Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Anders Wiklund/TT

“Strunta i friskvårdsinsatser och lägg fokus på vardagsmotion”

Strunta i friskvårdsinsatser som ändå sällan träffar rätt.
Fundera istället på hur du kan få in mer vardagsrörelse på jobbet – och hur du bäst tar pauser.
Det menar PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.

Vi har i allt större utsträckning en yrkesverksam grupp som jobbar framför en dator med administrativa yrken i stillasittande positioner.

Många av oss kompenserar vår fysiskt inaktiva arbetsdag med träning, både för samvetets skull men också för att orka jobba, orka vara stilla utan att få ont i kroppen och hantera stress.

 

LÄS OCKSÅ: Varannan anställd har ett stillasittande jobb

Men träning ett par gånger i veckan kan inte kompensera för att man är stilla många timmar mellan passen. Har man ett jobb där man sitter 6-8 timmar per dag, lågt inslag av vardagsmotion och en fritid som inte är fysiskt aktiv har man ändå en förhöjd risk för ohälsa.

Jag får ofta frågor om hur man ska träna för att inte få ont när man jobbar. Smärta från rygg, axlar, och nacke där man inte hittar något fel på vävnaden blir i princip alltid bättre av fysisk aktivitet där cirkulationen ökar och kroppen får möjlighet att själv utsöndra smärtlindrande hormoner.

Det absolut värsta med den här typen av smärta och besvär är att vara helt stilla. Men blanda inte ihop prestationsinriktad träning med den typ av fysisk aktivitet kroppen behöver för att vara smärtfri i vardagen.

LÄS OCKSÅ: Tips för en hälsosammare arbetsdag

Å andra sidan möter jag regelbundet människor som säger ”jag har ett fysiskt aktivt jobb så jag behöver inte träna.”

Många yrken med den typen av inriktning klassas ofta som riskmiljöer med monotona rörelser, med tunga lyft, vridningar och rotationer under belastning, risk för vibrationsskador och stressfyllda på grund av hög ljudvolym eller pressade produktionsscheman.

För att klara av den typen av arbetsmiljö både ur stressynvinkel och för att förebygga smärta behöver många träna kompensatoriska rörelser och belasta de muskler som inte används i arbetsuppgifterna. Många lyft åt vänster i arbetet behöver kompenseras på något sätt åt höger.

 

Mycket tid i framåtfällda positioner behöver balanseras upp med sträckningar uppåt eller bakåt och så vidare.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Vill man ha hälsa i fokus på sin arbetsplats bör man ställa sig frågorna:

Vad innebär att ta en paus för mig?

Är det att äntligen få sätta sig på rumpan en stund, stoppa in musik i öronen och bara vara stilla i lugn och ro en stund eller betyder en paus i arbetet att man ställer sig upp, sträcker på sig lite extra, och går och hämtar en kopp kaffe?

Är ”stilla” eller ”rörelse” din paus under dagen?

Vägen till hälsa är individuell och behöver ta avstamp i den livsstil du har just nu.

Av PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström som är aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.