Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

klocka

Studie visar: Åtta timmars arbetsvecka är den perfekta arbetstiden

Drömmer du ibland om att jobba en dag i veckan?
Nu finns vetenskapliga bevis på att åtta timmars arbetsvecka är exakt den perfekta arbetstiden för att vi ska må bra.
Varken mer eller mindre.

Ett forskarteam vid Cambridge University har undersökt sambanden mellan arbetstid och psykisk hälsa och välmående hos inte mindre än 70 000 personer mellan åren 2009 och 2018.

 

Reducerar riskerna för psykiska problem
Resultatet presenterades i juni i år och slutsatsen är att arbete är bra för att det ger oss ett sammanhang och får oss att må bra. Forskarna ser en tydlig förbättring av den psykiska hälsan hos personer som går från inget arbete alls till åtta timmar i veckan.
Men sedan avstannar effekten.

LÄS OCKSÅ: Professorn: “200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Minskad risk för psykisk ohälsa
Studien publicerades nyligen i tidskriften Social Science and Medicine. Den visar att människor som går från arbetslöshet eller barnledighet till åtta timmars arbete i veckan reducerar riskerna för psykiska problem med 30 procent.
Däremot hittade forskarna inga tecken på att mer än åtta timmars arbete ger ökat välmående. Den bästa dosen arbete verkar vara åtta timmar i veckan.

LÄS OCKSÅ: Utmattad? Här är näringen för dig

Minsta dosen arbete för att vi ska må bra
I en tid när artificiell intelligens och robotar väntas ta över allt mer av våra arbeten diskuterar forskarna i Cambridge olika framtidsscenarier som femdagars weekend eller två månaders ledighet för varje månads arbete.

Syftet med projektet var att undersöka vilket som är den minsta nödvändiga dosen arbete som behövs för att vi ska må bra. Och om det går att ersätta betalt arbete med volontär-arbete och liknande uppgifter.
– Vi har rekommendationer för allt från dagligt intag av C-vitamin till hur mycket vi bör sova för att må bättre. Detta är första gången vi ställer frågan om hur mycket betalt arbete som är bra för människan, säger Dr Brendan Burchell, sociolog från Cambridge University som leder Employment Dosage research project i ett pressmeddelande.

 

LÄS OCKSÅ: Vilken beteendetyp är du på jobbet? Skaffa koll här

Bättre att vara heltids-sjukskriven endast ett kortare tag
Helena Schiller är doktor i folkhälsa och svensk expert på området. Hon har forskat kring ämnen som arbete, sömn, stress och hälsa. Hon kommenterar undersökningen så här:
– Studien hänger ihop lite med tanken att 100 procent sjukskrivning kan vara kontraproduktivt för dem som blir utmattade. Jag tror det är bättre att bli deltidssjukskriven - och om man behöver, heltids-sjukskriven endast ett kortare tag. Framför allt är det viktigt att ta det lite lugnare INNAN det har gått för långt, då enda lösningen kanske är att bli heltids-sjukskriven.
Hon fortsätter:
– Jag tror att det är viktigt att finnas kvar i ett sammanhang och känna att man ändå gör någonting som man kan vara stolt över och tycker är roligt utan att det tar för mycket av ens energi. Samtidigt som man har tid att se till att man blir hel igen och återhämtar sig ordentligt. För det ska ändå vara huvudfokus när man inte mår bra!

Av Sigge Ennart

Källor:
Sammanfattning av studien
Hela studien som betal-pdf
Cambridge University

 


Sigge Ennart

...är journalist och författare till boken ”Ta det lite lugnare och må mycket bättre” (Sterners Förlag) som du kan köpa här
Boken Ta det lite lugnare

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.