Foto: Privat

Superfoodsweden-duon: ”Fokus är allt som gör oss friska!”

Fakta

Namn: Linnea Eriksson
Ålder: 27
Bor: I Stockholm
Gör: Hälsopedagog, personlig tränare, matbloggare
Familj: Sambo
Intressen: Träning

Namn: Jenny Westman
Ålder: 27
Bor: I Falun
Gör: Hälsopedagog, personlig tränare, matbloggare
Familj: Sambo, katt och hund
Intressen: Träning, vara ute med hunden, all form av fysik aktivitet, faktiskt!

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Vad händer när två blivande hälsopedagoger med ett gemensamt matintresse möts? Först blir de blir vänner för livet. Därefter drar de igång en matblogg – utan att riktigt veta hur man gör. Idag inspirerar Jenny Westman och Linnea Eriksson tiotusentals människor med sin näringsrika, lättlagade – och instagramvänliga – mat.

Ljuvliga sallader, färgglada bowls, härliga smoothies… En scroll genom Superfoodswedens instagramkonto är verkligen en dröm för matälskare. Över 25 000 inspireras dagligen av Jenny Westman och Linnea Eriksson och deras hälsosamma matlagning. Men resan till fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare började faktiskt med ett tuggummi.
– Linnea och jag hamnade bredvid varandra under den första dagen på hälsopedagogiska programmet. Linnea bjöd mig på ett tuggummi och det sa bara klick, säger Jenny med ett skratt.

Bästa vänner
Sedan den dagen har de varit bästa vänner. De kände snabbt att de hade samma mål med studierna – båda älskade träning, hälsa och mat och de hade en dröm att jobba med allting kombinerat. Bara någon månad in på terminen bestämde de sig för att starta en blogg tillsammans.
– Vi hade ingen aning om vad vi skulle skriva om eller hur man gjorde, men vi drog igång en blogg och testade oss fram.

 

Vidgat bloggfokus
Bloggen hade fokus på hälsa och träning, men ju längre tiden gick och ju mer tjejerna fick smak för både bloggande och fotograferande, desto mer hamnade fokus på mat och recept.
– Vi snöade in på supermat, där av namnet. Vi gillar supermat som gojibär och kokosolja men även det som finns i våra svenska skogar, som vi brukar kalla nordisk supermat. Numera väljer vi att fokusera på allt som gör oss pigga och friska.

LÄS OCKSÅ: Vill äta superfood men orkar inte? Guide till supermat i kapselform

Idag har bloggen över 10 000 unika besökare i veckan. Jenny och Linnea delar noga utvalda och testade rätter – de experimenterar fram recepten tills de blir exakt som de vill ha dem.
– Det kan vara så att jag får dille på blomkål under en period och då utgår jag från det och kommer på olika recept med blomkål som bas. Sedan vill jag inte se en blomkål på tre månader!
Duon har precis avslutat en vegansk månad på bloggen och då har fokus legat på att göra redan befintliga recept veganska.
– Jag har till exempel gjort om min köttfärssås till en jättegod färs på belugalinser. Det bästa är om man är ute efter en specifik sak eller om man är väldigt sugen på någonting.

Inga förbud
Jennys matintresse väcktes under gymnasiet. Hon började på idrottsgymnasium och flyttade hemifrån samtidigt.
– Det blev mycket snabbnudlar, men jag insåg snabbt att jag inte kunde äta så om jag ville bli bra på min idrott. Jag började fundera på vad jag skulle äta för att bli stark. Jag har aldrig varit något stort fan av kvarg så jag började klura på vad jag kunde laga som var gott och nyttigt.
Linnéas matresa är liknande. Hon fick diabetes i tonåren och var tvungen att lägga om sin kost och äta bättre.
– Vi vill båda må bra och få vara friska länge. Chanserna ökar ju om man tar hand om sig själv, men vägen dit ska vara rolig. Jag vill inte leva till 105 om mitt liv ska vara strikt.

LÄS OCKSÅ: 12 källor till protein för den som inte äter kött

Jenny äter ingen gluten, inget raffinerat socker och inget hel- eller halvfabrikat. Men hon väljer hellre att fokusera på vad hon vill äta istället för att sätta upp förbud för sig själv.
– Blir jag bortbjuden händer det att jag äter något med socker eller gluten, det är inget jag mår dåligt över. Men jag tycker det är roligare att få bjuda på mina sockerfria varianter.

En frukost hemma hos Jenny består oftast av en smoothiebowl toppad med granola, chiafrön och bär. För att få i sig protein äter hon alltid två kokta ägg och en spirulinashot är ett måste. Lunch och middag blir ofta vegetarisk, även om Jenny inte uttalat är vegetarian. Proteinkällor som ägg och chiafrön finns alltid i Jennys kök, liksom havregryn, havremjölk, frysta ekologiska bär, bananer och en del kosttillskott.
– Jag äter kosttillskott även om jag nog inte i riskzonen att få brist på någonting. Jag vill optimera min hälsa och det finns några tillskott som jag inte vill vara utan, till exempel Great Earths gurkmeja. Jag dricker den ibland i golden milk, men om jag inte hinner så tar jag den i kapselform. Då får man i sig en rejäl dos.

 

LÄS OCKSÅ: 15 intressanta fakta om gurkmeja

Gör skillnad
Eftersom duon bor på olika håll ser de till att träffas en gång i månaden. Då planerar de innehåll, spånar fram idéer och träffar folk för samarbeten. Varje söndag har de telefonmöte och bestämmer vad som ska publiceras under den kommande veckan.
– Än så länge jobbar vi med bloggen på halvtid, men förhoppningen är att vi ska kunna göra det på 100 procent.

Träningsresor, personlig coaching, föreläsningar – tjejerna har många tankar på hur man kan ta både bloggen och deras kunskaper till nästa steg, men det är i första hand alla läsare och positiva kommentarer som driver dem vidare.
– Det är så häftigt att höra att man gör skillnad för någon. Och lite skillnad är bättre än ingen. Alla kan förändra sin kost, det gäller bara att börja smått.

Av Jennie Jägeblad


Fakta

Namn: Linnea Eriksson
Ålder: 27
Bor: I Stockholm
Gör: Hälsopedagog, personlig tränare, matbloggare
Familj: Sambo
Intressen: Träning

Namn: Jenny Westman
Ålder: 27
Bor: I Falun
Gör: Hälsopedagog, personlig tränare, matbloggare
Familj: Sambo, katt och hund
Intressen: Träning, vara ute med hunden, all form av fysik aktivitet, faktiskt!

Hemsida: www.superfoodsweden.se
Blogg: supermat.mabra.com
Instagram: @superfoodsweden

Fem enkla steg till att äta nyttigare!

• Skriv ner hur du äter för att få överblick. Vad behöver du förändra? Behöver du ens förändra någonting? För kostdagboken under minst två vardagar och en helgdag.

• Börja med att plocka bort en fjärdedel av sockret från din kost. Efter två veckor, dra ner på sockerintaget till en tredjedel. Efter ytterligare två veckor minskar du ner det till hälften. För en ny kostdagbok och känn efter – hur känns det här? Antingen fortsätter du att dra ner eller så försöker du hålla dig där du är nu.

• Testa nya grönsaker och gör det i ny form! Byt ut pastaplattorna mot aubergine i lasagnen, använd linser istället för köttfärs, eller varför inte bara ösa ner mer morötter i köttfärssåsen?

• Ät ordentligt med fibrer – chiafrön är en perfekt fiberkälla som dessutom innehåller omega-3 och protein.

• Ät tills du känner dig nöjd. Du ska inte vara proppmätt och tung efter en måltid. Tugga maten väl och känn efter när du äter. Att äta medvetet och lugnt är också viktigt.

Kosttillskott vi tar dagligen:

Gurkmeja Phytosome
Gurkmeja innehåller det gula verksamma ämnet kurkumin. Kurkuminet fungerar som en antioxidant och stödjer immunsystemet. Det är även bra för våra leder och skyddar kroppen mot oxidativ stress.

D-vitamin
Ett kosttillskott som vi verkligen inte klarar oss utan under de mörka månaderna. D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktioner och till att bibehålla normal benstomme och muskelfunktion.

Ultra Duo Dophilus
Goda bakterier är viktiga för en bra miljö i mage-tarm och för vårt immunförsvar, över 70 procent av immunförsvaret sitter i magen. Mjölksyrabakterierna innehåller ett brett spektrum av mjölksyrabakterier från nio olika bakteriestammar och kan ätas av laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker.

Chlorella
Alger är riktiga näringsbomber som innehåller alla vitaminer förutom D, en mängd olika mineraler och spårämnen samt alla essentiella aminosyror.

Krillolja
Omega-3 har behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler.

Super Magnesium
Magnesium är bland annat bra vid muskelkramp, förhöjd stress och sömnproblem. Kroppens förbrukning av magnesium är extra hög vid stress och/eller hård träning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Så skaffar du nya vänner

Mental hälsa

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns! 13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med. Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.

 

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.