Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Anledningen till att du känner dig fullkomligt utpumpad och matt mot slutet av dagen kan vara av ett mer lättåtgärdat slag än du trott: D-vitaminbrist.
Genom att höja ditt D-vitaminintag kan du förbättra både din energinivå och sänka ditt blodtryck, visar en ny studie.

Oavsett om det handlar om studier, jobb eller barn är det inte ovanligt att den där känslan av total utmattning dyker upp mot slutet av dagen. Ibland är den  berättigad men om den är konstant kan det vara en idé att kolla upp det med din läkare eller näringsterapeut. Det kan nämligen vara så "enkelt" som D-vitaminbrist.

Vanligt med brist
Nordbor har stor benägenhet att få D-vitaminbrist under vinterhalvåret. Det har med det minskade solljuset att göra. När solens strålar lyser på huden bildas D-vitamin, som även går att få i sig i form av livsmedel som lax, sill och makrill. Det finns även i mini-, lätt- och mellanmjölk samt olika typer av matfettsblandningar. Ägg och kött innehåller också en hel del. På sommaren lagrar kroppen D-vitaminet. Får inte huden tillräckligt med sol under sommarhalvåret är det lätt att drabbas av D-vitaminbrist.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

 

Kan leda till depression och fetma
Brist på vitaminet kan leda till en rad olika hälsorelaterade problem som till exempel rakit (rakitis) – även kallad engelska sjukan, som drabbar barn. Sjukdomstillståndet kännetecknas av att skelettet inte kan lagra kalcium vilket kan leda till upp mjuknat och missformat skelett, samt permanenta skador på de permanenta tändernas emalj. Hos vuxna heter sjukdomen osteoporos, mer känt som benskörhet. Andra sjukdomar som kan uppstå är depression och hjärt- och kärlsjukdomar. D-vitaminbrist är även kopplat till bland annat insulinresistens, fetma, autism, MS, Parkinsons, diabetes och en högre risk för vissa cancerformer.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Mät dina nivåer
Är du orolig att du går runt med brist? Genom ett blodprov hos till exempel din läkare kan du mäta dina D-vitaminnivåer. Visar det sig att du ligger lågt, vilket är troligt om du bor i norden, kan du genom att äta kost rik på D-vitamin - naturligt eller berikat - samt äta extra tillskott av vitaminet kan du sedan relativt lätt få bukt på problemet. Och får du bukt på problemet förbättrar du inte bara dina hälsoutsikter, du får även mer energi och ökad uthållighet när du motionerar, enligt en ny brittisk forskningsstudie.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitamingruppen orkade längre med mindre ansträngning
I en studie, gjord vid Queen Margaret University i Edinburgh, fick 13 friska vuxna antingen en D-vitamintablett eller en placebotablett om dagen under en två veckors period.
Efter de två veckor blev de tillfrågade att cykla 20 minuter. Gruppen som tagit D-vitamin lyckades cykla sex och en halv kilometer till skillnad från innan då de lyckats cyklat fem kilometer. De var även mindre ansträngda och hade dessutom minskade nivåer av stresshormonet kortisol, vilket kan höja blodtrycket och strama till blodkärlen.

 

► Läs också: Hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

"Förbättrar konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer"
Dr Raquel Revuelta Iniesta är medförfattare till studien.
– Vår förstudie visar att ta D-vitamin kan förbättra konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer som högt blodtryck, säger han.
– Vårt nästa steg är att utföra en större klinisk studie under en längre tid både hos friska individer och stora grupper av idrottare som cyklister eller långdistanslöpare.

► Läs också: Livsmedelsverket: D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!

"D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, reumatism och högre risk för vissa cancerformer"
Även den skotska studien endast hade 13 deltagare är dess huvudförfattare, Dr Emad Al-Dujaili vid Queen Margaret University, övertygad om vitaminets betydelse.
– D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, diabetes, ledgångsreumatism och högre risk för vissa cancerformer, säger han.

► Läs också: Koppling mellan D-vitaminnivå och hjärtproblem

 

Inte överens om det optimala intaget
Genom om att ta ett blodprov kan man få svaret på huruvida man lider av brist eller ej. Även om det inte är helt lätt att avgöra var gränsen går.
Sanningen är att experterna inte är  överens om vad som är exakt det optimala intervallet när det gäller intag av D-vitamin, eller ens vad som anses  "normalt", men 25 nmol/L anses dock vara en allvarlig brist, skriver Daily Mail.
Nutritionist Dr Marilyn Glenville säger till tidningen:
– Vissa laboratorier definierar mer än 75 (nmol/L) som vanligt och 80-100 som optimalt.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

D-vitaminbrist: En av de stora hälsobovarna av vår tid
Även Marilyn Glenville anser att D-vitaminbrist är en av de stora hälsobovarna av vår tid.
– Forskning visar vitamin D kan vara antiinflammatoriskt och att dess nivåer, bortsett från osteoporos, även kan påverka vår kondition, diabetes typ 2, bröstcancer, ledvärk, allergier, fertilitet och immunförsvar, säger hon och fortsätter:
– Problemet är att vi har lyssnat så på hudcancerbudskapet - plus det finns solskyddsmedel i kvinnors hudkrämer - så vi (kvinnor) tenderar att vara mer illa ute än män. Vi till och med ser en återkomst av rakit, säger hon.

► Läs också: Debatt: "Politiker borde ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.