Kvinna jobbar sent vid sin dator

Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Påverkar stress våra könshormoner? I så fall hur?
Ja, när vi upplever stress påverkas våra könshormoner på ett direkt sätt, menar Sanne Lundblad, expert i komplementär hormonterapi.
– Stress ökar till exempel mängden östrogen i kroppen och kan göra oss överviktiga, säger hon till Kurera. 
Här berättar hon mer om hur detta går till och ger sex enkla tips på hur man kan minska mängden av den skadliga typen östrogen och öka den hälsosamma.

Vi ställde tre viktiga frågor till Sanne Lundblad, som jobbar med komplementär hormonterapi.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

1. Vad händer med våra könshormoner när vi stressar? 

– En hel del. Vid stress frigör binjurarna stresshormonet kortisol som i sin tur stimulerar levern att frigöra glykogen, vilket omvandlas till glukos i blodet. Detta höjer vårt blodsocker, vilket får flera konsekvenser, berättar Sanne Lundblad.
Hon fortsätter:
– När vårt blodsocker höjs frigörs insulin för att glukoset ska kunna transporteras in i cellerna och bli till energi. Höga insulinnivåer får i sin tur äggstockarna att producera androgener samtidigt som insulinet påverkar levern att producera mindre av SHBG, som står för könshormonbindande eller sexualhormonbindande globulin. När det bildas mindre mängd könshormonbindande globulin ökar den fria mängden testosteron i kroppen.

Höga insulinnivåer påverkar kroppen på flera sätt
Inte nog med det. När kroppen har utsatts för höga insulinnivåer under en längre tid riskerar man att få en ökad aktivitet i det enzym som producerar den mer aggressiva formen av testosteron, det vill säga steroidhormonet dihydrotestosteron (DHT).
– Höga mängder dihydrotestosteron ses vid till exempel PCO, ökat hårväxt, akne och tunt hår, berättar Sanne Lundblad.

 Läs också: Har du putmage? Du kan ha PCO!

Mer kortisol minskar mängden progesteron – och kan ge många besvär
– Ökade mängder kortisol minskar mängden progesteron, gulkroppshormon, i kroppen och som om det inte vore nog så kan kortisol också fästa sig till samma receptorer som progesteron på cellerna och därmed blockera för cellernas tillgång till progesteron. Låga progesteronnivåer ses ofta tillsammans med höga östrogennivåer och kortisolbalanser, vilket kan ge många besvär som bland annat rynkigare hy, tidigt åldrande, nedstämdhet, större blödningar vid mens, trötthet, övervikt – särskilt runt magen vid kortisolobalanser och runt höfter vid höga östrogennivåer. Det kan även ge besvär som svårigheter att bli gravid, missfall, rosacea, sköldkörtelproblem som struma, myom i livmodern, cancer i bröst och livmoder och värre PMS- och klimakteriesymtom.
Hon tillägger:
– Med det sagt ska man veta att kortisol i sig inte är ett skadligt hormon utan faktiskt det viktigaste hormonet vi har i kroppen eftersom det säkrar vår överlevnad.

2. På vilket sätt hör stress, östrogen och övervikt ihop?

– Kortfattat kan stress höja nivåerna av östrogen och samtidigt göra oss överviktiga. Mindre kortfattat kan sägas att vid övervikt så frigör fettcellerna proinflammatoriska enzymer, vilket ökar aromatasaktiviteten, det vill säga produktionen av östrogen från testosteron. Dessutom ökar höga insulinnivåer – som ofta ses vid övervikt – den fria mängden östrogen och testosteron i kroppen.

► Läs också: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Sanne Lundblad

Sanne Lundblad, expert komplementär hormonterapi.

”Östrogen i en ond cirkel”
Hon fortsätter:
– Östrogenet stimulerar själv proinflammatoriska enzym som genom en kedjereaktion ökar aromatasektiviteten, det vill säga östrogenproduktionen höjs ytterligare.
Detta skapar en ond cirkel och en relation mellan stress, övervikt, inflammation och höga östrogennivåer, berättar Sanne Lundblad.
– Därför är det så viktigt för mig som behandlare att först utesluta stress hos kvinnor som har symtom som PCO, PMS, endometrios eller klimakteriebesvär, samtidigt som vi jobbar med att korrigera inflammationsgraden i kroppen.

PCO, PMS, endometrios, klimakteriet = könshormoner i obalans
Hon summerar:
– Det här gäller vid alla symtom på höga nivåer av testosteron, som till exempel PCO/PCOS eller vid symtom på höga östrogennivåer och låga progesteronnivåer som PMS, endometrios och klimakteriebesvär eller vid generellt låga könshormoner etcetera.

► Läs också: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

3. Är alla typer av östrogen lika farliga? På vilket sätt i så fall och kan man testa sig för dessa olika typer? 

– Den biologiska effekten av östrogen är i huvudsak beroende av hur östrogen metaboliseras i primärt levern, under fas ett och fas två-avgiftning. Ökade mängder av de metaboliter som kallas 16a-OH och 4-OH har en negativ effekt på väv och man antar att kvinnor som metaboliserar östrogen till 16a-OH eller 4-OH har en signifikant ökad risk att utveckla östrogenkänslig cancer i bröstväv, berättar Sanne Lundblad och fortsätter:
– 2-OH, som är en tredje östrogenmetabolit, har däremot en positiv effekt och verkar ha en anticancerogen effekt. Man kan genom en test se vilka metaboliter som dominerar och man har faktiskt sett att det går att äta sig till ett skift mellan de skadliga former av östrogenmetaboliter och de sunda. Därför är kosten så viktig när man visar tecken på östrogendominans.

► Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

6 enkla tips för östrogenavgiftning

Enligt Sanne Lundblad de sex enklaste tipsen till att minska mängden av den skadliga typen av östrogen och öka den hälsosamma.

1. Minska mängden fritt östrogen
– Minska mängden av fritt östrogen genom att öka mängden av SHBG, dvs minimera stress genom att sänka krav, meditation och närvaro, skapa ett stabilt blodsocker genom att minska intaget av insulinkrävande livsmedel som socker och andra simpla kolhydrater, moderat motion och viktminskning om det är nödvändigt. Se till att få nog med sömn eftersom melatonin undertrycker östrogen.

2. Skapa en sund tarmflora
– Skapa en sund tarmflora med prebiotika och probiotika eftersom en viss typ av skadliga tarmbakterier kan öka dekonjugeringen av östrogen – det vill säga det östrogen som ska transporteras med avföring ut ur kroppen blir återupptaget och fört tillbaka in i blodbanan.

3. Öka intaget fytoöstrogener
– Öka intaget av fytoöstrogener som soja, rödklöver, fullkorn, linfrö, broccoli, kål, bönor, backhornsklöver, morot och sparris. Soja ska dock inte intas vid östrogenkänslig cancer.

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

4. Minska exponeringen av xenoöstrogener
– Minska exponeringen av xenoöstrogener (kemiskt framställda ämnen som liknar kroppens eget östrogen) som sprutgifter, kött ifrån konventionellt jordbruk, icke ekologiska rengöringsmedel, sköljmedel, kosmetika etcetera.

5.  Minska inflammationsgraden i kroppen
– Reducera inflammation i kroppen genom en antiinflammatorisk kost, omega-3 essentiella fettsyror, gurkmeja och quercetin.

6.  Ta tillskott
– Vitamin E, magnesium, B-vitaminer såsom B6, B12 och B9, I3C och kalcium D-glucarate är tillskott som alla har positiv verkan på östrogenmetabolism.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 30 år.
Bor: Jylland, Danmark.
Familj: Sambo och två barn Ask 3,5 år och Ronja 1 år.
Sysselsättning: Komplementär hormonterapeut, utbildad vid institut før komplementær hormonterapi i Danmark.
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi innan hon valde att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Aktuell med: På föredragsturné runt Sverige där hon delar med sig av tips för att reducera stress och skapa hormonell balans.
Den föregår på följande datum:
Malmö den 23/5 kl 18-21
Göteborg 24/5 kl 18-21
Stockholm den 27/5 kl 17-20
Stockholm den 29/5 kl 18-21
Falun den 31/5 kl 18-21
För mer info besök hemsidan Sannelundblad.com eller Facebooksidan Hormoner i Balans.

Komplementär hormonterapi
Komplementär hormonterapi är vad namnet antyder ett "komplement" till konventionell medicin. Komplementär hormonterapi är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen. Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök.

Det finns flera orsaker till hormonell obalans men de vanligaste är stress, brist på sömn, övervikt samt brist på näringsämnen - eller ett för stort intag av socker och kolhydrater. Vissa hormonella obalanser kan vara genetiskt betingade och andra är orsakade av miljögifter och hormonstörande substanser.

Obalanser i hormonsystemet kan visa sig som bland annat:
· Minskad sexlust
· PMS
· Ökad hårväxt
· Nervositet, ångest eller oro
· Depression
· Nattsvettningar
· Håravfall
· Återkommande infektioner och inflammationer
· Smärtsam och/eller oregelbunden menstruation
· Huvudvärk och migrän
· Trötthet
· Torra slemhinnor
· Infertilitet eller upprepade missfall
· Svampinfektioner och underlivskatarr
· Övervikt med mera.
Källa: Sanne Lundblad

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pojke med surfplatta och patrik wincent

Varning för den digitala barnvakten

Krönikan

När jag träffar föräldrar som söker hjälp för att deras barn är deprimerade frågar jag alltid först hur deras barn spenderar sina dagar, och svaret är oftast uteslutande i deras rum framför sina skärmar eller vid sina telefoner. Det är tydligt för mig som terapeut att våra barns integrerade värld av mobiler och teknologi är en bidragande faktor till detta dåliga mående, skriver terapeuten Patrik Wincent.

Isabella_Ljunggren

Så fick Isabelle hjälp mot sina torra ögon

Övrigt

När Isabelle Ljunggren gick i sexan fick hon problem med torra ögon. Så småningom blev slemhinnorna i näsan och munnen lika torra och inget hjälpte. Men för drygt ett halvår sedan föreslog Isabelles mamma att hon skulle prova ett kosttillskott med havtornsolja som lindrar problem torra slemhinnor. Idag är problemen helt borta.

martin fransson hjärna

Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Naturlig hälsa

I en serie lektioner och filmsekvenser med övningar utformade speciellt för Kureras läsare går kiropraktorn Martin Fransson igenom hjärnan. Vi får lära oss hur hjärnans olika delar har utvecklats genom människosläktets historia, hur de är uppbyggda, hur de fungerar och vad de behöver för att utvecklas och samverka på bästa sätt. Övningarna lägger en grund för att vi skall kunna må bra och vara på topp genom livets olika skeden enligt Martin.

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Badrumsskåpets 4 värsta bovar

Hud

Köper du samma produkter gammal vana utan att fundera på innehållet? Då är du inte ensam. Men vissa av våra vanligaste hud- och skönhetsprodukter är riktiga miljöbovar. Vi listar fyra vanliga produkter med tveksamt innehåll och vad du kan byta ut dem till.

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rätt ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

kvinna håller i burk med omega-3

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.

prästen olle carlsson

Vikten av att mota Olle i grind

Mental hälsa

Att försöka undvika livskriser är kanske lika omöjligt som det är slöseri med tid men vi kan göra mycket för att bygga upp vår motståndskraft och slippa det brutala uppvaknande som det många gånger kan vara att stå öga mot öga med våra tillkortakommanden och tvingas inse vilka konsekvenser våra handlingar och beteenden haft för oss själva och andra. Ett sätt är att börja syna oss själva lite närmre i sömmarna innan livet tvingar oss till det menar prästen Olle Carlsson.

Så fick Fanny bra blodvärde utan magproblem

Naturlig hälsa

Var tredje kvinna i fertil ålder lider av järnbrist och under en graviditet är det vanligt att blodvärdet försämras. Fanny Westberg, 27 år, fick järntabletter när hennes hemoglobinvärde blev lågt. Men hennes mage klarade inte de starka tabletterna. Lösningen blev ett järntillskott i flytande form.

Leila på bryggan

Leilas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Fem år efter cancerbeskedet friskförklarades Leila och i dag är hennes jobb som tränare och föreläsare än mer viktigt eftersom hon brinner för hälsa och välmående och vill inspirera andra till ett sunt och friskt liv. Här tipsar Leila om tio av sina bästa hälsovinster för ett friskt och hälsosamt liv. 

Leila på bryggan

Leila: ”Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Hälsa

Leila Söderholm var 38 år och trebarnsmamma när hon fick hon veta att hon hade tjocktarmscancer. Efter att chocken lagt sig bestämde hon sig för att vara i toppform inför operationen. I dag är Leila friskförklarad och hon brinner för att inspirera andra till god hälsa. En dröm hon har förverkligat är en årlig träningsresa till Dubai.

bob hansson

Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Krönikan

Det sprider sig en epidemi över Europa just nu. Varje minut är det någon som insjuknar, varje vecka sjukskrivs tusentals och vissa av dem, kommer aldrig helt återhämta sig. Epidemin överförs inte av bakterier eller virus. Den överförs av samhällets förväntan på individen. Förväntan på prestation. Epidemin bär olika namn, som ofta inleds med samma ord: utmattning.

Hår

Tips för naturligt friskt hår

Skönhet

Går det verkligen att få håret rent och fräscht på naturlig väg? I boken "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", tipsar Tia Jumbe om olika sätt att rengöra, återfukta och boosta håret på ett naturligt sätt som inte belastar vare sig natur eller kropp i onödan.

Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Hälsoprofilerna berättar

Det var barnen som förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken "Råsmart familj" delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj. i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet "Matsmart familj".