Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Isberg

Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv.
Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken.
Här är del ett: Lär känna dina inre lejon.

Många människor ser stress som ett tecken på att de inte räcker till eller att de inte kan hantera sin livssituation, men ingenting kunde vara mer fel, berättar Karin Isberg.
– Stress är inget personlighetsdrag och vi blir inte stressade för att vi är svaga. Vi blir stressade för att det sitter nedärvt i vårt DNA att bli det.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

"Stress är omedvetna försvarsreaktioner"
Hon drar en jämförelse med hur det var för hundra tusen år sedan när människan levde på savannen. Att ställas inför ett rytande lejon innebar livsfara. Om det skedde signalerade hjärnan och kroppen svarade med att genomgå ett antal reaktioner som brukar sammanfattas som ”fäkta eller fly”.
– Det innebär att vi antingen skulle slåss mot faran eller springa ifrån den, förklarar Karin Isberg och förtydligar:
– Det är de reaktionerna som är stress. Det vill säga: Stress är alltså ingenting annat än omedvetna försvarsreaktioner som sätts igång när hjärnan upplever att våra liv är hotade, allt med syfte att rädda livet på oss.

 

Stress är tänkt att vara tillfällig
När stress fungerar som det är tänkt, en tillfällig fäkta-eller-fly-reaktion som rustar oss för att möta en fara, är den inte farlig, berättar Karin. Då fyller stressen tvärtom sin funktion och när faran är över går stressen över.
– Problemet är att det ofta inte fungerar så idag. Stressen är sällan tillfällig. I stället blir stressen ett konstant tillstånd och då leder samma reaktioner som är till för att rädda livet på oss istället till allvarliga fysiska och psykiska problem. Det har gått så långt att stress och stressrelaterad ohälsa har blivit den vanligaste orsaken till långvariga sjukskrivningar.

LÄS OCKSÅ: Intervju med Karin om artikelserien om effektiv stresshantering

Inre lejon stressar oss mest
Det kan verka motsägelsefullt att stress är så vanligt, eftersom vi lever i ett tryggt samhälle, resonerar Karin men berättar vidare att vi också inte ställs inte inför rytande lejon på det sätt som våra förfäder gjorde och vi hamnar ytterst sällan i livsfarliga situationer där stressen är motiverad. Trots det blir vi stressade.
– Det beror till stor del på så kallade ”inre lejon”. Med det menar jag tankar och känslor som för hjärnan är lika skrämmande som verkliga lejon. Stressen från inre lejon är i högsta grad verklig, men eftersom våra liv inte är hotade är stressen egentligen inte nödvändig. Den ökar inte våra chanser att överleva utan gör bara att vi mår sämre och beter oss sämre än vad vi skulle göra om vi inte var stressade.

Osäkerhet och uteslutning är den vanligaste stressen
Samtidigt som stressen från inre lejon är onödig, är den ändå helt förståelig ur ett överlevnadsperspektiv, menar Karin. För i grunden handlar det nästan alltid antingen om en bristande kontroll kring tillvaron eller om en rädsla att bli utesluten ur gruppen.
– Stressen av att inte ha kontroll handlar om osäkerhet. När vi levde på savannen och det prasslade i buskarna kunde det vara ett harmlöst djur, men det kunde lika gärna vara ett farligt lejon. Osäkerheten var farlig, det var viktigt att ha kontroll, förklarar Karin.
– Det är därför som vi reagerar med stress mot allt som gör att vi känner oss osäkra, till exempel förändringar som vi inte har kontroll över. Det är också därför som vi bli stressade av situationer där vi känner oss maktlösa. Vi har ingen kontroll i de lägena och för hjärnan är kontroll detsamma trygghet. Bristande kontroll är motsatsen: det är detsamma som möjlig fara, det vill säga stress.

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här alla veta om utmattning

Prestationskrav och rädslan för att bli utesluten
När det gäller rädslan för att bli utesluten handlar även den om överlevnad, resonerar Karin.
– Tänk, återigen, tillbaka till tiden då människan levde på savannen. Våra förfäder klarade sig tack vare att de levde tillsammans och samarbetade med varandra. För dem var uteslutning ur gruppen detsamma som en dödsdom. Ingen kunde på egen hand skaffa mat eller skydda sig mot faror.
Hon fortsätter:
– Därför reagerar vi med stress på allting som aktiverar rädslan för att inte vara omtyckta, inte räcka till och i förlängningen inte få tillhöra gruppen. Det är skälet till att vi stressas av konflikter och kritik från andra. Under ytan handlar det om tanken: "Tänk om jag inte är tillräckligt bra. Tänk om de andra inte tycker om mig. Tänk om jag blir utesluten ur gruppen."
Det är också därför som många människor ställer orimliga krav på sig själva, berättar Karin.
– Det är ett sätt att försöka försäkra sig om att: ”Jag är tillräckligt bra. Jag duger, jag är omtyckt och jag kommer att få vara med i gruppen.”

"Handlar om att tämja sina inre lejon"
Det är helt naturligt att vi blir stressade och mår dåligt av att känna oss maktlösa, sakna kontroll, ha konflikter med andra, bli kritiserade eller känna oss otillräckliga, menar Karin. Vi behöver däremot inte fastna i stressen på grund av sådana situationer.
– Våra liv är ju inte hotade, vi riskerar inte att dö för att någon är arg på oss eller för att vi presterar dåligt, säger hon och tillägger:
– Det är därför det är så viktigt att lära sig hantera stressen. Det handlar om att tämja sina inre lejon så att de inte längre upplevs så farliga. Då minskar stressen oerhört mycket.

 

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Karin ger också några övningar för att i förlängningen lyckas minska stressen:

Reflektera över:
• Vad är det som vanligtvis gör dig stressad?
• Är det vissa situationer och miljöer, särskilda människor eller särskilda beteenden hos dig själv?
• Kan du se vad din stress i de här situationerna egentligen handlar om? Är ditt liv verkligen hotat eller handlar det om inre lejon? Kanske känner du dig inte älskad eller tvivlar på att du duger. Kanske saknar du kontroll eller känner dig maktlös över en situation som du inte kan förändra.

Gör så här för att sänka stressen:
– Påminn dig själv om att det är helt naturligt att du blir stressad av allt som handlar om bristande kontroll eller rädslan för att inte räcka till. Det är typiska inre lejon och under ytan handlar din stress om överlevnad. Kom ihåg: Du blir inte stressad för att du är dum, svag eller otillräcklig. Du blir stressad för att din hjärna upplever situationen lika hotfull som om det stod ett levande lejon framför dig.

Av Isabelle G Hedander

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.