sköldkörtelproblem

Kvinnohälsa: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Testa morgon-temperaturen

Man kan själv göra ett enkelt
test genom att mäta kroppstemperaturen. Mät med en febertermometer direkt när du vaknar. Morgontemperatur bör ligga mellan 36,5 och 36,9 grader.
Om man har under 36,5
kan det tyda på att man
har hypotyreos.

Stress är ett naturligt tillstånd och en viktig funktion för människans överlevnad. Men kroppen är inte gjord för långvarig stress och när stressen blir kronisk och återhämtningen uteblir kan det skapa stora obalanser i kroppen och leda till flera olika sjukdomstillstånd.

Våra kroppar är konstruerade för att klara av stress och reaktionen i sig är en viktig överlevnadsinstinkt. Hjärnans reaktion när vi utsätts för stress är att skicka signaler till kroppen att producera adrenalin och kortisol, detta för att hjälpa oss fly från farliga situationer och hormonerna som frisätts gör oss redo för kamp eller flykt. När vi däremot drabbas av långvarig fysisk och psykisk stress uppstår negativa effekter på kroppen.

Binjureutmattning av stress
Hjärnan, nervsystemet samt binjurarna samverkar för att försöka skydda kroppen från skadlig stress. Det är därför långvarig stress bland annat kan påverka binjurarnas funktion på lång sikt. Binjurarna har flera uppgifter, varav en är att producera tillräckligt av stresshormonet kortisol. Kortisol frisätts bland annat vid stress, vid träning och när vi ska vakna på morgonen. Det dämpar även inflammationer och styr tarmens rörelser.

LÄS OCKSÅ: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

 

Uppstår efter lång period med höga kortisolnivåer
Vid långvarig stress kan kroppen befinna sig i ett tillstånd då tillverkningen av kortisol och adrenalin pågår dygnet runt i stället för vid behov. Binjureutmattning uppstår efter en lång period med för höga kortisolnivåer. Förmågan att hantera stress påverkas bland annat av kroppens sömn- och näringsstatus. Den ökade mängden stresshormoner och den belastning långvarig stress utgör för kroppen är energikrävande. B-vitaminer, C-vitamin och magnesium är viktiga näringsämnen för kroppens stresshantering och de förbrukas i en högre takt när vi är stressade. Rätt näring i kombination med livsstilsförändringar kan ge god effekt mot stressens negativa effekter.

LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Underfunktion i sköldkörteln
Sköldkörtelns viktigaste funktion är att producera de hormoner som styr kroppens ämnesomsättning, tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Sköldkörtelns funktion styrs i sin tur av hormonet TSH, tyreoideastimulerande hormon, som bildas i hypofysen.

LÄS OCKSÅ: 17 tecken på underfunktion i sköldkörteln

Underfunktion är vanlig
Den vanligaste sköldkörtelsjukdomen är hypotyreos, underfunktion. Underfunktion i sköldkörteln innebär att ämnesomsättningen blir lägre vilket ger en rad olika symtom, till exempel trötthet, viktökning och frusenhet. Det finns flera sorters hypotyreos och vanligast är att bristen på sköldkörtelhormon beror på kronisk sköldkörtelinflammation. Då attackerar immunförsvaret sköldkörteln vilket ger en bestående inflammation som i sin tur gör att funktionen långsamt försämras. Risken för att få hypotyreos är större om man har en annan autoimmun sjukdom eller om en släkting har hypotyreos.

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Kan orsakas av utmattade binjurar
Även utmattade binjurar kan vara en bidragande orsak till störningar i sköldkörtelns funktion. Hypotyreos kan förekomma i alla åldrar men är vanligast hos kvinnor i åldern 40-70 år. Kvinnor insjuknar 5-10 gånger oftare än män och cirka 3 procent av svenska kvinnor beräknas vara drabbade.
Symtomen kommer ofta gradvis under lång tid. Tidiga symtom kan vara trötthet och mindre ork, frusenhet, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet och viktökning. Symtom som kan tillkomma med tid kan vara hes och djup röst, torr hud och torrt hår, tunnare hår och håravfall, förstoppning, mensrubbningar, infertilitet, minnessvårigheter samt led och muskelvärk.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Testa morgon-temperaturen

Man kan själv göra ett enkelt
test genom att mäta kroppstemperaturen. Mät med en febertermometer direkt när du vaknar. Morgontemperatur bör ligga mellan 36,5 och 36,9 grader.
Om man har under 36,5
kan det tyda på att man
har hypotyreos.

Näringsstöd för sköldkörteln

Kureras näringsexpert Zarah Öberg har listat följande tillskott som lämpliga vid hypotyreos:

  • Jod som är en viktig del i sköldkörtelns hormon-
    produktion.
  • Selen sänker nivån av antikroppar mot sköldkörteln och brist kan bidra till hypotyreos genom sin roll i omvandlingen från T4 till aktivt T3.
  • Zink påverkar utsöndringen av sköldkörtelstimulerande hormonet TSH.
  • Omega-3, fungerar inflammationshämmande.
  • C-vitamin, stöttar immunfösvaret och är viktigt för binjurarna.
  • Magnesium, sänker inflammationer och stressnivå, bidrar till bildandet av saltsyra som behövs till matsmältningen.
  • A-vitamin och D-vitamin.
  • Järn behövs för omvandling av fenylanalin till tyrosin.
  • L-tyrosin och jod bildar sköldkörtelhormoner, men de hormoner som produceras är overksamma (T4) och behöver omvandlas med hjälp av selen till den verksamma formen T3.
  • Binjureextrakt, men den bör endast tas på inrådan av näringsterapeut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.