stress frigör binjurarna stresshormonet kortisol som i sin tur stimulerar levern att frigöra glykogen, vilket omvandlas till glukos i blodet. Detta höjer vårt blodsocker, vilket får flera konsekvenser, berättar Sanne Lundblad.
Hon fortsätter:
– När vårt blodsocker höjs frigörs insulin för att glukoset ska kunna transporteras in i cellerna och bli till energi. Höga insulinnivåer får i sin tur äggstockarna att producera androgener samtidigt som insulinet påverkar levern att producera mindre av SHBG, som står för könshormonbindande eller sexualhormonbindande globulin. När det bildas mindre mängd könshormonbindande globulin ökar den fria mängden testosteron i kroppen.

Höga insulinnivåer påverkar kroppen på flera sätt
Inte nog med det. När kroppen har utsatts för höga insulinnivåer under en längre tid riskerar man att få en ökad aktivitet i det enzym som producerar den mer aggressiva formen av testosteron, det vill säga steroidhormonet dihydrotestosteron (DHT).
– Höga mängder dihydrotestosteron ses vid till exempel PCO, ökat hårväxt, akne och tunt hår, berättar Sanne Lundblad.

 Läs också: Har du putmage? Du kan ha PCO!

 

Mer kortisol minskar mängden progesteron – och kan ge många besvär
– Ökade mängder kortisol minskar mängden progesteron, gulkroppshormon, i kroppen och som om det inte vore nog så kan kortisol också fästa sig till samma receptorer som progesteron på cellerna och därmed blockera för cellernas tillgång till progesteron. Låga progesteronnivåer ses ofta tillsammans med höga östrogennivåer och kortisolbalanser, vilket kan ge många besvär som bland annat rynkigare hy, tidigt åldrande, nedstämdhet, större blödningar vid mens, trötthet, övervikt - särskilt runt magen vid kortisolobalanser och runt höfter vid höga östrogennivåer. Det kan även ge besvär som svårigheter att bli gravid, missfall, rosacea, sköldkörtelproblem som struma, myom i livmodern, cancer i bröst och livmoder och värre PMS- och klimakteriesymtom.
Hon tillägger:
– Med det sagt ska man veta att kortisol i sig inte är ett skadligt hormon utan faktiskt det viktigaste hormonet vi har i kroppen eftersom det säkrar vår överlevnad.

2. På vilket sätt hör stress, östrogen och övervikt ihop?

– Kortfattat kan stress höja nivåerna av östrogen och samtidigt göra oss överviktiga. Mindre kortfattat kan sägas att vid övervikt så frigör fettcellerna proinflammatoriska enzymer, vilket ökar aromatasaktiviteten, det vill säga produktionen av östrogen från testosteron. Dessutom ökar höga insulinnivåer - som ofta ses vid övervikt - den fria mängden östrogen och testosteron i kroppen.

► Läs också: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Sanne Lundblad

Sanne Lundblad, expert komplementär hormonterapi.

”Östrogen i en ond cirkel”
Hon fortsätter:
– Östrogenet stimulerar själv proinflammatoriska enzym som genom en kedjereaktion ökar aromatasektiviteten, det vill säga östrogenproduktionen höjs ytterligare.
Detta skapar en ond cirkel och en relation mellan stress, övervikt, inflammation och höga östrogennivåer, berättar Sanne Lundblad.
– Därför är det så viktigt för mig som behandlare att först utesluta stress hos kvinnor som har symtom som PCO, PMS, endometrios eller klimakteriebesvär, samtidigt som vi jobbar med att korrigera inflammationsgraden i kroppen.

PCO, PMS, endometrios, klimakteriet = könshormoner i obalans
Hon summerar:
– Det här gäller vid alla symtom på höga nivåer av testosteron, som till exempel PCO/PCOS eller vid symtom på höga östrogennivåer och låga progesteronnivåer som PMS, endometrios och klimakteriebesvär eller vid generellt låga könshormoner etcetera.

 

► Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

3. Är alla typer av östrogen lika farliga? På vilket sätt i så fall och kan man testa sig för dessa olika typer? 

– Den biologiska effekten av östrogen är i huvudsak beroende av hur östrogen metaboliseras i primärt levern, under fas ett och fas två-avgiftning. Ökade mängder av de metaboliter som kallas 16a-OH och 4-OH har en negativ effekt på väv och man antar att kvinnor som metaboliserar östrogen till 16a-OH eller 4-OH har en signifikant ökad risk att utveckla östrogenkänslig cancer i bröstväv, berättar Sanne Lundblad och fortsätter:
– 2-OH, som är en tredje östrogenmetabolit, har däremot en positiv effekt och verkar ha en anticancerogen effekt. Man kan genom en test se vilka metaboliter som dominerar och man har faktiskt sett att det går att äta sig till ett skift mellan de skadliga former av östrogenmetaboliter och de sunda. Därför är kosten så viktig när man visar tecken på östrogendominans.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

6 enkla tips för östrogenavgiftning

Enligt Sanne Lundblad de sex enklaste tipsen till att minska mängden av den skadliga typen av östrogen och öka den hälsosamma.

1. Minska mängden fritt östrogen
– Minska mängden av fritt östrogen genom att öka mängden av SHBG, dvs minimera stress genom att sänka krav, meditation och närvaro, skapa ett stabilt blodsocker genom att minska intaget av insulinkrävande livsmedel som socker och andra simpla kolhydrater, moderat motion och viktminskning om det är nödvändigt. Se till att få nog med sömn eftersom melatonin undertrycker östrogen.

2. Skapa en sund tarmflora
– Skapa en sund tarmflora med prebiotika och probiotika eftersom en viss typ av skadliga tarmbakterier kan öka dekonjugeringen av östrogen – det vill säga det östrogen som ska transporteras med avföring ut ur kroppen blir återupptaget och fört tillbaka in i blodbanan.

3. Öka intaget fytoöstrogener
– Öka intaget av fytoöstrogener som soja, rödklöver, fullkorn, linfrö, broccoli, kål, bönor, backhornsklöver, morot och sparris. Soja ska dock inte intas vid östrogenkänslig cancer.

 

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

4. Minska exponeringen av xenoöstrogener
– Minska exponeringen av xenoöstrogener (kemiskt framställda ämnen som liknar kroppens eget östrogen) som sprutgifter, kött ifrån konventionellt jordbruk, icke ekologiska rengöringsmedel, sköljmedel, kosmetika etcetera.

5.  Minska inflammationsgraden i kroppen
– Reducera inflammation i kroppen genom en antiinflammatorisk kost, omega-3 essentiella fettsyror, gurkmeja och quercetin.

6.  Ta tillskott
– Vitamin E, magnesium, B-vitaminer såsom B6, B12 och B9, I3C och kalcium D-glucarate är tillskott som alla har positiv verkan på östrogenmetabolism.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.