Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Anders Wiklund/TT

“Strunta i friskvårdsinsatser och lägg fokus på vardagsmotion”

Strunta i friskvårdsinsatser som ändå sällan träffar rätt.
Fundera istället på hur du kan få in mer vardagsrörelse på jobbet – och hur du bäst tar pauser.
Det menar PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.

Vi har i allt större utsträckning en yrkesverksam grupp som jobbar framför en dator med administrativa yrken i stillasittande positioner.

Många av oss kompenserar vår fysiskt inaktiva arbetsdag med träning, både för samvetets skull men också för att orka jobba, orka vara stilla utan att få ont i kroppen och hantera stress.

 

LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Men träning ett par gånger i veckan kan inte kompensera för att man är stilla många timmar mellan passen. Har man ett jobb där man sitter 6-8 timmar per dag, lågt inslag av vardagsmotion och en fritid som inte är fysiskt aktiv har man ändå en förhöjd risk för ohälsa.

Jag får ofta frågor om hur man ska träna för att inte få ont när man jobbar. Smärta från rygg, axlar, och nacke där man inte hittar något fel på vävnaden blir i princip alltid bättre av fysisk aktivitet där cirkulationen ökar och kroppen får möjlighet att själv utsöndra smärtlindrande hormoner.

Det absolut värsta med den här typen av smärta och besvär är att vara helt stilla. Men blanda inte ihop prestationsinriktad träning med den typ av fysisk aktivitet kroppen behöver för att vara smärtfri i vardagen.

LÄS OCKSÅ: Tips för en hälsosammare arbetsdag

Å andra sidan möter jag regelbundet människor som säger ”jag har ett fysiskt aktivt jobb så jag behöver inte träna.”

Många yrken med den typen av inriktning klassas ofta som riskmiljöer med monotona rörelser, med tunga lyft, vridningar och rotationer under belastning, risk för vibrationsskador och stressfyllda på grund av hög ljudvolym eller pressade produktionsscheman.

För att klara av den typen av arbetsmiljö både ur stressynvinkel och för att förebygga smärta behöver många träna kompensatoriska rörelser och belasta de muskler som inte används i arbetsuppgifterna. Många lyft åt vänster i arbetet behöver kompenseras på något sätt åt höger.

 

Mycket tid i framåtfällda positioner behöver balanseras upp med sträckningar uppåt eller bakåt och så vidare.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Vill man ha hälsa i fokus på sin arbetsplats bör man ställa sig frågorna:

Vad innebär att ta en paus för mig?

Är det att äntligen få sätta sig på rumpan en stund, stoppa in musik i öronen och bara vara stilla i lugn och ro en stund eller betyder en paus i arbetet att man ställer sig upp, sträcker på sig lite extra, och går och hämtar en kopp kaffe?

Är ”stilla” eller ”rörelse” din paus under dagen?

Vägen till hälsa är individuell och behöver ta avstamp i den livsstil du har just nu.

Av PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström som är aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.