Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Jane Haglund.

Styrketräning med stora barn

Fakta

Namn: Terese Alvén
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Driver en av Sveriges största träningsbloggar Spark i baken och arbetar som gruppträningsinstruktör, frilansande skribent och träningsexpert. Hon skriver även om träning för gravida och nyblivna mammor på sajten Spark i magen och debuterade som författare 2013 med självbiografin Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild.
Familj: Man, Glenn, och barnen Charles 4 år och Tilde 1,5 år.
Aktuell med: Boken "Träna tillsammans med familjen."

Att träna tillsammans är både bra och kul. Det anser Terese Alvén, författare till boken ”Träna tillsammans med familjen”, som är skriven just för att inspirera till mer av detta.
Ett av de många plusen med detta är att familjen, förutom en mer hälsosam vardag, även får mer kvalitetstid tillsammans, menar Terese.
Här följer några övningar från boken.

Styrketräning med stora barn

Armhävning med klapp
Ställ er mitt emot varandra med händerna i golvet och antingen knäna eller tårna i golvet. Böj på armarna och jobba kontrollerat ner med överkroppen, vänd uppåt när armbågen är i en vinkel av 90 grader. När ni är helt uppe lyfter ni ena handen och gör en gemensam klapp med varsin handflata. Börja med höger hand och nästa gång ni kommer upp tar ni vänster hand.

Styrketräning tillsammans med barn Armhävning med klapp

 

Läs de tidigare artiklarna från boken: 


Skottkärra

Barnet sätter händerna på golvet och föräldern ser till att spänna sin mage för att plocka upp barnets ben. Barnet håller kroppen så rak som möjligt, spänner magen och promenerar framåt med händerna. Gå tio steg framåt och tio steg bakåt. Det här är träning både för den som går på händer och för den som lyfter benen. Beroende på hur starkt barnet är och hur tung föräldern är kan barnet testa att lyfta förälderns ben så att föräldern också får gå skottkärra.

Styrketräning tillsammans med barn

Lekar för rörelse

1. Hinderbana
En hinderbana kan byggas av föremål som finns i naturen som stockar, grenar och stenar, men även enkla redskap som olika möbler, rep, rockringar med mera går att använda för att bygga en rolig bana. Anpassa nivån efter de barn som ska ta sig igenom banan och försök att variera de färdigheter som krävs. Låt barnen krypa, klättra, balansera, hoppa och bekämpa olika hinder.

2. Följa John
En gammal klassisk övning där alla medverkande får möjlighet att använda sin fantasi, lära sig vara ledare och att följa andra. Stå på ett led eller stå i en ring. Den som går först (eller en i ringen) bestämmer vad de andra ska göra: Springa, hoppa som en groda, gå baklänges, flyga med armarna eller vad personen nu vill. Efter en stund är det nästa persons tur. Låt alla vara ”John” minst en gång.

Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

3. Skuggan
Under soliga dagar är detta en bra lek där snabbhet och smidighet får sig en utmaning. Jobba två och två och försök att stå på den andras skugga.

4. Balansera mera
Balans, smidighet och koordination tränas i denna lek. Stå två och två mitt emot varandra. Den ena pekar och nuddar med fingret mot marken där den andra ska sätta valfri fot. När stället är utpekat lyfter personen som pekade upp handen igen. Den andre flyttar sin fot och pekar sedan ut ett ställe där den förste ska sätta sin fot. Fortsätt tills någon ramlar.

Läs också: Så här går det till på gymmet

Av Malin Duvstedt


Fakta

Namn: Terese Alvén
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Driver en av Sveriges största träningsbloggar Spark i baken och arbetar som gruppträningsinstruktör, frilansande skribent och träningsexpert. Hon skriver även om träning för gravida och nyblivna mammor på sajten Spark i magen och debuterade som författare 2013 med självbiografin Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild.
Familj: Man, Glenn, och barnen Charles 4 år och Tilde 1,5 år.
Aktuell med: Boken "Träna tillsammans med familjen."

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.