Foto: S Production

Stressen minskade – med extrakt från grönt te

Fakta stress

Visste du att...
...theanin upptäcktes av en japansk forskare 1949? 
Till att börja med användes det mest som sötningsmedel. Det är theanin som gör att den bittra smaken i te mildras.

Stress var från början ett primitivt reaktionssätt för att vi skulle överleva. Stressen var ett sätt att hantera en fara – antingen kunde man välja att stanna och slåss eller fly för sitt liv.
När man utsätts för stress utsöndras stresshormoner som gör att man får extra reserver. Dessa hormoner gör att blodtrycket och andningsfrekvensen ökar, matsmältningen stannar av, hjärtat slår snabbare och man får bättre uppmärksamhet.

Stress skapar ohälsa
I dagens samhälle väcks stressreaktionen av helt andra saker, och framförallt – mycket oftare. Det kan vara en trafikstockning när du ska hem och hämta barn på dagis, en situation på jobbet som du kanske inte kan hantera men är tvungen till, en ekonomisk situation, relationsproblem eller att du måste göra flera saker samtidigt – middagsmaten ska vara klar, barnen ska på träning och på jobbet har du en deadline.

Tillfällig stress kan vara stimulerande men långvarig stress skapar hälsoproblem. Mycket av dagens stress ligger som ett ständigt påslag som många gånger inte går att undvika. Istället för att skärpa sinnena så framkallar den högt kolesterol, högt blodtryck, magsår, hjärtklappning, muskelspänning och bukfetma.

När du stressar tillfälligt utsöndrar binjurarna hormoner som höjer blodfetter och sockernivåer. Därför är motionen särskilt bra vid en tillfällig stressituation. Den normaliserar de värden som stressen skapat. Vid långvarig stress utsöndras även kortisol. I förlängningen påverkar det ämnesomsättningen och särskilt inlagringen av fett på magen.

Studier på Cool Down i stressade situationer
Under senare år har hälsoeffekten av en ingrediens som ingår i grönt te belagts i vetenskapligt. Ingrediensen heter L-theanin och är en av de aminosyror som finns i grönt te. Substansen är alltså helt naturlig men har många biokemiska egenskaper. Effekten av L-theanin har påvisats i flera vetenskapliga studier, bland annat vid Nagoya universitetet i Japan där effekterna av L-theanin mättes vid ett stresstest i laboratoriemiljö.
I en placebokontrollerad, dubbelblind studie fick deltagarna genomgå ett test där en utmanande matematisk uppgift fungerade som akut stressfaktor. Vid akut stress ökar hjärtfrekvensen och immunförsvaret går på högvarv och forskarna mätte därför såväl puls som utsöndring av immunglobulin A i saliv. Deltagarna fick genomgå fyra separata studier: En där de tog L-theanin i början av testet, en där de tog L-theanin halvvägs – och två kontrollförsök där de antingen tog placebo eller ingenting.

Resultatet visade tydligt att L-theanin hade en avstressande effekt hos deltagarna. De som tagit L-teanin fick mindre ökning av puls och immunglobulin än vid placebo. Kosttillskott med L-theanin kan därför vara bra att rekommendera vid olika typer av stresstillstånd, menar experter.

Resor i jobbet, möten, barnaktiviteter, tandläkare och middag. Ibland blir vardagen hektisk. Lena Lundberg hittade lösningen på vardagsstressen med Cool Down.

Anspänning inför flygresa, rampfeber, nervositet – eller helt enkelt för att lindra stress och öka fokus. Det är rekommenderade användningsområden för näringstillskottet Cool Down.

Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

 

Biokemiska förändringar i hjärnan
Produkten består av theanin, en aminosyra som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan; de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. I Japan, som är den största producenten av grönt te, visar studier att en befolkning som dagligen dricker mycket grönt te sällan insjuknar i kroniska sjukdomar. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin.

Läs också: Stress och hopplöshet mer än fördubblar risken för demens

”Vettigt och enkelt”
Någon som använt Cool Down i åtta år nu är Lena Lundberg, 51 år. Hennes vardag är stressig, som ensamstående med två barn och ett jobb på resande fot. För att råda bot på stressen blev hon tipsad om Cool Down.
– Ett näringstillskott som inte ger några biverkningar kändes både vettigt och enkelt. Jag märkte snabbt skillnad, berättar hon.

Tänker klarare
Lena tar en tablett på morgonen när hon vet att det blir en fullspäckad dag. Det kan vara stora möten, besök hos tandläkaren och barnaktiviteter som ockuperar kalendern.
– Jag känner ett behagligt lugn inom mig när jag tar en tablett. Istället för att stressa inför en lång hektisk dag blir jag istället fridfullare inombords och tänker lite klarare.

Läs också: 3 livsmedel som kan göra dig orolig – och tips på hur du äter dig lugn

 

Verkar inom 40-60 minuter
Till skillnad från många avkopplande produkter orsakar inte Cool Down dåsighet. Efter att snabbt tagits upp av kroppen ska theaninet passera blodbarriären i hjärnan och efter 40-60 minuter ge en känsla av lugn och avkoppling – om man är i behov av det vill säga. Den som redan är tillfreds och i balans ska inte känna någon effekt av theanin.

”Rekommenderar till flygrädda”
Lena har rekommenderat näringstillskottet till vänner som är drabbade av nervositet eller flygrädsla.
– Jag är inte särskilt nervös av mig själv, men den ständiga frågan ”hur ska jag hinna” stressar mig inte lika mycket längre, tack och lov, berättar hon.

Läs också: 7 frågor om stress - och stressforskarens svar

Av Emma V Larsson


Fakta stress

Visste du att...
...theanin upptäcktes av en japansk forskare 1949? 
Till att börja med användes det mest som sötningsmedel. Det är theanin som gör att den bittra smaken i te mildras.

Stress var från början ett primitivt reaktionssätt för att vi skulle överleva. Stressen var ett sätt att hantera en fara – antingen kunde man välja att stanna och slåss eller fly för sitt liv.
När man utsätts för stress utsöndras stresshormoner som gör att man får extra reserver. Dessa hormoner gör att blodtrycket och andningsfrekvensen ökar, matsmältningen stannar av, hjärtat slår snabbare och man får bättre uppmärksamhet.

Stress skapar ohälsa
I dagens samhälle väcks stressreaktionen av helt andra saker, och framförallt – mycket oftare. Det kan vara en trafikstockning när du ska hem och hämta barn på dagis, en situation på jobbet som du kanske inte kan hantera men är tvungen till, en ekonomisk situation, relationsproblem eller att du måste göra flera saker samtidigt – middagsmaten ska vara klar, barnen ska på träning och på jobbet har du en deadline.

Tillfällig stress kan vara stimulerande men långvarig stress skapar hälsoproblem. Mycket av dagens stress ligger som ett ständigt påslag som många gånger inte går att undvika. Istället för att skärpa sinnena så framkallar den högt kolesterol, högt blodtryck, magsår, hjärtklappning, muskelspänning och bukfetma.

När du stressar tillfälligt utsöndrar binjurarna hormoner som höjer blodfetter och sockernivåer. Därför är motionen särskilt bra vid en tillfällig stressituation. Den normaliserar de värden som stressen skapat. Vid långvarig stress utsöndras även kortisol. I förlängningen påverkar det ämnesomsättningen och särskilt inlagringen av fett på magen.

Studier på Cool Down i stressade situationer
Under senare år har hälsoeffekten av en ingrediens som ingår i grönt te belagts i vetenskapligt. Ingrediensen heter L-theanin och är en av de aminosyror som finns i grönt te. Substansen är alltså helt naturlig men har många biokemiska egenskaper. Effekten av L-theanin har påvisats i flera vetenskapliga studier, bland annat vid Nagoya universitetet i Japan där effekterna av L-theanin mättes vid ett stresstest i laboratoriemiljö.
I en placebokontrollerad, dubbelblind studie fick deltagarna genomgå ett test där en utmanande matematisk uppgift fungerade som akut stressfaktor. Vid akut stress ökar hjärtfrekvensen och immunförsvaret går på högvarv och forskarna mätte därför såväl puls som utsöndring av immunglobulin A i saliv. Deltagarna fick genomgå fyra separata studier: En där de tog L-theanin i början av testet, en där de tog L-theanin halvvägs – och två kontrollförsök där de antingen tog placebo eller ingenting.

Resultatet visade tydligt att L-theanin hade en avstressande effekt hos deltagarna. De som tagit L-teanin fick mindre ökning av puls och immunglobulin än vid placebo. Kosttillskott med L-theanin kan därför vara bra att rekommendera vid olika typer av stresstillstånd, menar experter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

 

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

 

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.