Stressad och har fått sämre minne?

Fakta

Lecitin har flera viktiga funktioner.
1) Lecitin kan förebygga åldersrelaterade nedbrytande förändringar i hjärnan.
2) Brist på fettsyran kan göra huden torr. Cirka tio procent av överhudens vikt består av lecitin.
3) Lecitin är en fosfolipid som är en viktig komponent i cellmembranen.
4) Lecitin innehåller kolin som är viktigt för ämnesomsättningen och överföringen av nervsignaler till och från hjärnan.
5) Fettsyran höjer det goda kolesterolet, HDL, och sänker den så kallade onda LDL-formen.
6) Lecitin bidrar till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till former som lättare transporteras i kroppen. Något som är speciellt värdefullt vid hjärt- och kärlbesvär.
7) Lecitin finns i vete, majs, smör, sojabönor, ägg, solrosolja och kött.

Glömmer du små enkla saker? Känner du dig okoncentrerad och blir snabbt trött av minsta ansträngning? Då kan du vara utmattad på grund av stress. Vid långvarig stress utarmas kroppen på vitaminer, mineraler och fettsyror vilket kan leda till näringsbrister och dåligt minne. Lecitin är fettsyran som sänker stresshormonet kortisol, ger bättre minne och förbättrar inlärning.

Livsstilsrelaterad ohälsa på grund stress är ett av världens största folkhälsoproblem enligt världshälsoorganisationen, WHO.

Sömnproblem och minnesstörningar
Ett första tecken på för mycket stress kan vara att man ofta känner sig trött. En del får svårt att somna, andra vaknar mitt i natten och kan inte somna om eller så sover man ofta oroligt. Vissa får ett överdrivet behov av sömn. Minnesproblem hänger ofta ihop med rubbad sömn.
Den som levt med för hög stress under lång tid kan börja känna rädslor, ångest och olust inför vardagssituationer. Så småningom kan stressen leda till fysiska symtom. Det är vanligt att få upprepade problem med förkylningar, infektioner, mag- och tarmproblem, hudirritationer och värk i kroppen. Man kan också förlora muskelmassa och få en ökad aptit.
Om stressen upphör återhämtar sig kroppen oftast efter tre till fyra dagars ordentligt vila, men händer det något som triggar igång stressen igen så uppstår samma problem. Om man inte lär sig att ta det lugnare minskar tröskeln för stress vilket gör att utmattningen inträffar snabbare nästa gång.

Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

 

Långvarig stress skadar kroppen
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Kortisol frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Det behövs för att kroppen ska vara i en aktiv och positiv fas.
Om stressen blir långvarig och kortisolnivåerna ständigt är för höga kan de ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress kan alltså framkalla ångest, livströtthet och depression. Den långvariga stressen urholkar kroppen på viktiga ämnen som vitaminer, mineraler och fettsyror i en snabbare takt än man hinner fylla på. För att kroppen inte ska ta skada av livsstilsrelaterad ohälsa behöver man sätta stopp för den negativa utvecklingen.

Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Lecitin dämpar kortisolpåslaget
Lecitin är fettsyran som hamnade lite i skymundan när fiskoljan i mitten av 1990-talet fick sitt stora genombrott. Fettsyran är dock viktigare än vad många kanske känner till, till exempel så består vår hjärna till 40 procent av just lecitin som också är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Lecitin förekommer även i leverns fettvävnad, benmärg, njurar, nerver och könskörtlar samt är en beståndsdel i det goda kolesterolet.
En tysk studie från 2004 visade att signaler som kommer från hypofysen och som går till binjurarna, där kortisolet frisätts, dämpas av lecitin. Det vill säga, kortisolpåslaget blir inte lika kraftfullt för den som äter ett tillskott av lecitin.

Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Stresshormoner gör att vi blir glömska
För mycket stress leder också till att hippocampus, hjärnans främsta minnescentrum, inte kan använda sig av blodsocker. Om det inte finns tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Du kan uppleva en händelse men kan inte minnas den. Energibrist i hjärnan kan göra att även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Vid stress fungerar signalsubstanserna inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller.
Du har säkert någon gång varit så stressad eller rädd att ditt hjärta börjat klappa fortare. Då kan det ha uppstått en hormonell obalans i hjärnan som gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen. Det finns ett signalämne i kroppen som heter acetylkolin, och för att bilda detta behövs lecitin. Acetylkolin fungerar som en broms i denna process. Vid brist på lecitin i kroppen bildas det för lite acetylkolin. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan och behövs för bland annat minne och koncentration.

 

Läs också: 7 frågor och svar om stress

Framställs från sojabönor
Fettsyran framställs vanligen från sojabönor och kan kompletteras kosten i form av kapslar eller pulver. Lecithin Softgels från Great Earth är kapslar med lecitin från icke genmanipulerade sojabönor. För att förbättra koncentrationen och få minnet att fungera normalt igen är lecitin bra att kombinera med ett B-vitaminkomplex. Vanligen behöver man äta lecitin i minst en månad för att få en märkbar effekt.
B-vitaminer är viktigt för hjärnans funktioner, bland annat så reglerar B-vitaminer blodsockret, ger ett jämnt humör, mental uthållighet och fysisk energi. B-vitamin är också nödvändigt för nervcellernas livskraft och utveckling.


Fakta: 4 viktiga B-vitaminer

De fyra viktigaste B-vitaminerna för hjärnans funktion är B1, B6, folsyra (B9)och B12. Studier har visat att B12-brist är 300 procent vanligare bland de som inte äter ett vitamintillskott.
B1 är inblandad i flera ämnesomsättningsprocesser i hjärnan. Hög alkoholkonsumtion kan till exempel ge B1-brist som kan leda till allvarliga psykiska problem.
B6 skyddar blodkärlen och förvandlar blodsocker till glykos, som är hjärnans enda bränsle. Den som kommit upp i medelåldern behöver 20 procent mer B6 för att förmågan att tänka ska fungera normalt än de som är i 20 års ålder.
Folsyra främjar blodcirkulationen i hjärnan och kan vara bra för de som lider av en mild depression. Låga nivåer av folsyra kan öka risken för demens.
B12-brist är vanligt, 4 av 10 personer i åldern 60-69 år har brist på B12 och när man passerat 80 år har alla B12-brist.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Lecitin har flera viktiga funktioner.
1) Lecitin kan förebygga åldersrelaterade nedbrytande förändringar i hjärnan.
2) Brist på fettsyran kan göra huden torr. Cirka tio procent av överhudens vikt består av lecitin.
3) Lecitin är en fosfolipid som är en viktig komponent i cellmembranen.
4) Lecitin innehåller kolin som är viktigt för ämnesomsättningen och överföringen av nervsignaler till och från hjärnan.
5) Fettsyran höjer det goda kolesterolet, HDL, och sänker den så kallade onda LDL-formen.
6) Lecitin bidrar till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till former som lättare transporteras i kroppen. Något som är speciellt värdefullt vid hjärt- och kärlbesvär.
7) Lecitin finns i vete, majs, smör, sojabönor, ägg, solrosolja och kött.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.