Karin Isberg

Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv.
Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken.
Här är del ett: Lär känna dina inre lejon.

Många människor ser stress som ett tecken på att de inte räcker till eller att de inte kan hantera sin livssituation, men ingenting kunde vara mer fel, berättar Karin Isberg.
– Stress är inget personlighetsdrag och vi blir inte stressade för att vi är svaga. Vi blir stressade för att det sitter nedärvt i vårt DNA att bli det.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

"Stress är omedvetna försvarsreaktioner"
Hon drar en jämförelse med hur det var för hundra tusen år sedan när människan levde på savannen. Att ställas inför ett rytande lejon innebar livsfara. Om det skedde signalerade hjärnan och kroppen svarade med att genomgå ett antal reaktioner som brukar sammanfattas som ”fäkta eller fly”.
– Det innebär att vi antingen skulle slåss mot faran eller springa ifrån den, förklarar Karin Isberg och förtydligar:
– Det är de reaktionerna som är stress. Det vill säga: Stress är alltså ingenting annat än omedvetna försvarsreaktioner som sätts igång när hjärnan upplever att våra liv är hotade, allt med syfte att rädda livet på oss.

 

Stress är tänkt att vara tillfällig
När stress fungerar som det är tänkt, en tillfällig fäkta-eller-fly-reaktion som rustar oss för att möta en fara, är den inte farlig, berättar Karin. Då fyller stressen tvärtom sin funktion och när faran är över går stressen över.
– Problemet är att det ofta inte fungerar så idag. Stressen är sällan tillfällig. I stället blir stressen ett konstant tillstånd och då leder samma reaktioner som är till för att rädda livet på oss istället till allvarliga fysiska och psykiska problem. Det har gått så långt att stress och stressrelaterad ohälsa har blivit den vanligaste orsaken till långvariga sjukskrivningar.

LÄS OCKSÅ: Intervju med Karin om artikelserien om effektiv stresshantering

Inre lejon stressar oss mest
Det kan verka motsägelsefullt att stress är så vanligt, eftersom vi lever i ett tryggt samhälle, resonerar Karin men berättar vidare att vi också inte ställs inte inför rytande lejon på det sätt som våra förfäder gjorde och vi hamnar ytterst sällan i livsfarliga situationer där stressen är motiverad. Trots det blir vi stressade.
– Det beror till stor del på så kallade ”inre lejon”. Med det menar jag tankar och känslor som för hjärnan är lika skrämmande som verkliga lejon. Stressen från inre lejon är i högsta grad verklig, men eftersom våra liv inte är hotade är stressen egentligen inte nödvändig. Den ökar inte våra chanser att överleva utan gör bara att vi mår sämre och beter oss sämre än vad vi skulle göra om vi inte var stressade.

Osäkerhet och uteslutning är den vanligaste stressen
Samtidigt som stressen från inre lejon är onödig, är den ändå helt förståelig ur ett överlevnadsperspektiv, menar Karin. För i grunden handlar det nästan alltid antingen om en bristande kontroll kring tillvaron eller om en rädsla att bli utesluten ur gruppen.
– Stressen av att inte ha kontroll handlar om osäkerhet. När vi levde på savannen och det prasslade i buskarna kunde det vara ett harmlöst djur, men det kunde lika gärna vara ett farligt lejon. Osäkerheten var farlig, det var viktigt att ha kontroll, förklarar Karin.
– Det är därför som vi reagerar med stress mot allt som gör att vi känner oss osäkra, till exempel förändringar som vi inte har kontroll över. Det är också därför som vi bli stressade av situationer där vi känner oss maktlösa. Vi har ingen kontroll i de lägena och för hjärnan är kontroll detsamma trygghet. Bristande kontroll är motsatsen: det är detsamma som möjlig fara, det vill säga stress.

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här alla veta om utmattning

Prestationskrav och rädslan för att bli utesluten
När det gäller rädslan för att bli utesluten handlar även den om överlevnad, resonerar Karin.
– Tänk, återigen, tillbaka till tiden då människan levde på savannen. Våra förfäder klarade sig tack vare att de levde tillsammans och samarbetade med varandra. För dem var uteslutning ur gruppen detsamma som en dödsdom. Ingen kunde på egen hand skaffa mat eller skydda sig mot faror.
Hon fortsätter:
– Därför reagerar vi med stress på allting som aktiverar rädslan för att inte vara omtyckta, inte räcka till och i förlängningen inte få tillhöra gruppen. Det är skälet till att vi stressas av konflikter och kritik från andra. Under ytan handlar det om tanken: "Tänk om jag inte är tillräckligt bra. Tänk om de andra inte tycker om mig. Tänk om jag blir utesluten ur gruppen."
Det är också därför som många människor ställer orimliga krav på sig själva, berättar Karin.
– Det är ett sätt att försöka försäkra sig om att: ”Jag är tillräckligt bra. Jag duger, jag är omtyckt och jag kommer att få vara med i gruppen.”

"Handlar om att tämja sina inre lejon"
Det är helt naturligt att vi blir stressade och mår dåligt av att känna oss maktlösa, sakna kontroll, ha konflikter med andra, bli kritiserade eller känna oss otillräckliga, menar Karin. Vi behöver däremot inte fastna i stressen på grund av sådana situationer.
– Våra liv är ju inte hotade, vi riskerar inte att dö för att någon är arg på oss eller för att vi presterar dåligt, säger hon och tillägger:
– Det är därför det är så viktigt att lära sig hantera stressen. Det handlar om att tämja sina inre lejon så att de inte längre upplevs så farliga. Då minskar stressen oerhört mycket.

 

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Karin ger också några övningar för att i förlängningen lyckas minska stressen:

Reflektera över:
• Vad är det som vanligtvis gör dig stressad?
• Är det vissa situationer och miljöer, särskilda människor eller särskilda beteenden hos dig själv?
• Kan du se vad din stress i de här situationerna egentligen handlar om? Är ditt liv verkligen hotat eller handlar det om inre lejon? Kanske känner du dig inte älskad eller tvivlar på att du duger. Kanske saknar du kontroll eller känner dig maktlös över en situation som du inte kan förändra.

Gör så här för att sänka stressen:
– Påminn dig själv om att det är helt naturligt att du blir stressad av allt som handlar om bristande kontroll eller rädslan för att inte räcka till. Det är typiska inre lejon och under ytan handlar din stress om överlevnad. Kom ihåg: Du blir inte stressad för att du är dum, svag eller otillräcklig. Du blir stressad för att din hjärna upplever situationen lika hotfull som om det stod ett levande lejon framför dig.

Av Isabelle G Hedander

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

 

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.