justitia karin isberg

Stressexperten: “Hantera din självkritik”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Hur låter det när du pratar om dig själv? Slår du ofta ned på dig själv? Anledningen till att vi slår ned på oss själva är att vi vill försäkra oss om att vi är omtyckta – till grund för det ligger rädslan att bli utesluten ur gruppen.

Du är alldeles för … Du är inte tillräckligt … Det här är typiska självkritiska kommentarer. Självkritik är å ena sidan destruktivt, å andra sidan fyller den en viktig funktion. För hundratusen år sedan var uteslutning ur gruppen detsamma som en snabb död – ingen kunde på egen hand skaffa sig mat eller skydda sig mot faror berättar Karin Isberg.

Djupt rotade beteendemönster
Det är skälet till att du kritiserar dig själv enligt Karin.
– Du har samma hjärna nu som du hade då och även om du inte möter döden lika omedelbart som på savannen klarar du dig inte utan andra.
Karin menar att anledningen är att du försöker försäkra dig om att vara omtyckt, men det är lika stressande att kritisera sig själv som att bli kritiserad av andra för under ytan är det samma rädsla som aktiveras, förklarar hon. Tänk om jag inte duger? Tänk om jag inte är tillräckligt bra för att bli älskad och omtyckt?

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: Ta ansvar för ditt liv

Lyssna förstående på din självkritik
Hur kan jag göra andra nöjda med mig? Hur kan jag se till att de tycker att jag duger? Det är två frågor som dina självkritiska tankar ständigt upprepar menar Karin. Självkritiska tankar och prestationskrav kallas ibland för ”den inre kritikern” eller ”den inre mobbaren” förklarar hon.
– Även om du vill är det svårt att ignorera sådana tankar. Däremot kan du neutralisera tankarna genom att lyssna förstående på dem.

Karin ger följande exempel på hur det kan låta
”Jag känner mig stressad eftersom jag kritiserar mig själv och tycker att jag inte räcker till. Det är min kropp och hjärna som försöker skydda mig från att bli utesluten ur gruppen. Jag förstår det. Min reaktion är helt naturlig. Men det är ingen fara. Jag riskerar inte att bli utesluten. Det är okej att jag inte är perfekt. Jag kommer att få vara med ändå.”

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Uppgift – Skriv ett vänligt brev
Tänk dig en god vän – riktig eller påhittad – som älskar dig villkorslöst. Hon eller han accepterar dig precis för den som du är och stöttar dig i alla situationer. Särskilt när du känner dig värdelös och otillräcklig.
Skriv ett brev från den här goda vännen till dig själv. Vad skulle hen säga för att påminna dig om att du duger, du är mänsklig och att du precis som alla har både styrkor och svagheter?

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig att säga nej

Vad skulle din vän föreslå att du ändrar
Om den här vännen skulle föreslå förändringar i ditt liv – vilka skulle de vara? Kom ihåg att förslagen kommer helt utan kritik, de bygger bara på omtanke.
När du har skrivit, lägg ifrån dig brevet. Läs det direkt om du vill, eller stoppa det i ett kuvert där du skriver ditt namn och adress. Sedan frankerar du och postar brevet till dig själv. Det kan bli en stark upplevelse att läsa.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.