kvinna på stranden

Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”

Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig, du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Rabattkoden KURERA ger 50 kronor rabatt på alla kurser och gäller till och med 31 oktober.

Det är lättare att minnas jobbiga händelser än glada. Det är därför vi ofta kan återberätta väldigt detaljerat när någonting jobbigt har inträffat. Det är precis det som sker när vi ältar, förklarar stresscoachen Karin Isberg. Att älta fyller en viktig funktion för inlärning men kan också slå över i ett beroende då det stimulerar vårt belöningssystem.

När vi ältar går vi igenom i detalj vad som hände, varför det hände och vem som sade vad. Fokuseringen på detaljer är en viktig del av ältandet förklarar Karin Isberg, stresscoach, utbildad i  utbildad i neurovetenskap. I  den förra artikeln nämnde hon ett exempel med giftiga bär på savannen. För att inte göra misstaget och plocka dem igen behöver vi komma ihåg exakt hur de såg ut så att vi inte blandar ihop dem med ofarliga bär. Vi behöver också komma ihåg var de växte och hur vi gick för att komma dit.
– Allt detta är otroligt värdefullt för att inte ska upprepa samma misstag igen, säger Karin.

Ältande skapar förståelse
Genom att gå igenom svåra och påfrestande händelser om och om och om igen får vi möjlighet att förstå vad som hände, varför det hände och hur vi kan göra för att det inte ska hända igen menar Karin.
– När du använder ditt ältande på det här sättet tänker du konstruktivt och drar lärdomar. På så sätt går ältandet från något som får dig att må dåligt till något som får dig att utvecklas.

 

LÄS OCKSÅ: Mind 2018: Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg

Ältande ger dopaminpåslag
Men det finns samtidigt något bedrägligt i att fokusera in i minsta detalj varnar Karin – det kan nämligen skapa ett beroende. Det beror på att hjärnan belönar oss med ett dopaminpåslag när vi ältar.

Karin Isberg

Dopamin är ett hormon som ibland kallas för ”må bra-hormonet”, det  utsöndras till exempel när vi äter eller kommer på lösningen på ett problem. Det vill säga när vi gör något som är stärkande för oss och vår  utveckling.
– Det är ju precis det som är meningen med att gå tillbaka och tänka på det som har hänt – du ska lära dig av det som hände så att du utvecklas, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Bra för vår utveckling
Så eftersom det känns som att vi gör något bra för vår utveckling när vi ältar, även om vi bara fokuserar på problemet, belönar hjärna oss med ett dopaminpåslag.
– Det känns skönt och bra och när du väl har vant dig vid att få dopaminkickar är det svårt att vänja sig av med dem. Till slut kan ältandet bli beroendeframkallande

Tufft att bryta beroende
Om du känner igen dig i att du är fast i ältande kan det alltså ha en helt naturlig förklaring. Det här innebär inte att det är omöjligt att sluta älta, men det kräver ansträngning förklarar Karin.
– Fråga dem som har försökt bli fria från socker, nikotin eller alkohol om det var enkelt, så förstår du vilken utmaning det innebär att bryta ett beroende.
För att sluta med vanemässigt ältande behöver man se det som en fråga om mental träning menar Karin. Precis som med fysisk träning går det inte att få resultat över
en natt, utan är en process som tar tid.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Ta det första steget
Det finns sätt att bryta ett vanemässigt beroende av ältande enligt Karin.
– Ett första bra steg är att ge sig själv ett stopp-ord.
Men stopp-ord avser Karin ett ord som är enkelt att komma ihåg och som man säger till sig själv när man märker att man ältar.
Vanliga stoppord som brukar fungera bra är till exempel ordet ”Stopp”. Eller ”Paus” eller ”Avbryt”. Ett sådant kort ord hjälpa till att hejda de ältande tankarna.
– Det ger lite andrum, och då kan du ställa dig en följdfråga: vill jag fortsätta att ge den här tanken min uppmärksamhet eller vill jag försöka tänka på någonting annat?

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Författare, coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap och föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.
Övrigt: Har skrivit flera böcker om ämnen som stress, depression och relationer, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Läs mer om Karin på hennes hemsida: www.karinisberg.se,
Karin på sociala medier:Twitter: @isbergkarin, Instagram: isbergkarin, Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att använda din oro konstruktivt och bli kvitt onödig oro. Klicka på länkarna ovan för att anmäla dig, du som läser Kurera får 50 kronor rabatt. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan.

Rabattkoden KURERA ger 50 kronor rabatt på alla kurser och gäller till och med 31 oktober.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.

5 smarta knep för vackra händer

Hud

Dina händer har under många kalla månader nu varit särskilt utsatta. Det är inte konstigt att de nu känns extra torra och fnasiga. Det är det dags att ändra på nu, och ta hand om dem lite extra inför sommaren. Här är tipsen som kommer att göra dina händer snygga, lena och mjuka igen.

Eldsjälen som gjorde vego till sitt jobb

Intervju

Han brinner för grön kost, är definitivt urtypen för det man brukar kalla eldsjäl och har en genuin vilja att inspirera så många människor som möjligt – i förhoppningen om att på så sätt bidra till att förändra världen.  "Mina vapen för att lyckas är ruskigt god och enkel vegomat och ett stort leende", säger Mattias Kristiansson, chefredaktör och grundare av tidningen VEGO.

5 tips på djur- och naturvänligt pynt till påskriset

Allmänt

Vill du inte heller ha fjädrar i ditt påskris?  Vad bra – för handen på hjärtat: visst är det dags att vi varierar oss lite? Det är ju ändå 2019 och de stackars kalkonerna har kanske plockats nog?  Så resonerar i alla fall allt fler och väljer därför aktivt bort påskfjädrarna till förmån för andra material.  Här delar Djurens Rätt med sig av fem steg-för-steg-guider för hur du skapar ditt egna djurvänliga påskpyssel – bland annat två färgglada fjäderalternativ av papper respektive tyg.

Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen

Kost

Nu är det växtbaserad kost som gäller – världen över. Bara i USA har antalet veganer ökat med 600 procent – på bara tre år. Idag handlar veganism inte längre bara om djurhållningsfrågor utan är för allt fler en fråga även om hälsa och hållbar livsstil. Och nu börjar trendens framfart bli synlig även inom andra områden – skönhetsindustrin och kosttillskottsbranschen till exempel.