susan lanefelt

Foto: Smultron förlag

Susan Lanefelt har knipit en plats i svenska folkets hjärtan

Fakta

Namn: Susan Lanefelt
Familj: Man och två söner samt barnbarn
Bor: Stockholm
Yrke: Hälsoinspiratör och gympainstruktör
Hobby: Susan började nyligen ta pianolektioner.
Aktuell med:  Appen Sussi Kanin för barn från 2-7 år i samarbete med Smultron förlag.
Susan om motion: ”Det behöver inte vara så mycket och det behöver inte vara så märkvärdigt men det behöver vara regelbundet”.
Läs mer om Susan på hennes hemsida.

Få kan väl stoltsera med epitetet hälsohjälte med sådan självklarhet som Susan Lanefelt. På 1980-talet blev den tidigare gymnastikläraren ”kniiiip” med hela svenska folket när hon tog träningen till TV-rutan på bästa sändningstid.

Susan har alltid varit hälsointresserad och utbildade sig tidigt till gymnastikinstruktör på en folkhögskola. När hon var klar vidareutbildade hon sig till simlärare för att sedan åka över till USA och lära barn att simma.
– Jag har hållit på i 53 år säger den nu 72-åriga Susan, jag började när jag var 19.
Susan är uppvuxen på Lidingö utanför Stockholm. Hon arbetade först i olika skolor och fortsatte på de hälsocenter som började dyka upp i Stockholm vid den här tiden. Som nybliven mamma startade hon sedan ett gym i källaren i sina föräldrars villa. Det passade perfekt under småbarnsåren, Susan hade tillgång till barnvakt i huset och kunde leda pass och träna själv, samtidigt lekte barnen med mormor och morfar en våning upp, berättar Susan.
– Det var ett väldigt trivsamt och bra sätt att hålla igång sin gympa.
Det gymmet drev Susan i 22 år, till slut växte det ur villan – trots att Susans far byggt ut – och Susan startade istället en anläggning med cirka 20 anställda i en nedlagd restaurang i Lidingö som hon byggde om för att passa syftet. Där fanns förutom gympa, även hudvård och massage. Susan var även tidigt ute med personliga tränare.

Kommer från en aktiv familj
Susans mamma var dansare som ung och när jag frågar om hon fått med sig hälsointresset hemifrån svarar Susan att hon minns att hennes mor gjorde övningar vid sängen som exempelvis sit ups, Susan visar genom att lägga armarna över bröstet. Även kosten var hälsosam minns Susan som delvis förklarar det med att det inte fanns godis på samma sätt då. De delade en glasflaska läsk på fyra personer en gång i veckan – så det rörde sig knappast om större några mängder.
– Vi åt hälsosamt utan att egentligen behöva prata om det, det var inga konstigheter med det.
Pappan tävlade i badminton och familjen var väldigt aktiv minns Susan. Precis som hennes egen familj, båda sönerna tränar och en av dem kommer förbi när vi sitter på Sturebadet och pratar.
Susan har hållit klasser där i 16 år nu och är påtagligt tacksam över att hon får lov att fortsätta med det. Och det går inte att ta miste på att hon är en uppskattad lärare, efter dagens vattengympapass är hon omsvärmad av unga kvinnor som vill prata med henne.

Blivit ansikte för hudvårdsmärke
Även om Susan inte ger intrycket att vara uteseendefixerad har hon alltid varit snygg och medger själv att hon är lite fåfäng och säger att hon älskar volanger.
– Lite fåfäng får man vara och det behöver inte avta för att man kommer upp i livet. För ska man nu leva med sig själv så är det ju kul om man tycker om sig själv, slår Susan fast, då blir det också roligare för andra runt omkring.
När vi möts är hon brunbränd med håret uppsatt och är klädd i vackert rosa träningskläder. Även om det tog lång tid, lät hon sig övertalas att prova vännen Annes metod som slussar in serum in i huden och har nu blivit ett av varumärket Nannics ansikten utåt.
– Nej, nej, nej sade jag men till slut bestämde jag mig för att prova säger Susan som numera hellre säger ja till erbjudanden som kommer i hennes väg.
Efter några behandlingar började hon få frågor i hissen på Sturebadet om hon hade ”gjort något”. Då förstod hon att metoden hade effekt.
Susan är tydlig med att hon inte har något emot rynkor.
– Men man kan ju hålla ordning på dem och hålla dem fräscha och glada.

 

Susan blev även av med pigmentfläckar hon drog på sig när hon solade mycket som ung.
– Solfläckarna började gå bort, säger en märkbart glad Susan.
Bättre förespråkare kan väl ett hudvårdsmärke knappast få. Susan är även engagerad i ”1,6 miljoners klubben” ett initiativ som drivs av den forna nattklubbsdrottningen Alexandra Charles som syftar till att sprida information om kvinnohälsofrågor.

Dansade sig in i rutan igen
Även om många som lärde sig gympa med Susan på 1980-talet kommit till åren har hon blivit känd för en delvis ny publik när hon deltog i TV-programmet ”Lets dance” för tio år sedan. Något som gav mersmak, Susan och hennes danspartner Björn Törnblom tackar inte nej om de blir uppbjudna och ger fortfarande uppvisningar när de blir tillfrågade.

LÄS OCKSÅ; Tony Irving – om resan från botoxfrälst till en sucker för naturlig hälsa

Hämtade inspiration från Jane Fonda
Hur Susan hamnade i TV-rutan första gången 1983 är en historia för sig. Det var på en lång båtresa resa till Honduras som Susan fördjupade sig i Jane Fondas aerobicsprogram.
– På den båten var det 34 män och en kvinna – och det var jag.
Susans man arbetade på ett rederi och på resan med bananbåten hade Susan gott om tid att förkovra sig.
– Jag gick igenom allt material som fanns.

Inte allt som Jane Fonda gjorde föll Susan i smaken men kläderna, musiken och flera av övningarna gillade hon och Susan skapade sin egen variant som hon sedan körde igång med i gymmet i källaren i föräldrahemmet.
– Jag blandade in Jane Fondas musik och övningar med min musik och mina övningar.
En av deltagarna i Susans träningspass var producent på Sveriges Television och sade till Susan att: ”Det här är något nytt, det här ska vi köra på TV och vi ska kalla det för gymping”.
– Så gick det till och det är 36 år sedan.

Noggrant utformade gympapass
Passen var noga utformade och Susan hade hjälp av både rektorn på Gymnastik- och idrottshögskolan GIH och en sjukgymnast för att konstruera passen så att de skulle vara både skonsamma och effektiva.
– Varenda övning var kontrollerad.
Något producenten såg till berättar Susan som kände sig helt lugn.
– Jag kunde verkligen stå för varenda övning.
Även om det inte bara var ros när Susan tog sin gympa till TV på bästa sändningstid har Susan pärmar hemma med brev, dikter, ja till och musik som skickades till henne av tacksamma TV-tittare. Hon fick även dockor med handsydda gympakläder.
– Jag fick så otroligt mycket feedback, det var fantastiskt.

 

LÄS OCKSÅ: Motion motverkar visst effekterna av stillasittande

Fick stort genomslag
Susan var inte riktigt beredd på det genomslag som programmet fick och vad kändisskapet skulle innebära.
– Hade jag vetat att det skulle bli så uppmärksammat och så mycket ståhej hade jag nog aldrig vågat säga ja säger Susan och fortsätter:
– Jag var ju en vanlig tjej som höll på med gympa och hade mina små barn och levde den typen av liv och var alldeles nöjd med det.

Nu hamnade hon på löpsedlarna och och bensinstationkedjan OK plockade upp ”Kniip” i sin reklam på bussarna minns Susan.
– Det kunde jag känna att jag blev lite känslig för.
Hon fick väldigt mycket ros men också en del ris berättar Susan som bland annat blev påhoppad för att hon var smal och solbränd.
– Det var ju den varmaste sommaren som varit på 50 år så det var ju inte så svårt att bli brun och träna gjorde jag ju jämt så det var ju inte så konstigt.

Nestor gav sitt bifall och stöd
Räddningen skulle komma från oväntat håll. När det blåste som snålast blev hon uppringd av självaste Arne ”En kvart om dagen” Tammer, en tidig svensk träningsguru. Som säger till Susan: ”Jag ser rubrikerna, bry dig inte om de som kritiserar. Gör det du ska, det är så bra, det är så rätt men det finns alltid de som av olika anledningar vill kritisera. Kör på bara!”
– Det stärkte mig så, säger Susan som idag har ett sunt förhållande till kritik:
– Rätt kritik lär man sig av, avundsjuk kritik kan man lägga åt sidan.

TV hjälpte till att sortera bort sura brev och annat opassande men övervägande var responsen förstås positiv. Susan berättar hur man träffades hemma hos varandra för att gympa och drog undan möblerna i vardagsrummet eller samlades i Folkets hus och det är nog ingen överdrift att säga att hon bidragit stort till att göra träning till en folkrörelse.
Susan tror själv att hon kom i precis rätt tid.
– Det behövdes något nytt och det blev uppmärksammat på så många sätt.

Ändrades livet mycket?
– Inte så mycket, jag är fortfarande gift med samma man säger Susan och skrattar. Barnen tyckte att det började ringa väldigt mycket men tyckte samtidigt att det var OK då de fick möjlighet att vara med på många roliga evenemang berättar Susan.
För Susans egen del förde det med sig nya möjligheter att förkovra sig och utveckla sig inom sitt område, något hon är väldigt tacksam för.
– Min resa är och har varit väldigt positiv på grund av det och det fortsätter hela tiden. Det är därför jag säger, säg bara ja så får du se vad som händer.

 

LÄS OCKSÅ: "Behåll" hjärnan med träning | Kurera.se

Lever inget pensionärsliv
– Även om jag har hunnit bli pensionär för länge sedan så lever jag inte som en sådan säger Susan.
Susan drivs av en lust till livet, något hon tackar träningen för.
– Så länge man har lust och så länge man får vara frisk så är det härligt men är det så att man blir sjuk, vilket jag också råkat ut för så har man en otrolig nytta av att man skött om kroppen för då orkar den läka, säger hon.
Susan visar alltså inga tecken att vilja slå av på takten. Inte ens när hon fick besked om att hon drabbats av bröstcancer för tre år sedan valde hon att ta det lugnt, utan tränade på förmiddagarna för att sedan åka och få strålning på eftermiddagarna. Hon är övertygad om att anledningen till att hon klarade behandlingen så bra och inte blev trött är att hon tagit hand om sin kropp och hållit sig i form genom åren.

Fortsätter förkovra sig
Susan har inte slutat förkovra sig, utan håller sig uppdaterad och något som inspirerat Susan mycket på senare tid är boken ”Hjärnstark” av läkaren Anders Hansen som kopplar hjärnans hälsa till motion och fysisk aktivitet. Susan kunde knappt lägga den ifrån sig efter att hon fått den i julklapp.
– Den har verkligen kommit in härligt i livet den boken.
Och numera säger Susan till sina gruppdeltagare att de inte bara blir starkare, friskare och vackrare utan också smartare av att aktivera sig och träna.
– Det är helt fantastiskt.

Uppdaterad på den senaste tekniken
Susan hänger även med i den tekniska utvecklingen och har nyligen gjort en app för barn som ”Sussie Kanin” där hon håller i pass med barn i två till sjuårsåldern. Tillsammans ger de sig ut på morotsjakt. Susan är glad över att ha blivit tillfrågad. När appen hade release var Susan utklädd till kanin och kramade om alla barnen.
– Det var alldeles rätt att få hjälpa den här flickan säger Susan om samarbetet med Ebba Ómarsson på Smultron Förlag. Susan har inte tagit betalt för sin insats, överskottet går istället till organisationen ”Min stora dag”.

Efterlyser mer gympa i skolorna
Susan avslutar med att slå ett slag för mer gymnastik i skolorna och menar att alla barn borde få ha daglig gympa i skolan, något hon fått med sig från Anders Hansen och hans bok.
– De skolor som har gymnastik varje dag har bättre betyg, säger hon och fortsätter:
– Vi är födda till att röra på oss, vår kropp behöver aktiveras fysiskt på ett glädjefyllt och härligt sätt. Låt den få göra det!

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Susan Lanefelt
Familj: Man och två söner samt barnbarn
Bor: Stockholm
Yrke: Hälsoinspiratör och gympainstruktör
Hobby: Susan började nyligen ta pianolektioner.
Aktuell med:  Appen Sussi Kanin för barn från 2-7 år i samarbete med Smultron förlag.
Susan om motion: ”Det behöver inte vara så mycket och det behöver inte vara så märkvärdigt men det behöver vara regelbundet”.
Läs mer om Susan på hennes hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.