karin isberg pris

Stressexperten: “Sluta med perfektionskraven”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

I lektion tretton lär oss stressexperten Karin Isberg hur vi reducerar stress genom att komma bort från kraven på perfektion.

Ett vanligt skäl till stress är att ställa höga krav på sig själv och kräva perfektion i allt man gör menar Karin.
– Att vilja prestera bra är en sak, att alltid kräva perfektion av sig själv är någonting helt annat.
Att sluta kräva perfektion missuppfattas ibland som att man inte ska göra sitt bästa, men det är ett missförstånd.

Perfektion som ett sätt att fly skam
– Att vilja göra sitt bästa är en positiv drivkraft som gör att du anstränger dig och är nöjd med det som du åstadkommer, eftersom du vet att du gjorde ditt bästa oavsett vad resultatet blir.
Perfektionskrav är något helt annat, det är tron att om du ser perfekt ut, beter dig perfekt och har det perfekta livet kan du slippa skämmas för att du inte duger menar Karin.
– I grund och botten handlar det om att skammen över att inte räcka till och det är ett försök att vinna andras bekräftelse på att du är bra.

 

LÄS OCKSÅ: Stressexperten: Ta ansvar för ditt liv

Rädsla att inte vara omtyckt
Enligt Karin har de flesta perfektionister följande tro om sig själva: ”Jag är vad jag presterar. Om jag presterar bra är jag bra. Om jag presterar dåligt är jag dålig.” Det är en självbild som skapar stress eftersom vi behöver känna att vi duger för att vara inkluderade, förklarar hon. Den typen av självbild brukar kallas ”skammen över att vara värdelös” (The Shame of Unworthiness).
- Under ytan är det samma stress som aktiveras som när vi verkligen har betett oss skamligt. Det är rädslan för att inte vara omtyckt, och därmed rädslan för att bli utesluten ur gruppen.

LÄS OCKSÅ: Kureras stressexpert lär dig att säga nej

Du kan inte alltid ge allt 
Den som gör sitt bästa vet att det bästa varierar, precis som en atlet vet att dagsformen kommer och går. Vissa dagar är den maximala prestationen i världsklass. Andra dagar är kroppen trött och det bästa som den klarar av är inte särskilt mycket.
– Du är den enda som vet vilken dagsform som du just nu har. Därför är du den enda som kan ta ansvar för vilka krav du ställer på dig själv och vad du definierar som ett tillräckligt bra resultat.
Du blir mindre stressad om du tillåter dig att vara nöjd med vad du åstadkommer menar Karin.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

"Det får duga"
Hon ger följande exempel. Om du är en duktig kock och ska göra hemlagad bearnaisesås duger antagligen ingenting annat än färska, ekologiska råvaror för att du ska bli nöjd. Men om du hamnar i en fjällstuga där det enda som finns är pulver till en bearnaisesås kommer du att servera såsen och tänka ”Det får duga, det var det bästa som jag just nu kunde åstadkomma.”
– Den här inställningen till dig själv och dina prestationer är hälsosam. Du kan inte alltid ge allt och kräva perfekta resultat av dig själv.
Ett sätt att hjälpa dig med inställningen är att medvetet begränsa sina möjligheter, precis som exemplet med bearnaisesåsen i stugan.

Uppgift – Begränsa dina möjligheter
Med vilka uppgifter hemma och på jobbet skulle du kunna begränsa dina möjligheter, till exempel genom att sätta en gräns för hur lång tid någonting får ta? Om du inte ägnar dig åt avancerad hjärnkirurgi eller liknande kan du antagligen sänka kraven på vad du ska prestera. Med största sannolikhet kommer det som du levererar ändå att bli tillräckligt bra och ingen annan än du kommer veta att du hade möjlighet att prestera mer.

Bestäm till exempel en gräns för hur mycket tid du ska lägga på att skriva ett mail, slutföra en arbetsuppgift eller städa innan gästerna kommer för att resultatet ska duga. Då kommer du att tvingas nöja dig med vad du åstadkommer under den tiden.

 

Otäckt men ofarligt
Att sänka kraven på sig själv kan vara en skrämmande upplevelse men de flesta inser när de har provat att det inte alls var farligt. Ingen blev arg. Ingen skrek att de var värdelösa och bröt kontakten för all framtid. Andra var nöjda och glada även om din prestation inte var i toppklass.
– Det är dessutom en hälsosam ödmjukhet att inse att din måttstock för vad som är ”perfekt” inte behöver vara den rätta. Det som du definierar som ”halvbra” kanske är ett ouppnåeligt drömresultat för någon annan.

Av Nina Törmark 

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

 

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.