Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Anledningen till att du känner dig fullkomligt utpumpad och matt mot slutet av dagen kan vara av ett mer lättåtgärdat slag än du trott: D-vitaminbrist.
Genom att höja ditt D-vitaminintag kan du förbättra både din energinivå och sänka ditt blodtryck, visar en ny studie.

Oavsett om det handlar om studier, jobb eller barn är det inte ovanligt att den där känslan av total utmattning dyker upp mot slutet av dagen. Ibland är den  berättigad men om den är konstant kan det vara en idé att kolla upp det med din läkare eller näringsterapeut. Det kan nämligen vara så "enkelt" som D-vitaminbrist.

Vanligt med brist
Nordbor har stor benägenhet att få D-vitaminbrist under vinterhalvåret. Det har med det minskade solljuset att göra. När solens strålar lyser på huden bildas D-vitamin, som även går att få i sig i form av livsmedel som lax, sill och makrill. Det finns även i mini-, lätt- och mellanmjölk samt olika typer av matfettsblandningar. Ägg och kött innehåller också en hel del. På sommaren lagrar kroppen D-vitaminet. Får inte huden tillräckligt med sol under sommarhalvåret är det lätt att drabbas av D-vitaminbrist.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

 

Kan leda till depression och fetma
Brist på vitaminet kan leda till en rad olika hälsorelaterade problem som till exempel rakit (rakitis) – även kallad engelska sjukan, som drabbar barn. Sjukdomstillståndet kännetecknas av att skelettet inte kan lagra kalcium vilket kan leda till upp mjuknat och missformat skelett, samt permanenta skador på de permanenta tändernas emalj. Hos vuxna heter sjukdomen osteoporos, mer känt som benskörhet. Andra sjukdomar som kan uppstå är depression och hjärt- och kärlsjukdomar. D-vitaminbrist är även kopplat till bland annat insulinresistens, fetma, autism, MS, Parkinsons, diabetes och en högre risk för vissa cancerformer.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Mät dina nivåer
Är du orolig att du går runt med brist? Genom ett blodprov hos till exempel din läkare kan du mäta dina D-vitaminnivåer. Visar det sig att du ligger lågt, vilket är troligt om du bor i norden, kan du genom att äta kost rik på D-vitamin - naturligt eller berikat - samt äta extra tillskott av vitaminet kan du sedan relativt lätt få bukt på problemet. Och får du bukt på problemet förbättrar du inte bara dina hälsoutsikter, du får även mer energi och ökad uthållighet när du motionerar, enligt en ny brittisk forskningsstudie.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitamingruppen orkade längre med mindre ansträngning
I en studie, gjord vid Queen Margaret University i Edinburgh, fick 13 friska vuxna antingen en D-vitamintablett eller en placebotablett om dagen under en två veckors period.
Efter de två veckor blev de tillfrågade att cykla 20 minuter. Gruppen som tagit D-vitamin lyckades cykla sex och en halv kilometer till skillnad från innan då de lyckats cyklat fem kilometer. De var även mindre ansträngda och hade dessutom minskade nivåer av stresshormonet kortisol, vilket kan höja blodtrycket och strama till blodkärlen.

 

► Läs också: Hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

"Förbättrar konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer"
Dr Raquel Revuelta Iniesta är medförfattare till studien.
– Vår förstudie visar att ta D-vitamin kan förbättra konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer som högt blodtryck, säger han.
– Vårt nästa steg är att utföra en större klinisk studie under en längre tid både hos friska individer och stora grupper av idrottare som cyklister eller långdistanslöpare.

► Läs också: Livsmedelsverket: D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!

"D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, reumatism och högre risk för vissa cancerformer"
Även den skotska studien endast hade 13 deltagare är dess huvudförfattare, Dr Emad Al-Dujaili vid Queen Margaret University, övertygad om vitaminets betydelse.
– D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, diabetes, ledgångsreumatism och högre risk för vissa cancerformer, säger han.

► Läs också: Koppling mellan D-vitaminnivå och hjärtproblem

 

Inte överens om det optimala intaget
Genom om att ta ett blodprov kan man få svaret på huruvida man lider av brist eller ej. Även om det inte är helt lätt att avgöra var gränsen går.
Sanningen är att experterna inte är  överens om vad som är exakt det optimala intervallet när det gäller intag av D-vitamin, eller ens vad som anses  "normalt", men 25 nmol/L anses dock vara en allvarlig brist, skriver Daily Mail.
Nutritionist Dr Marilyn Glenville säger till tidningen:
– Vissa laboratorier definierar mer än 75 (nmol/L) som vanligt och 80-100 som optimalt.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

D-vitaminbrist: En av de stora hälsobovarna av vår tid
Även Marilyn Glenville anser att D-vitaminbrist är en av de stora hälsobovarna av vår tid.
– Forskning visar vitamin D kan vara antiinflammatoriskt och att dess nivåer, bortsett från osteoporos, även kan påverka vår kondition, diabetes typ 2, bröstcancer, ledvärk, allergier, fertilitet och immunförsvar, säger hon och fortsätter:
– Problemet är att vi har lyssnat så på hudcancerbudskapet - plus det finns solskyddsmedel i kvinnors hudkrämer - så vi (kvinnor) tenderar att vara mer illa ute än män. Vi till och med ser en återkomst av rakit, säger hon.

► Läs också: Debatt: "Politiker borde ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning