Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Anledningen till att du känner dig fullkomligt utpumpad och matt mot slutet av dagen kan vara av ett mer lättåtgärdat slag än du trott: D-vitaminbrist.
Genom att höja ditt D-vitaminintag kan du förbättra både din energinivå och sänka ditt blodtryck, visar en ny studie.

Oavsett om det handlar om studier, jobb eller barn är det inte ovanligt att den där känslan av total utmattning dyker upp mot slutet av dagen. Ibland är den  berättigad men om den är konstant kan det vara en idé att kolla upp det med din läkare eller näringsterapeut. Det kan nämligen vara så ”enkelt” som D-vitaminbrist.

Vanligt med brist
Nordbor har stor benägenhet att få D-vitaminbrist under vinterhalvåret. Det har med det minskade solljuset att göra. När solens strålar lyser på huden bildas D-vitamin, som även går att få i sig i form av livsmedel som lax, sill och makrill. Det finns även i mini-, lätt- och mellanmjölk samt olika typer av matfettsblandningar. Ägg och kött innehåller också en hel del. På sommaren lagrar kroppen D-vitaminet. Får inte huden tillräckligt med sol under sommarhalvåret är det lätt att drabbas av D-vitaminbrist.

 

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Kan leda till depression och fetma
Brist på vitaminet kan leda till en rad olika hälsorelaterade problem som till exempel rakit (rakitis) – även kallad engelska sjukan, som drabbar barn. Sjukdomstillståndet kännetecknas av att skelettet inte kan lagra kalcium vilket kan leda till upp mjuknat och missformat skelett, samt permanenta skador på de permanenta tändernas emalj. Hos vuxna heter sjukdomen osteoporos, mer känt som benskörhet. Andra sjukdomar som kan uppstå är depression och hjärt- och kärlsjukdomar. D-vitaminbrist är även kopplat till bland annat insulinresistens, fetma, autism, MS, Parkinsons, diabetes och en högre risk för vissa cancerformer.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Mät dina nivåer
Är du orolig att du går runt med brist? Genom ett blodprov hos till exempel din läkare kan du mäta dina D-vitaminnivåer. Visar det sig att du ligger lågt, vilket är troligt om du bor i norden, kan du genom att äta kost rik på D-vitamin – naturligt eller berikat – samt äta extra tillskott av vitaminet kan du sedan relativt lätt få bukt på problemet. Och får du bukt på problemet förbättrar du inte bara dina hälsoutsikter, du får även mer energi och ökad uthållighet när du motionerar, enligt en ny brittisk forskningsstudie.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitamingruppen orkade längre med mindre ansträngning
I en studie, gjord vid Queen Margaret University i Edinburgh, fick 13 friska vuxna antingen en D-vitamintablett eller en placebotablett om dagen under en två veckors period.
Efter de två veckor blev de tillfrågade att cykla 20 minuter. Gruppen som tagit D-vitamin lyckades cykla sex och en halv kilometer till skillnad från innan då de lyckats cyklat fem kilometer. De var även mindre ansträngda och hade dessutom minskade nivåer av stresshormonet kortisol, vilket kan höja blodtrycket och strama till blodkärlen.

► Läs också: Hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

”Förbättrar konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer”
Dr Raquel Revuelta Iniesta är medförfattare till studien.
– Vår förstudie visar att ta D-vitamin kan förbättra konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer som högt blodtryck, säger han.
– Vårt nästa steg är att utföra en större klinisk studie under en längre tid både hos friska individer och stora grupper av idrottare som cyklister eller långdistanslöpare.

► Läs också: Livsmedelsverket: D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!

”D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, reumatism och högre risk för vissa cancerformer”
Även den skotska studien endast hade 13 deltagare är dess huvudförfattare, Dr Emad Al-Dujaili vid Queen Margaret University, övertygad om vitaminets betydelse.
– D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, diabetes, ledgångsreumatism och högre risk för vissa cancerformer, säger han.

► Läs också: Koppling mellan D-vitaminnivå och hjärtproblem

Inte överens om det optimala intaget
Genom om att ta ett blodprov kan man få svaret på huruvida man lider av brist eller ej. Även om det inte är helt lätt att avgöra var gränsen går.
Sanningen är att experterna inte är  överens om vad som är exakt det optimala intervallet när det gäller intag av D-vitamin, eller ens vad som anses  ”normalt”, men 25 nmol/L anses dock vara en allvarlig brist, skriver Daily Mail.
Nutritionist Dr Marilyn Glenville säger till tidningen:
– Vissa laboratorier definierar mer än 75 (nmol/L) som vanligt och 80-100 som optimalt.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

D-vitaminbrist: En av de stora hälsobovarna av vår tid
Även Marilyn Glenville anser att D-vitaminbrist är en av de stora hälsobovarna av vår tid.
– Forskning visar vitamin D kan vara antiinflammatoriskt och att dess nivåer, bortsett från osteoporos, även kan påverka vår kondition, diabetes typ 2, bröstcancer, ledvärk, allergier, fertilitet och immunförsvar, säger hon och fortsätter:
– Problemet är att vi har lyssnat så på hudcancerbudskapet – plus det finns solskyddsmedel i kvinnors hudkrämer – så vi (kvinnor) tenderar att vara mer illa ute än män. Vi till och med ser en återkomst av rakit, säger hon.

► Läs också: Debatt: ”Politiker borde ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.