Sura uppstötningar? Här är knepen som hjälper mot halsbränna

Fakta

Vanliga symtom vid halsbränna
• Brännande känsla i hals och bröst
• Sura uppstötningar
• Ont i övre delen av magen
• Svårighet att svälja

Omkring var fjärde person drabbas då och då av halsbränna. En del drabbas under sin graviditet och sedan aldrig igen. Andra drabbas mest hela tiden, nästan så fort de ätit.  
Men det finns några enkla och effektiva knep som lindrar, eller förebygger, besvären. Här får du veta mer.

Halsbränna eller reflux som det också kallas uppstår då magmunnen som ska sluta tätt mellan magsäcken och matstrupen inte gör det. Magsyran från magsäcken tränger då upp och orsakar ett obehag. Vid återkommande besvär kan magsyran förstöra matstrupsslemhinnan och orsaka inflammation.

Läs också: Ska man hjälpa magsyraproduktionen vid reflux? Experten svarar

 

Ändra kosten, stressa mindre och ät matsmältningsenzymer
Inom sjukvården behandlas ofta halsbränna med ett protonpumpshämmande läkemedel, likt Losec, vilket minskar produktionen av magsyra.
– Problemet är bara att man därmed också försämrar patientens matsmältning, har näringsterapeuten Zarah Öberg berättat i en tidigare artikel i Kurera. Hon tycker därför att man ska tacka nej till detta läkemedel vid halsbränna utan istället hellre använda sig av tre andra råd.
– Ändra istället kosten, stressa mindre och hjälp matsmältningen med tillskott av enzymer, rekommenderar hon.

► Läs också: Ät enzymer – knepet för fungerande matsmältning

Orsaker till halsbränna
Idag vet man att halsbränna och sura uppstötningar snarare beror på för lite magsyra än för mycket. När man har för lite magsyra kan man inte smälta maten ordentligt, med resultatet att den åker upp och ner som på en idisslande ko.
Problemen uppstår av att magsyra läcker upp i halsen och börjar fräta. Det kan ge båda smärta, dålig andedräkt och dessutom fräta på tänderna.

► Läs också: Slipp dålig andedräkt – naturligt

Bitterörter innan måltiderna
Så istället för att hämma produktionen av magsyra, vilket man alltså ofta råder till inom vården, bör du stimulera den med intag av bitterörter innan måltiderna.
Läs mer i länken nedan.

► Läs också: Får du halsbränna av grillmaten? Bitterörter dämpar obehaget

Flera metoder som lindrar
Det finns flera sätt att få snabb och effektiv lindring vid halsbränna. Knep som inte innebär att du behöver ta mediciner. Här följer några tips på hur du kan lindra och, eller förebygga besvären.

Bikarbonat
Magsyra innehåller saltsyra som ger den ett mycket lågt pH, vilket behövs för att fungera frätande och kunna smälta maten och skydda mot parasiter.
Med bikarbonat, som är basiskt, kan du snabbt neutralisera magsyran så att den blir mindre sur och frätande.
Blanda en halv tesked i ett glas med vatten och drick när du får känningar i bröst eller hals. Tänk dock på att inte börja överkonsumera bikarbonat. Då kommer du få problem med matsmältningen eftersom den behöver en sur magsyra. Dessutom drar bikarbonat ner näringsinnehållet i mat. (I alla fall om man ska tro Jamie Oliver, som brukar tipsa om att addera en gnutta bikarbonat för att få fluffiga omeletter.)

Vatten
Att dricka vatten är ett av de enklaste metoderna att få snabb lindring. Det späder ut magsafterna, vilket ökar pH-värdet och gör magsyran som irriterar mindre sur och frätande.
Att komma ihåg att dricka vatten är också ett tips i förebyggande syfte.

► Läs också: 5 tips för att komma ihåg att dricka (rent) vatten i sommar

Äppelcidervinäger
En huskur som kan stimulera magsyran och stärka matsmältningen, vilket ofta minskar olika typer av magbesvär.
Börja med att ta en tesked i ett glas vatten och öka successivt på till en dryg matsked. Finns även i tablettform på hälsokostaffärer för den som ogillar smaken.

Ingefära
Ett väl beprövat hjälpmedel mot halsbränna och magbesvär, som också kan hjälpa mot illamående och åksjuka. Kan ätas rå, användas i juicer och smoothies, i maten, drickas i te (låt gärna dra ett mer än fem minuter). Finns även i tablettform på hälsobutiker.

► Läs också: Därför ska du äta ingefära

Kamomillte
Välkänt för sin avslappnande effekt och sin förmåga att neutralisera magsyra. Drick på kvällen eftersom det gör dig trött. Anses lugna både mage och tarm.

Gurkmeja
En nyttig och värmetålig krydda som får allt mer uppmärksamhet för sina hälsobringande effekter. Stödjer bland annat matsmältningen och minskar surheten.
Äts i mat, smoothies, bakverk (ett bra naturligt färgämne – dock ogillar många smaken i för stora mängder). Finns även i tablettform.

► Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Aloe vera
Många anser sig få lindring av aloe vera-juice vid magkatarr. Juicen verkar kunna lindra irritation i halsstrupen och halsbränna och svensk forskning från 2012 har även visat att aloe vera kan hjälpa mot IBS och uppblåsthet. Forskningen gällde aloe vera-extrakt i pulverform utspätt i vatten, och utfördes vid Sahlgrenska Akademien.
Aloe vera-plantan har använts i flera tusen år för sina läkande egenskaper och egyptierna ska ha beskrivit den som ”odödlighetens växt”. Aloe vera är proppfull med viktiga vitaminer, mineraler, aminosyror och enzymer. Anses även ha antibakteriella, antiinflammatoriska och utrensande egenskaper.

Läs också: Aloe vera – effektivt som första hjälpen vid magkatarr

Kisel (Silicea mag- tarmgel)
Ett tillskott vid namn Silicea mag-tarmgel som innehåller finfördelat mineraliskt kisel i form av kiselgel. Det är en trögflytande gel som förutom kisel består av syre och vatten. Den är 100 procent naturlig, innehåller inga konserveringsmedel eller tillsatser och gör ett bra jobb för att skydda mag-tarmslemhinnan. Kiselgelen har en kraftig bindningsförmåga som gör att gaser och främmande substanser absorberas, vilket lindrar även halsbränna och IBS. Verkar lokalt, är mycket skonsam och lämplig även för barn.

Lakritsrot
Lakritsroten är en adaptogen som använts som läkeväxt i över 4000 år. I Europa har den använts mot förkylning, hosta och olika magbesvär som matsmältningsrubbningar och inflammerade magar. Har en lenande effekt på slemhinnorna i hals och mage och anses ge ett visst skydd även mot frätande magsyra.
Finns i olika former men lakritsrotsextrakt brukar oftast rekommenderas vid problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Vanliga symtom vid halsbränna
• Brännande känsla i hals och bröst
• Sura uppstötningar
• Ont i övre delen av magen
• Svårighet att svälja

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.