Animerad bild på kropp och hjärta

Superknepet som skyddar hjärtat

Fakta

Viktiga coenzym Q10
Coenzym Q10 finns i alla celler och behövs bland annat för cellernas energiproduktion. Eftersom hjärtat jobbar oavbrutet förbrukar det mycket Q10. Q10 behövs även för immunförsvaret och vid muskelarbete. Q10 är en kraftig antioxidant som krävs för att kroppen ska stå emot belastning utifrån orsakat av stress eller sjukdomar.
Genom kosten får vi i oss små mängder Q10 men den största delen tillverkas i vår egen kropp. Den kroppsegna produktionen minskar succesivt från 20-års ålder. När man är 80 år finns bara 50 procent av produktionen kvar trots att hjärtat slår lika mycket.
Behovet av Q10 ökar om kroppen utsätts för påfrestningar som träning, stress, operationer, infektioner och sjukdomar.
När man äter statiner mot förhöjt kolestrol sänks nivåerna av Q10 ytterligare. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplat till de sänkta Q10-nivårena.

Visste du att...
kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar?

Lagrad och luktfri vitlök
Kyolic är ett kallextraherat vitlöksextrakt från Kalifornien, som lagrats i 18-20 månader på stålfat. Den särskilda framställningsmetoden eliminerar illaluktande och fettlösliga svavelämnen, vilket resulterar i ett luktfritt extrakt som kan konsumeras utan att orsaka lukt. Tillverkningsmetoden gör att preparatet är skonsamt för magen.

Studie visar positiva resultat
I en studie publicerad i Journal of Nutrition undersökte Matthew Budoff, amerikansk kardiolog vid University of California i Los Angeles, UCLA effekterna av lagrad vitlök hos personer med hjärtproblem som tog statiner. Han fann att antalet förkalkade artärer hos en person med förhöjt kolesterol minskade med 40 procent på ett år. Han och hans team gav patienter 1 200 milligram extrakt av lagrad vitlök per dag vilket saktade ner tillväxten av plackbildning med 66 procent på ett år.

Den gamla kära huskuren vitlök råder inte bara bot på förkylning och infektion. Den har i flertalet kliniska studier visat att den även sänker blodfetter, är blodförtunnande, motverkar åderförkalkning och är blodtryckssänkande. En hjärtevän att räkna med.

Vitlöken är välkänd för sina goda effekter på förkylning och har varit en kär huskur sedan urminnes tider. Senare års studier bekräftar att vitlöken mycket riktigt är en välgörare utan like – framförallt när det gäller hjärta och kärl. Kliniska studier visar att vitlöken främjar hjärthälsa på mer än ett sätt.
– Man kan i studier på flertalet vitlökspreparat se att vitlök sänker blodfetterna, det vill säga kolesterolvärdet. Det har även visat sig vara blodförtunnande och motverkar det som kallas för åderförkalkning. Det har dessutom en blodtryckssänkande effekt, förklarar Jan G Bruhn, apotekare och professor.

► Läs också: 5 tips för naturlig hjärthälsa

 

Kolesterolet sänktes 8-10 procent
Dessa fyra effekter, är positivt för både hjärta och kärl. Jan G Bruhn rekommenderar att man ser det som en förebyggande behandling.
– Tar man mediciner ska man absolut konsultera sin läkare först. Men annars tycker jag att vitlök kan vara en mycket bra förebyggande metod. Framförallt om man vill undvika biverkningar från läkemedel. I studier som slagits ihop kan man se att intag av vitlök under sex månader sänker kolesterolet med åtta-tio procent. Det är inte alls illa, anser Jan G Bruhn.

Ett tillskott är säkrast
Men det är inte riktigt så enkelt som att ha vitlök i maten varje dag.
– Då blir det lite chansartat. Det enklaste är att ta ett vitlökstillskott så att man vet säkert att man får rätt mängd av rätt ämnen. Ett sådant är Kyolic som är ett unikt preparat tack vare att det är standardiserat på substansen S-allyl-L-cystein. Det är en svavelförening som är mycket antioxidativ och även kolesterolsänkande. Med ett sådant tillskott är man garanterad rätt mängd av det ämne som är viktigt för vitlökens hälsobringande egenskaper, säger Jan G Bruhn.

Ekologisk, luktfri vitlök
Kyolic är ett kallextraherat vitlöksextrakt som lagrats i upp till 20 månader på stålfat. Det finns många vitlökspreparat på marknaden och de flesta består av inkapslad olja eller pulveriserad vitlök. Bägge metoder riskerar ge lukt till användaren. Kyolics framställningsmetod eliminerar däremot dålig lukt.
Extraktet kommer av ekologiska vitlökar som är odlade utan bekämpningsmedel. Det är nödvändigt för att vitlöken ska bli tillräckligt näringsrik.
– Det finns många kliniska studier på just Kyolic som visar hur effektivt vitlök faktiskt är. I en studie tog deltagare med högt blodtryck två kapslar om dagen i tolv veckor. Blodtrycket sjönk avsevärt.

► Läs också – Alexandra Charles: ”Kvinnor diskrimineras inom hjärtforskning”

Minskad risk för proppbildning
Man har även sett effekt på helt friska personer. Jan G Bruhn berättar om en studie i USA där deltagarna, som var helt friska män och kvinnor, tog upp till sex kapslar per dag. Resultatet visade en minskad risk för proppbildning.
– Att de var helt friska gör det hela ännu mer intressant och visar på den förebyggande effekten.
Kyolic finns också som ett tillskott i kombination med 100 mg coenzym Q10, som är ett naturligt förekommande ämne i cellernas energisystem.

Vitlök och q10 – en vettig kombination
Jan G Bruhn anser det vara en vettig kombination då Q10 är en kraftig antioxidant.
– I en studie tog ett 60-tal friska brandmän denna kombination under ett år. Två kapslar om dagen minskade kärlstyvheten. Det kan alltså förebygga hjärtinfarkt eftersom kärlen då är friska och inte bygger upp en stelhet, berättar han.
Vitlökens effekt på hjärthälsan är något som det forskas allt mer på.
– Studier av dessa slag har ju stor betydelse för utvecklingen av hjärtsjukdom eftersom effekterna är mätbara. Vi har knappast sett det sista i fråga om studier på vitlök och det är väldigt spännande.

Av Emma V Larsson

Fakta

Viktiga coenzym Q10
Coenzym Q10 finns i alla celler och behövs bland annat för cellernas energiproduktion. Eftersom hjärtat jobbar oavbrutet förbrukar det mycket Q10. Q10 behövs även för immunförsvaret och vid muskelarbete. Q10 är en kraftig antioxidant som krävs för att kroppen ska stå emot belastning utifrån orsakat av stress eller sjukdomar.
Genom kosten får vi i oss små mängder Q10 men den största delen tillverkas i vår egen kropp. Den kroppsegna produktionen minskar succesivt från 20-års ålder. När man är 80 år finns bara 50 procent av produktionen kvar trots att hjärtat slår lika mycket.
Behovet av Q10 ökar om kroppen utsätts för påfrestningar som träning, stress, operationer, infektioner och sjukdomar.
När man äter statiner mot förhöjt kolestrol sänks nivåerna av Q10 ytterligare. Att de vanligaste biverkningarna av statinbehandling är just trötthet och muskelsvaghet tros vara direkt kopplat till de sänkta Q10-nivårena.

Visste du att...
kolesterolsänkande statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara 30 dagar?

Lagrad och luktfri vitlök
Kyolic är ett kallextraherat vitlöksextrakt från Kalifornien, som lagrats i 18-20 månader på stålfat. Den särskilda framställningsmetoden eliminerar illaluktande och fettlösliga svavelämnen, vilket resulterar i ett luktfritt extrakt som kan konsumeras utan att orsaka lukt. Tillverkningsmetoden gör att preparatet är skonsamt för magen.

Studie visar positiva resultat
I en studie publicerad i Journal of Nutrition undersökte Matthew Budoff, amerikansk kardiolog vid University of California i Los Angeles, UCLA effekterna av lagrad vitlök hos personer med hjärtproblem som tog statiner. Han fann att antalet förkalkade artärer hos en person med förhöjt kolesterol minskade med 40 procent på ett år. Han och hans team gav patienter 1 200 milligram extrakt av lagrad vitlök per dag vilket saktade ner tillväxten av plackbildning med 66 procent på ett år.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.