Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Studie bekräftar: Ökat intag av polyfenoler förlänger livet

Fakta polyfenoler

De nyttiga färgpigmenten är så kallade fytokemikalier, ett samlingsnamn för ämnen från växtriket som inte är näringsämnen. Många fytokemikalier fungerar som antioxidanter och de flesta är nyttiga för hälsan, men det finns även giftiga varianter - till exempel i giftsvampar.

Fytokemikalier är växternas naturliga skydd mot solens strålning och insektsangrepp. Det finns några några tusental identifierade fytokemikalier men de utgör bara en bråkdel och det finns många kvar att upptäcka.
Fytokemikalier kan indelas på olika sätt. Ett sätt är efter kemisk struktur. Den stora gruppen kallas polyfenoler. När vi får i oss polyfenoler binds de till proteiner i saliven, vilket lämnar en sträv smak - där strävheten efter rött vin eller te är typiska exempel.

Komplexet av polyfenol och protein bryts inte helt ner i magen. Det gör att polyfenoler kan nå blodet och vara fortfarande bundna till protein och därmed ge positiva hälsoeffekter som minskad risk för cancer och sjukdomar i hjärta och kärl.
Källa: DN

Polyfenoler är det som ger frukter, bär och grönsaker sin, färg, doft och smak. Vanliga källor är frukt och grönt, te, rödvin, kaffe, choklad, oliver och nötter. Polyfenoler har länge varit kända för sina hälsobringande effekter. Nu visar en ny italiensk studie dessutom att de kraftigt minskar risken att dö i förtid.

Var tredje magcancer, var tredje kranskärlssjukdom och var tionde stroke beror på att vi äter för lite frukt och grönt, enligt Världshälsoorganisationen WHO.
Nu får vi ytterligare anledning att äta mer frukt och grönt. Enligt en ny italiensk studie publicerad i Journal of Nutrition minskar nämligen polyfenoler kraftigt risken att dö i förtid - genom att motverka ett flertal, ofta kroniska, sjukdomstillstånd.

Nyttiga antioxidanter
Polyfenoler anses vara antioxidanter och finns i flera former, där den kanske mest kända är flavonoider. De finns gott om dem i växtriket men långt ifrån alla finns i de livsmedel vi och produkter vi vanligtvis äter. Dessutom skadas många polyfenoler vid uppvärmning (medan det däremot gynnar några).

 

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Minskade dödligheten med 30 procent
Den nya italienska studien, som jämförde mängden polyfenoler i urinen, kunde konstatera att ett rikligt intag av polyfenoler minskade dödligheten med hela 30 procent.
Forskarna bakom studien, som utfördes i Toscana, ville utröna huruvida det sammanlagda intaget av polyfenoler påverkar dödligheten hos personer som är över 65 år.

► Läs också: Läkare: Dåliga kostval orsak till en tredjedel av all cancer

Objektiv mätmetod
För att undersöka detta följde de 807 deltagare under 12 års tid. Två metoder användes. Dels fick deltagarna svara på ett frågeformulär om sitt näringsintag, dels mättes deras urinutsöndring. Jämförelsen med urinvärdena av polyfenoler visade en 30 procents sänkning av totala dödligheten under 12 års-perioden, när resultaten justerats för kön och ålder.
Att mäta urinvärdet av polyfenoler är en objektiv mätmetod, skriver forskarna. Till skillnad från frågeformulär om näringsintag, som inte kan anses helt tillförlitliga eftersom personer ofta tenderar att överdriva sin "nyttighet" eller att inte minns exakt vad de ätit och därför "höftar".

 

Flera orsaker till förtidig död
Av de 807 deltagarna var det 274 personer under perioden. 24 procent av dessa dödsfall orsakades av hjärt- och kärlsjukdom, 41 procent av cancer och 27 procent av andra orsaker. De som avled tillhörde framför allt den äldre gruppen, var män, rökare, stillasittande, fick demens och hade lungsjukdom (KOL).

Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Av Isabelle G Hedander

Källa: Tandvårdsskadeförbundet

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Fakta polyfenoler

De nyttiga färgpigmenten är så kallade fytokemikalier, ett samlingsnamn för ämnen från växtriket som inte är näringsämnen. Många fytokemikalier fungerar som antioxidanter och de flesta är nyttiga för hälsan, men det finns även giftiga varianter - till exempel i giftsvampar.

Fytokemikalier är växternas naturliga skydd mot solens strålning och insektsangrepp. Det finns några några tusental identifierade fytokemikalier men de utgör bara en bråkdel och det finns många kvar att upptäcka.
Fytokemikalier kan indelas på olika sätt. Ett sätt är efter kemisk struktur. Den stora gruppen kallas polyfenoler. När vi får i oss polyfenoler binds de till proteiner i saliven, vilket lämnar en sträv smak - där strävheten efter rött vin eller te är typiska exempel.

Komplexet av polyfenol och protein bryts inte helt ner i magen. Det gör att polyfenoler kan nå blodet och vara fortfarande bundna till protein och därmed ge positiva hälsoeffekter som minskad risk för cancer och sjukdomar i hjärta och kärl.
Källa: DN

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

 

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.