KVinna i kök med två barn

Stressen – så besegrar du den!

Fakta stress

Vanliga stressymptom:
Tryck över bröstet
Huvudvärk
Retlighet
Magproblem
Sömnproblem
Spända muskler

Förr var stress nödvändigt för vår överlevnad. Idag är risken stor att det skapar ohälsa. Långvarig stress kan leda till bland annat högt blodtryck, magsår och bukfetma. Här får du veta hur du besegrar stressen.

Stress var från början ett primitivt reaktionssätt för att vi skulle överleva. Stressen var ett sätt att hantera en fara – antingen kunde man välja att stanna och slåss eller fly för sitt liv. När man utsätts för stress utsöndras stresshormoner som gör att man får extra reserver. Dessa hormoner gör att blodtrycket och andningsfrekvensen ökar, matsmältningen stannar av, hjärtat slår snabbare och man får bättre uppmärksamhet.

Vardagsstressen
I dagens samhälle väcks stressreaktionen av helt andra saker, och framförallt – mycket oftare. Det kan vara en trafikstockning när du ska hem och hämta barn på dagis, en situation på jobbet som du kanske inte kan hantera men är tvungen till, en ekonomisk situation, relationsproblem eller att du måste göra flera saker samtidigt – middagsmaten ska vara klar, barnen ska på träning och på jobbet har du en deadline.

 

Stress skapar ohälsa
Tillfällig stress kan vara stimulerande men långvarig stress skapar hälsoproblem. Mycket av dagens stress ligger som ett ständigt påslag som många gånger inte går att undvika. Istället för att skärpa sinnena så framkallar den högt kolesterol, högt blodtryck, magsår, hjärtklappning, muskelspänning och bukfetma. När du stressar tillfälligt utsöndrar binjurarna hormoner som höjer blodfetter och sockernivåer. Därför är motionen särskilt bra vid en tillfällig stressituation. Den normaliserar de värden som stressen skapat. Vid långvarig stress utsöndras även kortisol. I förlängningen påverkar det ämnesomsättningen och särskilt inlagringen av fett på magen.

Kemisk stress
Även de gifter som kroppen belastas av orsakar stress. Det kan vara sådant som mediciner, kemikalier, bekämpningsmedel och kvicksilver. Även kaffe och cigaretter stressar kroppen.

Hantera stress
Stressen går inte alltid att undvika men man kan lära sig hantera den och skapa så goda förutsättningar som möjligt för att kroppen ska klara den stressen man utsätts för.


Några goda råd gällande stress:

 

*När kroppen får ordentligt med näring har du lättare att hantera stress.

*Välj ekologisk mat och begränsa kemikalier i rengöring och hudvård så mycket som möjligt.

*Det går åt en mängd olika vitaminer och mineraler när du stressar, se till att fyll på förråden med B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink.

*Yoga eller avslappning hjälper dig att hantera stressen i kroppen.

*Sömn hjälper dig att hantera stress. Ta gärna hjälp av det avslappnande mineralet magnesium för att sova gott.

*Magen och matsmältningen kan ofta reagera negativt av stress och magen är oerhört viktig för hela kroppen och särskilt immunförsvaret. Ta gärna goda magbakterier som Lactistress och matsmältningsenzymer.

*Motion är avstressande –  i lagom mängd. Tränar du väldigt hårt kan kroppen dock stressas ytterligare.

*Acceptera den situation du är i om du ändå inte kan ändra den.

*Försök se realistiskt på problem.

*Adaptogener som rosenrot, ashwaganda, schisandra och rysk rot kan hjälpa mot stress.

*Massage, akupunktur och zonterapi kan hjälpa dig hantera stress.

Av Malin Duvstedt


Fakta stress

Vanliga stressymptom:
Tryck över bröstet
Huvudvärk
Retlighet
Magproblem
Sömnproblem
Spända muskler

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Mjukstarta året med smygträning à la Leila

Träning

Det är lätt att tro att vi tränar mer än vad vi gör men klyftan mellan de som tränar mycket och de som inte rör sig alls ökar år för år. Och studier visar att vi rör oss för lite. Men Leila Söderholm vet råd, enligt henne skulle de flesta tjäna på att ta efter henne och börja träna i smyg.

Skiljas: Att hämnas eller inte hämnas?

Mental hälsa

Det är naturligt att vilja ge igen när vi har blivit sårade, svikna och respektlöst behandlade. Och så känns det ofta i en skilsmässa. Stresscoachen Karin Isberg förklarar vilka mekanismer som ligger bakom hämndbegäret och varför den bästa strategin är att låta bli.

Därför ska du ställa om till grönt i badrummet

Hud

Hudens är kroppens största organ. Allt du utsätter den för måste kroppen ta hand om. Och det som spolas bort i avloppet hamnar i naturen. Det finns alltså en rad goda skäl att ställa om till ekologiskt även inom hud- och skönhetsvård, för dig och för miljön.