Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna på stranden

Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro.

Det är lättare att minnas jobbiga händelser än glada. Det är därför vi ofta kan återberätta väldigt detaljerat när någonting jobbigt har inträffat. Det är precis det som sker när vi ältar, förklarar stresscoachen Karin Isberg. Att älta fyller en viktig funktion för inlärning men kan också slå över i ett beroende då det stimulerar vårt belöningssystem.

När vi ältar går vi igenom i detalj vad som hände, varför det hände och vem som sade vad. Fokuseringen på detaljer är en viktig del av ältandet förklarar Karin Isberg, stresscoach, utbildad i  utbildad i neurovetenskap. I  den förra artikeln nämnde hon ett exempel med giftiga bär på savannen. För att inte göra misstaget och plocka dem igen behöver vi komma ihåg exakt hur de såg ut så att vi inte blandar ihop dem med ofarliga bär. Vi behöver också komma ihåg var de växte och hur vi gick för att komma dit.
– Allt detta är otroligt värdefullt för att inte ska upprepa samma misstag igen, säger Karin.

Ältande skapar förståelse
Genom att gå igenom svåra och påfrestande händelser om och om och om igen får vi möjlighet att förstå vad som hände, varför det hände och hur vi kan göra för att det inte ska hända igen menar Karin.
– När du använder ditt ältande på det här sättet tänker du konstruktivt och drar lärdomar. På så sätt går ältandet från något som får dig att må dåligt till något som får dig att utvecklas.

 

LÄS OCKSÅ: Mind 2018: Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg

Ältande ger dopaminpåslag
Men det finns samtidigt något bedrägligt i att fokusera in i minsta detalj varnar Karin – det kan nämligen skapa ett beroende. Det beror på att hjärnan belönar oss med ett dopaminpåslag när vi ältar.

Karin Isberg

Dopamin är ett hormon som ibland kallas för ”må bra-hormonet”, det  utsöndras till exempel när vi äter eller kommer på lösningen på ett problem. Det vill säga när vi gör något som är stärkande för oss och vår  utveckling.
– Det är ju precis det som är meningen med att gå tillbaka och tänka på det som har hänt – du ska lära dig av det som hände så att du utvecklas, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Bra för vår utveckling
Så eftersom det känns som att vi gör något bra för vår utveckling när vi ältar, även om vi bara fokuserar på problemet, belönar hjärna oss med ett dopaminpåslag.
– Det känns skönt och bra och när du väl har vant dig vid att få dopaminkickar är det svårt att vänja sig av med dem. Till slut kan ältandet bli beroendeframkallande

Tufft att bryta beroende
Om du känner igen dig i att du är fast i ältande kan det alltså ha en helt naturlig förklaring. Det här innebär inte att det är omöjligt att sluta älta, men det kräver ansträngning förklarar Karin.
– Fråga dem som har försökt bli fria från socker, nikotin eller alkohol om det var enkelt, så förstår du vilken utmaning det innebär att bryta ett beroende.
För att sluta med vanemässigt ältande behöver man se det som en fråga om mental träning menar Karin. Precis som med fysisk träning går det inte att få resultat över
en natt, utan är en process som tar tid.

 

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Ta det första steget
Det finns sätt att bryta ett vanemässigt beroende av ältande enligt Karin.
– Ett första bra steg är att ge sig själv ett stopp-ord.
Men stopp-ord avser Karin ett ord som är enkelt att komma ihåg och som man säger till sig själv när man märker att man ältar.
Vanliga stoppord som brukar fungera bra är till exempel ordet ”Stopp”. Eller ”Paus” eller ”Avbryt”. Ett sådant kort ord hjälpa till att hejda de ältande tankarna.
– Det ger lite andrum, och då kan du ställa dig en följdfråga: vill jag fortsätta att ge den här tanken min uppmärksamhet eller vill jag försöka tänka på någonting annat?

Av Nina Törmark

Samtliga artiklar i serien hittar du här
Introduktion Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg
Del 1. ”Oro är ingen personlighet”
Del 2. Orons viktiga funktion
Del 3. Mind 2018: Din hjärnas genvägar
Del 4. Stresscoachen: Du är inte dina tankar
Del 5. Stresscoachen: “Att älta hjälper oss att lära av våra misstag”
Del 6. Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”
Del 7. “Du är inte alltings centrum”
Del 8. Ältande som snuttefilt


Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.