Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Styrketräning för friska leder

Alla kan styrketräna och alla bör styrketräna. Jonna Coleman är legitimerad naprapat och dessutom utbildare och gyminstruktör på Friskis&Svettis. På både naprapatmottagningen och gymmet träffar hon dagligen människor med ledbesvär.

Jonna Coleman berättar att det finns två kategorier av ledproblem. Problem orsakade av överbelastning samt problem orsakade av inaktivitet.
– Båda är lika skadliga, förklarar hon.

Är styrketräning bra för lederna?
– Jag skulle vilja säga att styrketräning är ett måste för att hålla lederna starka och friska. Styrketräning passar alla, eftersom du kan anpassa övningarna och belastningen efter dina egna förutsättningar.

Jonna Coleman

Jonna Coleman

 

Kan man styrketräna om man har artros eller ledgångsreumatism?
– Oh, ja! Artos och ledgångsreumatism är ärftligt, men symptomen förvärras betydligt om du inte tränar regelbundet. Ofta blir man rädd för smärtan och slutar därför att träna. Inaktiviteten orsakar ännu mer värk, eftersom de stabiliserande musklerna runt lederna blir försvagade.
– Jag har mött många med artros som efter bara några veckors lätt styrketräning fått betydligt mindre värk, säger Jonna. Att kunna gå ner för trappor eller resa sig från en stol utan smärtor gör stor skillnad i vardagslivet.
– Jag rekommenderar funktionell styrketräning där man tränar upp både balans, stabilitet, koordination och styrka. Att träffa en gyminstruktör är toppen om man vill få hjälp att komma igång med styrketräningen. Instruktören hjälper dig att hitta övningar som bygger upp stabiliteten utan att belasta lederna för hårt.

Vad orsakar överbelastning av annars friska leder?
– Leder kan bli överbelastade om du tränar för ensidigt eller om du ökar träningsintensiteten för snabbt. Ett typiskt fall är löpare som löptränar varje dag, men kanske aldrig tränar något annat. Det leder ofta till överbelastning i knän och fotleder. Att överbelasta lederna genom tyngdlyftning är inte heller ovanligt. Däremot ska man vara medveten om att det är stor skillnad mellan tyngdlyftning och den gymträning som de flesta motionärer ägnar sig åt. I tyngdlyftning lyfter man 200 kg över huvudet med lederna i ytterläge, vilket man knappast gör som motionär.

Vad ska man göra om man har fått en överbelastningsskada i en led?
– Under en första period måste du vila den överbelastade leden genom att trappa ner eller helt vila från träningsformen som orsakade överbelastningen. Skadan måste få läka. I längden bör du tänka på att variera din träning mer. Då slipper du förhoppningsvis fler överbelastningsskador.

Av Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.