Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: S Production

Stressen minskade – med extrakt från grönt te

Fakta stress

Visste du att...
...theanin upptäcktes av en japansk forskare 1949? 
Till att börja med användes det mest som sötningsmedel. Det är theanin som gör att den bittra smaken i te mildras.

Stress var från början ett primitivt reaktionssätt för att vi skulle överleva. Stressen var ett sätt att hantera en fara – antingen kunde man välja att stanna och slåss eller fly för sitt liv.
När man utsätts för stress utsöndras stresshormoner som gör att man får extra reserver. Dessa hormoner gör att blodtrycket och andningsfrekvensen ökar, matsmältningen stannar av, hjärtat slår snabbare och man får bättre uppmärksamhet.

Stress skapar ohälsa
I dagens samhälle väcks stressreaktionen av helt andra saker, och framförallt – mycket oftare. Det kan vara en trafikstockning när du ska hem och hämta barn på dagis, en situation på jobbet som du kanske inte kan hantera men är tvungen till, en ekonomisk situation, relationsproblem eller att du måste göra flera saker samtidigt – middagsmaten ska vara klar, barnen ska på träning och på jobbet har du en deadline.

Tillfällig stress kan vara stimulerande men långvarig stress skapar hälsoproblem. Mycket av dagens stress ligger som ett ständigt påslag som många gånger inte går att undvika. Istället för att skärpa sinnena så framkallar den högt kolesterol, högt blodtryck, magsår, hjärtklappning, muskelspänning och bukfetma.

När du stressar tillfälligt utsöndrar binjurarna hormoner som höjer blodfetter och sockernivåer. Därför är motionen särskilt bra vid en tillfällig stressituation. Den normaliserar de värden som stressen skapat. Vid långvarig stress utsöndras även kortisol. I förlängningen påverkar det ämnesomsättningen och särskilt inlagringen av fett på magen.

Studier på Cool Down i stressade situationer
Under senare år har hälsoeffekten av en ingrediens som ingår i grönt te belagts i vetenskapligt. Ingrediensen heter L-theanin och är en av de aminosyror som finns i grönt te. Substansen är alltså helt naturlig men har många biokemiska egenskaper. Effekten av L-theanin har påvisats i flera vetenskapliga studier, bland annat vid Nagoya universitetet i Japan där effekterna av L-theanin mättes vid ett stresstest i laboratoriemiljö.
I en placebokontrollerad, dubbelblind studie fick deltagarna genomgå ett test där en utmanande matematisk uppgift fungerade som akut stressfaktor. Vid akut stress ökar hjärtfrekvensen och immunförsvaret går på högvarv och forskarna mätte därför såväl puls som utsöndring av immunglobulin A i saliv. Deltagarna fick genomgå fyra separata studier: En där de tog L-theanin i början av testet, en där de tog L-theanin halvvägs – och två kontrollförsök där de antingen tog placebo eller ingenting.

Resultatet visade tydligt att L-theanin hade en avstressande effekt hos deltagarna. De som tagit L-teanin fick mindre ökning av puls och immunglobulin än vid placebo. Kosttillskott med L-theanin kan därför vara bra att rekommendera vid olika typer av stresstillstånd, menar experter.

Resor i jobbet, möten, barnaktiviteter, tandläkare och middag. Ibland blir vardagen hektisk. Lena Lundberg hittade lösningen på vardagsstressen med Cool Down.

Anspänning inför flygresa, rampfeber, nervositet – eller helt enkelt för att lindra stress och öka fokus. Det är rekommenderade användningsområden för näringstillskottet Cool Down.

Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

 

Biokemiska förändringar i hjärnan
Produkten består av theanin, en aminosyra som finns i grönt te och som orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan; de så kallade alfavågorna ökar. Dessa hjärnvågor gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor man har, desto mer avslappning och fokus. I Japan, som är den största producenten av grönt te, visar studier att en befolkning som dagligen dricker mycket grönt te sällan insjuknar i kroniska sjukdomar. Det krävs dock sex till åtta koppar te om dagen för att få i sig märkbara mängder theanin.

Läs också: Stress och hopplöshet mer än fördubblar risken för demens

”Vettigt och enkelt”
Någon som använt Cool Down i åtta år nu är Lena Lundberg, 51 år. Hennes vardag är stressig, som ensamstående med två barn och ett jobb på resande fot. För att råda bot på stressen blev hon tipsad om Cool Down.
– Ett näringstillskott som inte ger några biverkningar kändes både vettigt och enkelt. Jag märkte snabbt skillnad, berättar hon.

Tänker klarare
Lena tar en tablett på morgonen när hon vet att det blir en fullspäckad dag. Det kan vara stora möten, besök hos tandläkaren och barnaktiviteter som ockuperar kalendern.
– Jag känner ett behagligt lugn inom mig när jag tar en tablett. Istället för att stressa inför en lång hektisk dag blir jag istället fridfullare inombords och tänker lite klarare.

Läs också: 3 livsmedel som kan göra dig orolig – och tips på hur du äter dig lugn

 

Verkar inom 40-60 minuter
Till skillnad från många avkopplande produkter orsakar inte Cool Down dåsighet. Efter att snabbt tagits upp av kroppen ska theaninet passera blodbarriären i hjärnan och efter 40-60 minuter ge en känsla av lugn och avkoppling – om man är i behov av det vill säga. Den som redan är tillfreds och i balans ska inte känna någon effekt av theanin.

”Rekommenderar till flygrädda”
Lena har rekommenderat näringstillskottet till vänner som är drabbade av nervositet eller flygrädsla.
– Jag är inte särskilt nervös av mig själv, men den ständiga frågan ”hur ska jag hinna” stressar mig inte lika mycket längre, tack och lov, berättar hon.

Läs också: 7 frågor om stress - och stressforskarens svar

Av Emma V Larsson


Fakta stress

Visste du att...
...theanin upptäcktes av en japansk forskare 1949? 
Till att börja med användes det mest som sötningsmedel. Det är theanin som gör att den bittra smaken i te mildras.

Stress var från början ett primitivt reaktionssätt för att vi skulle överleva. Stressen var ett sätt att hantera en fara – antingen kunde man välja att stanna och slåss eller fly för sitt liv.
När man utsätts för stress utsöndras stresshormoner som gör att man får extra reserver. Dessa hormoner gör att blodtrycket och andningsfrekvensen ökar, matsmältningen stannar av, hjärtat slår snabbare och man får bättre uppmärksamhet.

Stress skapar ohälsa
I dagens samhälle väcks stressreaktionen av helt andra saker, och framförallt – mycket oftare. Det kan vara en trafikstockning när du ska hem och hämta barn på dagis, en situation på jobbet som du kanske inte kan hantera men är tvungen till, en ekonomisk situation, relationsproblem eller att du måste göra flera saker samtidigt – middagsmaten ska vara klar, barnen ska på träning och på jobbet har du en deadline.

Tillfällig stress kan vara stimulerande men långvarig stress skapar hälsoproblem. Mycket av dagens stress ligger som ett ständigt påslag som många gånger inte går att undvika. Istället för att skärpa sinnena så framkallar den högt kolesterol, högt blodtryck, magsår, hjärtklappning, muskelspänning och bukfetma.

När du stressar tillfälligt utsöndrar binjurarna hormoner som höjer blodfetter och sockernivåer. Därför är motionen särskilt bra vid en tillfällig stressituation. Den normaliserar de värden som stressen skapat. Vid långvarig stress utsöndras även kortisol. I förlängningen påverkar det ämnesomsättningen och särskilt inlagringen av fett på magen.

Studier på Cool Down i stressade situationer
Under senare år har hälsoeffekten av en ingrediens som ingår i grönt te belagts i vetenskapligt. Ingrediensen heter L-theanin och är en av de aminosyror som finns i grönt te. Substansen är alltså helt naturlig men har många biokemiska egenskaper. Effekten av L-theanin har påvisats i flera vetenskapliga studier, bland annat vid Nagoya universitetet i Japan där effekterna av L-theanin mättes vid ett stresstest i laboratoriemiljö.
I en placebokontrollerad, dubbelblind studie fick deltagarna genomgå ett test där en utmanande matematisk uppgift fungerade som akut stressfaktor. Vid akut stress ökar hjärtfrekvensen och immunförsvaret går på högvarv och forskarna mätte därför såväl puls som utsöndring av immunglobulin A i saliv. Deltagarna fick genomgå fyra separata studier: En där de tog L-theanin i början av testet, en där de tog L-theanin halvvägs – och två kontrollförsök där de antingen tog placebo eller ingenting.

Resultatet visade tydligt att L-theanin hade en avstressande effekt hos deltagarna. De som tagit L-teanin fick mindre ökning av puls och immunglobulin än vid placebo. Kosttillskott med L-theanin kan därför vara bra att rekommendera vid olika typer av stresstillstånd, menar experter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.