karin isberg pris

Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 30 november.

I lektion tretton lär oss stressexperten Karin Isberg hur vi reducerar stress genom att komma bort från kraven på perfektion.

Ett vanligt skäl till stress är att ställa höga krav på sig själv och kräva perfektion i allt man gör menar Karin.
– Att vilja prestera bra är en sak, att alltid kräva perfektion av sig själv är någonting helt annat.
Att sluta kräva perfektion missuppfattas ibland som att man inte ska göra sitt bästa, men det är ett missförstånd.

Perfektion som ett sätt att fly skam
– Att vilja göra sitt bästa är en positiv drivkraft som gör att du anstränger dig och är nöjd med det som du åstadkommer, eftersom du vet att du gjorde ditt bästa oavsett vad resultatet blir.
Perfektionskrav är något helt annat, det är tron att om du ser perfekt ut, beter dig perfekt och har det perfekta livet kan du slippa skämmas för att du inte duger menar Karin.
– I grund och botten handlar det om att skammen över att inte räcka till och det är ett försök att vinna andras bekräftelse på att du är bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: Ta ansvar för ditt liv

Rädsla att inte vara omtyckt
Enligt Karin har de flesta perfektionister följande tro om sig själva: ”Jag är vad jag presterar. Om jag presterar bra är jag bra. Om jag presterar dåligt är jag dålig.” Det är en självbild som skapar stress eftersom vi behöver känna att vi duger för att vara inkluderade, förklarar hon. Den typen av självbild brukar kallas ”skammen över att vara värdelös” (The Shame of Unworthiness).
– Under ytan är det samma stress som aktiveras som när vi verkligen har betett oss skamligt. Det är rädslan för att inte vara omtyckt, och därmed rädslan för att bli utesluten ur gruppen.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig att säga nej

Du kan inte alltid ge allt 
Den som gör sitt bästa vet att det bästa varierar, precis som en atlet vet att dagsformen kommer och går. Vissa dagar är den maximala prestationen i världsklass. Andra dagar är kroppen trött och det bästa som den klarar av är inte särskilt mycket.
– Du är den enda som vet vilken dagsform som du just nu har. Därför är du den enda som kan ta ansvar för vilka krav du ställer på dig själv och vad du definierar som ett tillräckligt bra resultat.
Du blir mindre stressad om du tillåter dig att vara nöjd med vad du åstadkommer menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

”Det får duga”
Hon ger följande exempel. Om du är en duktig kock och ska göra hemlagad bearnaisesås duger antagligen ingenting annat än färska, ekologiska råvaror för att du ska bli nöjd. Men om du hamnar i en fjällstuga där det enda som finns är pulver till en bearnaisesås kommer du att servera såsen och tänka ”Det får duga, det var det bästa som jag just nu kunde åstadkomma.”
– Den här inställningen till dig själv och dina prestationer är hälsosam. Du kan inte alltid ge allt och kräva perfekta resultat av dig själv.
Ett sätt att hjälpa dig med inställningen är att medvetet begränsa sina möjligheter, precis som exemplet med bearnaisesåsen i stugan.

Uppgift – Begränsa dina möjligheter
Med vilka uppgifter hemma och på jobbet skulle du kunna begränsa dina möjligheter, till exempel genom att sätta en gräns för hur lång tid någonting får ta? Om du inte ägnar dig åt avancerad hjärnkirurgi eller liknande kan du antagligen sänka kraven på vad du ska prestera. Med största sannolikhet kommer det som du levererar ändå att bli tillräckligt bra och ingen annan än du kommer veta att du hade möjlighet att prestera mer.

Bestäm till exempel en gräns för hur mycket tid du ska lägga på att skriva ett mail, slutföra en arbetsuppgift eller städa innan gästerna kommer för att resultatet ska duga. Då kommer du att tvingas nöja dig med vad du åstadkommer under den tiden.

Otäckt men ofarligt
Att sänka kraven på sig själv kan vara en skrämmande upplevelse men de flesta inser när de har provat att det inte alls var farligt. Ingen blev arg. Ingen skrek att de var värdelösa och bröt kontakten för all framtid. Andra var nöjda och glada även om din prestation inte var i toppklass.
– Det är dessutom en hälsosam ödmjukhet att inse att din måttstock för vad som är ”perfekt” inte behöver vara den rätta. Det som du definierar som ”halvbra” kanske är ett ouppnåeligt drömresultat för någon annan.

Av Nina Törmark 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 30 november.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Haken hette återhämtning, det var inget han tillät sig i någon större utsträckning, till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan igen som företagare men också som föreläsare. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.

Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Kost

Det har länge tvistats om huruvida olivolja är bra att steka i eller inte, då skadliga ämnen kan bildas vid upphettningen. Att få i sig dessa tros bidra till uppkomsten av bland annat hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Det är sedan tidigare bekräftat att hårt processade vegetabiliska oljor bör undvikas – men hur är det med olivoljan? Lämpar den sig för matlagning eller ska vi nöja oss med at ringla den över salladen?

grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Kost

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

mats-eric nilsson och hans böcker

Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Intervju

Är det någon som gjort en insats för att lyfta ämnet mat i media är det journalisten Mats-Eric Nilsson. Före hans bok ”Den hemlige kocken” där han avslöjade vad som dolde sig i färdigmat och andra processade livsmedel i form av tillsatser och konsistensgivare fanns inte så mycket för den som var intresserad av ämnet och de intresserade var garanterat färre. Boken slog ned som en bomb och numera är det få som inte känner till begreppet Äkta vara – en märkning döpt efter Mats-Erics efterföljande bok.

kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

bilder fran massan allt for halsan

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Allmänt

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Krassliga britter ska ordineras vila framför penicillin

Politik

I England pågår en kampanj som syftar till att bibehålla verkan hos antibiotika och motverka utvecklingen av antibiotikaresistens under namnet ”Keep antibiotics working". Ett led i arbetet är få ned förskrivningen och öka medvetenheten hos allmänhen genom att informera om hur lång tid det tar att bli fri från en infektion och lära ut hur man känner igen tecken på allvarligare sjukdomar.

ledsen pojke sitter ensam på bänk

En tuff start i livet påverkar barns hälsa

Forskning

Svåra upplevelser i barndomen som en förälders död, att ha vuxit upp i fattigdom, blivit utsatt för övergrepp eller att ha en psykiskt sjuk förälder länkas samman med ökad risk för både fysiska och psykiska besvär och påverkar hjärnans utveckling hos barn.



Pumpa halloween

Buuu – Därför tycker vi om att bli skrämda

Mental hälsa

Varför kan vi ibland njuta av att bli riktigt rädda som när vi ser en skräckfilm eller går in i spökhuset på nöjesfältet medan vi knappast njuter av att bli jagade av en främling en mörk natt. Skillnaden ligger i vår hjärnas förmåga att bedöma sammanhang och en känsla av kontroll menar experter på området.