Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hårmineralanalys

Foto: Ateljé Photos 4 U

Stressad? Svaret finns i håret

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

I de gamla anrika lokalerna på Serafen, som var Sveriges första sjukhus och öppnade i mitten av 1750-talet, har näringsterapeuten Maria Hellström sitt behandlingsrum. Serafen är inte längre något sjukhus men här finns det olika vårdcentraler och privata läkarmottagningar. Maria jobbar med kroppsbehandlingar, näringsterapi, DNA- och hårmineralanalys samt med personlig träning.
– För 20 år sedan hade jag själv en svår allergi som yttrade sig i akne och eksem. Precis som många av mina klienter sökte jag hjälp inom skolmedicinen, men där kunde ingen behandla mina problem. Så småningom kom jag i kontakt med en näringsterapeut som gjorde en hårmineralanalys på mig och via de kostråden och de kosttillskotten blev jag helt bra. Det blev en sådan omvälvande upplevelse att jag lämnade mitt jobb och utbildade mig till näringsterapeut, berättar Maria.

Visar obalanser i kroppen
Hårmineralanalysen visar på obalanser i kroppen. Om för att ta ett jämförande exempel, gör du ett sköldkörteltest på vårdcentralen och ligger inom en intervallen för det som är normalt men ändå har typiska symtom som tyder på en underfunktion så kan man en med bättre precision, via en hårmineralanalys, få reda på hur sköldkörteln fungerar, det vill säga, den visar vilken ämnesomsättning man har. Genom att äta efter kostråden som baserar på ämnesomsättningstyp tillsammans med stödet från kosttillskotten rättar man sedan till obalanser i kroppen. En hårmineralanalys är därför många gånger bättre än ett blodprov.

LÄS OCKSÅ: Du är vad du äter

Att äta efter sin ämnesomsättning
– En analys av håret kartlägger stress och brister i kroppen. Den visar vilket stadie av stress du befinner dig i och varje stadie av stressen skapas specifika näringsbehov. Genom att följa kostråden och äta efter sin ämnesomsättningstyp plus näringstillskottet man får blir rehabiliteringen effektiv, säger Maria.
Den allra vanligaste kunden som kommer till Maria är en överstressad kvinna mellan 25 och 50 år som försöker få livspusslet att gå ihop och de har oftast en långsam ämnesomsättning. När man lär sig äta efter sin ämnesomsättningstyp så mår man bättre och man förebygger ohälsa som kan uppstå när man blir äldre.
– Det syns på kroppen vilken ämnesomsättning man har när man lägger på sig lite extra kilon. Kvinnor med långsam ämnesomsättning blir kurvigare och kilona lägger sig runt rumpa och lår.

 

LÄS OCKSÅ: Stor svensk studie mäter stress i hår

Få kvinnor har snabb ämnesomsättning
Bara två av tio kvinnor har snabb ämnesomsättning och när de lägger på sig fett hamnar det mest på magen. Män däremot har oftare en snabb ämnesomsättning, förklarar Maria.
Nästan alla lider av någon form av stress i dag. Stress påverkar binjurarna negativt och med stress menas inte bara en stressig vardag, det betyder allt som stressar kroppen. Till det hör bland annat näringsbrist, sömnproblem, känslomässig belastning, påverkan av miljögifter och läkemedel. När binjurarna blir trötta orkar de inte producera den mängd hormon vi behöver för att hålla energin under dagen. När energin är låg vill vi ha snabb energi i form av socker och då längtar vi också efter snabba energikickar och självmedicinerar med socker och kaffe. Långvarig stress förbrukar stora mängder mineraler och näringsdepåerna töms. Då urlakas vårt system och till slut blir vi sjuka.

LÄS OCKSÅ: Vem behöver en hårmineralanalys?

Maria ger individuella kostråd
– Om du har långsam ämnesomsättning ska du undvika kolhydrater och mjölkprodukter. För vissa kan det bli problematiskt, speciellt om man tycker om yoghurt och müsli eller ostsmörgåsar till frukost. Att göra en hårmineralanalys handlar mycket om att lära sig äta mat som gör att kroppen kommer i balans igen. Samma mängd kalorier från protein, fett och kolhydrater påverkar kroppens ämnesomsättning helt olika. De allra flesta kvinnor skulle må bra av en proteinrik frukost med grönsaker plus två proteinrika mellanmål. Och förstår man sedan att 40 procent av det totala matintaget per dag ska bestå av protein så kommer energin snabbt tillbaka. Vår biokemi har olika förutsättningar och vi reagerar på olika sätt av samma föda. Genom att förändra kosten och ta tillskotten kommer man att får goda resultat. Håller man sig sedan till kostråden så undviker man att få tillbaka obalansen, säger Maria.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Patientfall: Kvinna, 35 år, med långvarig stress

Dagsläge vid start
Kvinna på 35 år som försöker få livspusslet att gå ihop. Hon känner sig ständigt trött och är inte utvilad när hon vaknar. Hon är nedstämd, går omkring med ett tryck över bröstet, är förstoppad och blir svullen över magen efter måltiderna. Hon är känslig mot olika födoämnen och har experimenterat med olika dieter, men får inga bra resultat. Hår och hud är torrt och sprött. Hon har spända muskler och tror att hon har candidainfektion på grund av sveda i underlivet och vita beläggningar på tungan.

Första mötet
Jag klipper en bit hår, går igenom symtomen och frågar vad hon behöver hjälp med. Jag är lite av en detektiv som ställer frågor om mediciner och hormonbehandling för att skapa en bild av henne. Det är också viktigt att ta reda på om hon har amalgam i tänderna. Om en månad, när analysen är klar träffas vi igen.

Analysen
Analysen visade att sköldkörtelfunktionen är låg på grund av kalciumdominans över kalium. Kalium behövs tillgängligt för att sköldkörtelhormonerna ska kunna komma in i cellen och användas. Kalcium är för högt mot magnesium, det ger muskelkramper och dålig sömn. Magnesium behövs för att nervsystemet ska slappna av. Hjärtat påverkas också av magnesium och en brist kan göra att hjärtat hoppar över eller slår dubbla slag. Magnesiumbrist påverkar också tarmarna med förstoppning och gasbildning. Spända muskler i nacke och rygg kan ge spänningshuvudvärk. Kramper i vader och fötter kan kännas obehagligt och störa sömnen. Om du inte kan stanna kvar i djupsömnen tillräckligt länge och vaknar trött så börjar du dagen med självmedicinering, till exempel med socker och kaffe. Analysen visar dessutom på ett högt kopparvärde i förhållande till zink och det bekräftar hon när hon berättar att hon har haft kopparspiral. Candida kan också ge ett förhöjt kopparvärde. Hon har högt kvicksilver i förhållande till zink, selen och järn och då är det viktigt att fylla på med mineraler därför att de skyddar cellerna från tungmetallsbelastning.

Åtgärdsprogram
Jag gör en kostplan för en långsam ämnesomsättning. Hon ska utesluta gluten och mjölkprodukter, undvika choklad, jordnötter, jordgubbar och spenat. Det är viktigt att minska på snabba kolhydrater och socker. Fettet bör komma från olivolja, avokado, kokos och nötter. Helst ska hon äta 20 procent fett, 40 procent protein och 40 procent kolhydrater från grönsaker, bär näringsrika gryn, linser, bönor olika rissorter, quinoa och potatis. Hon ska gärna äta mycket torsk, pumpafrö, kalkon och vetegroddar. Lök, vitlök och sötpotatis ökar avgiftningen i kroppen. För att må bra bör hon äta var tredje timme.

Kosttillskott
Jag ger henne sköldkörtelstimulerande och binjurestödjande tillskott (paradren), kalium för att hjälpa sköldkörtelns hormoner in i cellerna. Alla B-vitaminer, magnesium och extra B6. Hon får zink, mangan och c-vitamin plus matsmältningsstöd i form av saltsyratillskott. Kosttillskotten ska hon äta i tre månader och sedan kan det vara bra att göra en ny analys för att se om värdena balanserats och vad som har hänt med mineralbalansen och tungmetallerna. På omanalyser kan man följa upp och förbättra mineralbalanser samt anpassa mineralintaget för att säkerställa att vi hjälper kroppen att avgifta oss från tungmetaller som skapar ohälsa. Vid en mycket bättre mineralbalans och hälsotillstånd så kan en underhållsdos av näringsämnen var mycket bra. Min erfarenhet är att förbättra sin kost och livsstil, samt mineralbalansera sig leder till en mycket bättre hälsotillstånd och livskvalité.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.