Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Tidigare forskning har kunnat visa på visa på ett samband mellan motion och minskade vallningar. Men andra studier har inte haft någon uppenbar koppling En förklaring till de olika resultaten kan vara att intensiteten i träningen varierat.

 

Hårdare träning påverkar endorfinerna

Troligen behöver motionen innebära en rejäl ansträngning med påtagligt höjd puls, snabbare andning och att man svettas, för att klimakteriebesvären skulle mildras.

Teorin man utgick ifrån var att ansträngande träning kan påverka endorfinerna i det centrala nervsystemet där också ett så kalla temperatur regleringscentrum sitter, förklarar Emilia Berin, doktorand inom obstetrik och gynekologi vid Institutionen för klinisk och experimentell medicin i en intervju på Linköpings universitets nyhetssida. Hon är huvudförfattare till artikeln publicerad i den vetenskapliga tidskriften Maturitas.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning om underlivets muskler på gång

Lätt att mäta och jämföra resultat

Styrketräning är lätt att studera. Samma moment upprepas och det är lätt att mäta och jämföra resultaten. Därför ville forskarna gå vidare och undersöka om styrketräning gav effekt.

Studien samlade 58 kvinnor som var i klimakteriet med en medelåldern på 55 år. Hälften av dem levde sitt vanliga liv med viss oregelbunden fysisk aktivitet, som var mer eller mindre krävande. Den andra halvan började med styrketräning 45 minuter per träningstillfälle tre gånger i veckan, under 15 veckor. Träningen skedde på en nivå som innebar en tydlig ansträngning för dem.

LÄS OCKSÅ: Granskning visar – stor okunskap om vestibulit

En minskning med 44 procent

Resultatet visade att de styrketränande kvinnor fick 44 procent färre vallningar i genomsnitt, vilket den andra gruppen inte gjorde. De hade lika mycket besvär som tidigare. Slutsatsen är att ansträngande styrketräning två till tre gånger i veckan kan få bort närmare hälften av alla vallningar och svettningar, vilket är ett bra resultat.

 

LÄS OCKSÅ: “Vi måste våga prata torra slemhinnor”

Bra alternativ för de som inte vill ha hormoner

Med hjälp av hormontabletter, som östrogen går det att få bort runt 90 procent av besvären. Men alla vill inte och kan inte använda hormonbehandling. Kvinnor med bröstcancer eller män med prostatacancer, som också kan drabbas av vallningar vid medicinering.

Forskarna har börjat studera effekterna på livskvaliteten hos kvinnorna i studien. Det preliminära resultatet visar att styrketräningen tycks ha effekt på livskvaliteten både vad gäller fysisk och psykisk hälsa.

Av Inger Palm

Källa: Linköpings universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

 

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!