olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Fakta

Fytosteroler är ett ämne med liknande struktur som kolesterol (steroler), och förekommer i växtriket. Till exempel pumpakärnor har ett högt innehåll av fytosteroler.
Fytosteroler används vid framställning av läkemedel, bland annat vissa hormoner.

Steroler, eller steroidalkoholer, är en undergrupp av steroider. Steroler från växter kallas fytosteroler, steroler från djur kallas zoosteroler. De viktigaste zoosterolerna är kolesterol och några steroidhormoner. De viktigaste fytosterolerna är kampesterol, sitosterol och stigmasterol.
Steroler har livsviktiga roller i eukaryoters fysiologi. Kolesterol är till exempel en del av cellmembranen, där det påverkar membranens rörlighet och fungerar som en sekundär budbärare. Andra steroler fungerar också som signalsubstanser, till exempel för att reglera dygnsrytmen och blodkoagulering.

Fytosteroler kan blockera kolesterolupptagningsställen i människans tarmsystem, och därmed minska kolesterolupptagning från maten.
Källa: Wikipedia

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie.
Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket.
– En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas, säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

Mängden bevis ökar för att höga vårdkostnader relaterade till hjärt-kärlsjukdomar kan minskas genom ett mer utbrett användande av kosttillskott hos riskgrupper i EU. Nu stärker ytterligare en studie, om fytosteroler, användning av tillskott för att sänka sjukvårdskostnaderna i Europa.

Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

 

Stora besparingar av ökat intag fytosteroler
En ny studie från Frost & Sullivan visar att besparingar på 5,3 miljarder euro per år kan uppnås genom daglig konsumtion av 1,7 gram fytosteroler av de miljontals människor 55 år eller äldre inom EU med svår hyperkolesterolemi, det vill säga höga kolesterolvärden.

Ett ämne i växter
Fytosteroler är ett ämne i växter som finns i höga koncentrationer i bland annat vegetabiliska oljor och nötter. Deras struktur liknar kolesterolet som finns hos djur. Man har kunnat visa att konsumtion av fytosteroler sänker LDL-kolesterol genom att hindra att det tas upp i magtarmkanalen, skriver branschorganisationen Svensk Egenvård i ett uttalande.
Fytosteroler går att få i sig båda via kosten och via kosttillskott.

► Läs också: “Jag är emot och för kosttillskott”

“En tydlig bild av de fördelar som uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott”
Ingrid Atteryd är Food Supplements Europes svenska ordförande. Hon säger i en kommentar:
– En tydlig bild träder fram av de fördelar, både ekonomiska som av välbefinnande, som kan uppnås genom att uppmuntra till en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas av en kardiovaskulär händelse som kräver sjukhusvård.

 Läs också: Sänkt kolestorol med rödris

Läsa mer?
• Rapporten finns att ladda ner på: Foodsupplementseurope.org
• Läs Kureras tidigare artiklar om fytosteroler här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Fytosteroler är ett ämne med liknande struktur som kolesterol (steroler), och förekommer i växtriket. Till exempel pumpakärnor har ett högt innehåll av fytosteroler.
Fytosteroler används vid framställning av läkemedel, bland annat vissa hormoner.

Steroler, eller steroidalkoholer, är en undergrupp av steroider. Steroler från växter kallas fytosteroler, steroler från djur kallas zoosteroler. De viktigaste zoosterolerna är kolesterol och några steroidhormoner. De viktigaste fytosterolerna är kampesterol, sitosterol och stigmasterol.
Steroler har livsviktiga roller i eukaryoters fysiologi. Kolesterol är till exempel en del av cellmembranen, där det påverkar membranens rörlighet och fungerar som en sekundär budbärare. Andra steroler fungerar också som signalsubstanser, till exempel för att reglera dygnsrytmen och blodkoagulering.

Fytosteroler kan blockera kolesterolupptagningsställen i människans tarmsystem, och därmed minska kolesterolupptagning från maten.
Källa: Wikipedia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.