Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Isberg

Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv.
Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken.
Här är del ett: Lär känna dina inre lejon.

Många människor ser stress som ett tecken på att de inte räcker till eller att de inte kan hantera sin livssituation, men ingenting kunde vara mer fel, berättar Karin Isberg.
– Stress är inget personlighetsdrag och vi blir inte stressade för att vi är svaga. Vi blir stressade för att det sitter nedärvt i vårt DNA att bli det.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

"Stress är omedvetna försvarsreaktioner"
Hon drar en jämförelse med hur det var för hundra tusen år sedan när människan levde på savannen. Att ställas inför ett rytande lejon innebar livsfara. Om det skedde signalerade hjärnan och kroppen svarade med att genomgå ett antal reaktioner som brukar sammanfattas som ”fäkta eller fly”.
– Det innebär att vi antingen skulle slåss mot faran eller springa ifrån den, förklarar Karin Isberg och förtydligar:
– Det är de reaktionerna som är stress. Det vill säga: Stress är alltså ingenting annat än omedvetna försvarsreaktioner som sätts igång när hjärnan upplever att våra liv är hotade, allt med syfte att rädda livet på oss.

 

Stress är tänkt att vara tillfällig
När stress fungerar som det är tänkt, en tillfällig fäkta-eller-fly-reaktion som rustar oss för att möta en fara, är den inte farlig, berättar Karin. Då fyller stressen tvärtom sin funktion och när faran är över går stressen över.
– Problemet är att det ofta inte fungerar så idag. Stressen är sällan tillfällig. I stället blir stressen ett konstant tillstånd och då leder samma reaktioner som är till för att rädda livet på oss istället till allvarliga fysiska och psykiska problem. Det har gått så långt att stress och stressrelaterad ohälsa har blivit den vanligaste orsaken till långvariga sjukskrivningar.

LÄS OCKSÅ: Intervju med Karin om artikelserien om effektiv stresshantering

Inre lejon stressar oss mest
Det kan verka motsägelsefullt att stress är så vanligt, eftersom vi lever i ett tryggt samhälle, resonerar Karin men berättar vidare att vi också inte ställs inte inför rytande lejon på det sätt som våra förfäder gjorde och vi hamnar ytterst sällan i livsfarliga situationer där stressen är motiverad. Trots det blir vi stressade.
– Det beror till stor del på så kallade ”inre lejon”. Med det menar jag tankar och känslor som för hjärnan är lika skrämmande som verkliga lejon. Stressen från inre lejon är i högsta grad verklig, men eftersom våra liv inte är hotade är stressen egentligen inte nödvändig. Den ökar inte våra chanser att överleva utan gör bara att vi mår sämre och beter oss sämre än vad vi skulle göra om vi inte var stressade.

Osäkerhet och uteslutning är den vanligaste stressen
Samtidigt som stressen från inre lejon är onödig, är den ändå helt förståelig ur ett överlevnadsperspektiv, menar Karin. För i grunden handlar det nästan alltid antingen om en bristande kontroll kring tillvaron eller om en rädsla att bli utesluten ur gruppen.
– Stressen av att inte ha kontroll handlar om osäkerhet. När vi levde på savannen och det prasslade i buskarna kunde det vara ett harmlöst djur, men det kunde lika gärna vara ett farligt lejon. Osäkerheten var farlig, det var viktigt att ha kontroll, förklarar Karin.
– Det är därför som vi reagerar med stress mot allt som gör att vi känner oss osäkra, till exempel förändringar som vi inte har kontroll över. Det är också därför som vi bli stressade av situationer där vi känner oss maktlösa. Vi har ingen kontroll i de lägena och för hjärnan är kontroll detsamma trygghet. Bristande kontroll är motsatsen: det är detsamma som möjlig fara, det vill säga stress.

LÄS OCKSÅ: Experten: Det här alla veta om utmattning

Prestationskrav och rädslan för att bli utesluten
När det gäller rädslan för att bli utesluten handlar även den om överlevnad, resonerar Karin.
– Tänk, återigen, tillbaka till tiden då människan levde på savannen. Våra förfäder klarade sig tack vare att de levde tillsammans och samarbetade med varandra. För dem var uteslutning ur gruppen detsamma som en dödsdom. Ingen kunde på egen hand skaffa mat eller skydda sig mot faror.
Hon fortsätter:
– Därför reagerar vi med stress på allting som aktiverar rädslan för att inte vara omtyckta, inte räcka till och i förlängningen inte få tillhöra gruppen. Det är skälet till att vi stressas av konflikter och kritik från andra. Under ytan handlar det om tanken: "Tänk om jag inte är tillräckligt bra. Tänk om de andra inte tycker om mig. Tänk om jag blir utesluten ur gruppen."
Det är också därför som många människor ställer orimliga krav på sig själva, berättar Karin.
– Det är ett sätt att försöka försäkra sig om att: ”Jag är tillräckligt bra. Jag duger, jag är omtyckt och jag kommer att få vara med i gruppen.”

"Handlar om att tämja sina inre lejon"
Det är helt naturligt att vi blir stressade och mår dåligt av att känna oss maktlösa, sakna kontroll, ha konflikter med andra, bli kritiserade eller känna oss otillräckliga, menar Karin. Vi behöver däremot inte fastna i stressen på grund av sådana situationer.
– Våra liv är ju inte hotade, vi riskerar inte att dö för att någon är arg på oss eller för att vi presterar dåligt, säger hon och tillägger:
– Det är därför det är så viktigt att lära sig hantera stressen. Det handlar om att tämja sina inre lejon så att de inte längre upplevs så farliga. Då minskar stressen oerhört mycket.

 

LÄS OCKSÅ: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Karin ger också några övningar för att i förlängningen lyckas minska stressen:

Reflektera över:
• Vad är det som vanligtvis gör dig stressad?
• Är det vissa situationer och miljöer, särskilda människor eller särskilda beteenden hos dig själv?
• Kan du se vad din stress i de här situationerna egentligen handlar om? Är ditt liv verkligen hotat eller handlar det om inre lejon? Kanske känner du dig inte älskad eller tvivlar på att du duger. Kanske saknar du kontroll eller känner dig maktlös över en situation som du inte kan förändra.

Gör så här för att sänka stressen:
– Påminn dig själv om att det är helt naturligt att du blir stressad av allt som handlar om bristande kontroll eller rädslan för att inte räcka till. Det är typiska inre lejon och under ytan handlar din stress om överlevnad. Kom ihåg: Du blir inte stressad för att du är dum, svag eller otillräcklig. Du blir stressad för att din hjärna upplever situationen lika hotfull som om det stod ett levande lejon framför dig.

Av Isabelle G Hedander

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: ”Välj dina strider”
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vill du köpa Karins bok?

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.