Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Isberg

Stressexperten: ”Välj dina strider”

Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur vi snabbt och enkelt kan sänka stressen i våra liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del fyra tar Karin upp vikten av att undvika onödiga konflikter.

Konflikter är en vanlig källa till stress menar Karin Isberg. Att konflikter är stressande beror på flera anledningar. Dels reagerar vi på fara, det känns hotfullt att stå inför en rytande människa på samma sätt som det känns hotfullt att stå inför ett rytande lejon förklarar hon. Om konflikten dessutom involverar någon vi bryr oss om blir vi extra stressade då samhörigheten med personen är hotad.
- Enkelt uttryckt ser vi det att den som är arg på oss inte tycker om oss och vi tror att vi kan bli övergivna och dö.
Det säger något om nivån av stress som en konflikt kan framkalla.

 

Konflikter är nödvändiga
Bara för att konflikter skapar stress innebär inte det att man till varje pris ska undvika dem förtydligar Karin.
– Vissa konflikter är nödvändiga, det kan handla om att säga ifrån, sätta gränser och stå upp för sig själv.
Karin beskriver dock att många av våra konflikter beror på att vi utgår från oss själva när vi tolkar det som andra människor gör och därför tar saker personligt – trots att vi inte alls är angripna. Något som leder till att vi blir stressade helt i onödan.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

Det handlar om andra – inte om oss
Karin ger följande exempel. Någon skriker åt dig. Ur personens mun kommer orättvisa anklagelser, personangrepp och förolämpningar. Du känner dig angripen och därmed aktiveras stress.
Tänk dig nu att du får reda på att personen som skrek åt dig hade ett barn som dog igår. Eller att personen samma morgon hade fått en allvarlig sjukdomsdiagnos och bara har ett halvår kvar att leva. Då skulle du inte känna dig angripen. Du skulle förstå att det oförskämda beteendet inte var ett angrepp på dig. Det var bara ett uttryck från en förtvivlad människa som inte klarade av att bete sig bättre. Kanske skulle du nu istället känna medkänsla och empati med den skrikande personen och förbli lugn.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Skillnad på hur vi tolkar en situation
– Ingenting i själva situationen förändrades. Du blev fortfarande anklagad och förolämpad. Ändå är skillnaden på din reaktion stor, det beror på din tolkning om vad som hände.
Innan du fick veta de tragiska omständigheterna tolkade du den skrikande personen som en oförskämd människa som gick till angrepp mot dig, förklarar Karin. Men med kännedom om vad som hade hänt uppfattas situationen helt annorlunda och du slapp bli stressad.

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Reflektera över:
Är du verkligen så angripen av andra som du tror?
Om någon beter sig oförskämt, är det ett angrepp mot dig eller kan det handla om den andra och att han eller hon inte mår bra?

 

Karins råd för att sänka stressen
Påminn dig själv när du möter en uppretad person att det inte är ett angrepp mot dig, personen har bara en dålig dag. Du kan använda högerhanden och räkna med fingrarna. Varje finger motsvarar ett ord. "Det" är lika med tummen, "här" är lika med pekfingret, "är" är lika med långfingret, "inget" är lika med ringfingret och "angrepp" är lika med lillfingret – en enkel ramsa som kan göra stor skillnad.

Av Nina Törmark

Här hittar du samtliga artiklar i artikelserien om stress med Karin Isberg
• Stressexperten: ”Steg ett för att minska ohälsosam stress”
• Experten: ”Dina tankar styr hur du reagerar på stress 
• Sänk stressen med hjälp av andningen
• Stressexperten: Ta det inte personligt
• Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”
• Stressexperten: ”Se det goda i andra”
• 
Stressexperten: ”Släpp kontrollen och gilla läget”
 Stressexperten: ”Ta ansvar för ditt liv”
• 
Stressexperten: ”Låt saker hända”
• Stressexperten: ”Säg nej!”
• Kureras stressexpert lär dig konsten att säga nej
• Stressexperten: ”Sluta med perfektionskraven”
• Stressexperten: ”Hantera din självkritik”
• 
Stressexperten: ”Visa kärlek till dig själv”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vill du köpa Karin Isbergs bok "15 sätt att bli fri från stress" kan du som Kureras läsare få 50 kronor rabatt när du beställer. Skriv bara KURERA när du kommer till kassan. Du beställer boken här. Rabattkoden är giltig till och med 31 december.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.