Susanne Delastacia om sin PMS: ”Bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Fakta

Vill du höra Susanne Delactasia prata om livet med PMS?
Besök Historiska muséet i Stockholm i helgen. Då talar hon nämligen om sina erfarenheter på ett PMS-seminarium som hålls med anledning av nyinstiftade PMS-dagen, som inträffar lördagen den 21 november 2015.

Öppet för alla!
Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga, säger Karin Adelsköld, som är generalsekreterare för förbundet och själv har diagnosen PMDS.

Syftet med PMS-dagen
 är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Namn: Susanne Delastacia.
Ålder: 41 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Sambo och barn.
Sysselsättning: Programledare och journalist.
Bakgrund: Har jobbat med TV och radio i över 20 år, senast på ekonomikanalen EFN.
Aktuell med: Pratar om livet med PMS på PMS-förbundets seminarium på Historiska museet på lördag 21 november.
Det visste du inte om Susanne: Är mamma och maskrosbarn, är en musiker som blev DJ, som blev dokumentärspeaker, som blev journalist och programledare. Är en skofantast med Audrey Hepburn som stilikon. Är genusintresserad och värnar om att se det stora i det lilla.
Susannes fem ord om sig själv: Salt, syrlig, söt, vass och umami.

Susanne på social media:
Har tidigare bloggat på Finest men letar nu ny portal.
Twitter: @delastacia
Insta: instagram.com/delastacia
FB: facebook.com/delastacia

Alla kvinnor i fertil ålder känner på ett eller annat sätt av sin menstruationscykel. Av dessa uppges 70-80 procent lida av PMS – eller PMDS.
En av dem är programledaren Susanne Delastacia som har lidit av PMS i flera år. 
På lördag ska hon prata om sina erfarenheter på den nyinstiftade PMS-dagen och eventet som i och med dagen anordnas på Historiska muséet.
För Kurera berättar hon om livet med PMS och vilken naturlig hjälp som fungerar för henne. 

Livet med PMS är en berg-och-dal-bana för alla och ett rent helvete för en del. Symtomen varierar mellan olika personer och de kan också variera från gång till gång.

► Läs också: Lilla guiden till hormoner

 

Både psykiska och fysiska symtom
Medan vissa får mer psykiska symtom och blir jättarga, labila, nedstämda, superlipiga över minsta småsak, oroliga, ångestfyllda eller får kortare stubin – får andra rent fysiska symtom och blir kanske förstoppade, får kramper, ballongmage, migrän eller bara väldigt trötta och hängiga.
Men även om livet med PMS är jobbigt finns det saker att ta till för att lindra besvären, menar programledaren Susanne Delastacia.
Här delar hon med sig av sina knep.

Vad har du för symtom?
– Det kan vara allt från nattsvettningar och konstiga mardrömmar, till hjärtklappning och fumlighet i både tal och kropp. Jag snubblar på ord. Jag blir även arg och mer lättirriterad. Men det är något jag absolut inte vill kännas vid eller vill höra just då. Förnumstiga kommentarer som: ”Vad upprörd du är, det verkar som det är dags för PMS?” avråder jag ifrån. Jag brukar även känna mig förkyld några dagar före mens. Det blir ofta inställd träning, när det borde vara tvärtom om man lyssnar till råden som ges vid PMS. Träning hjälper ju mycket.

► Läs också: PMS? Ät mer vegetabiliskt järn!

Hur hanterar din familj din PMS? 
– Jag har turen att ha en förstående familj, vilket är enormt viktigt. Trots det, är det inte helt friktionsfritt. Vi har ett litet system hemma. Jag brukar sätta fram en skylt med en arg minion på, när det är dags enligt kalendern. Då är familjen informerad och jag slipper prata om det själv. För under PMS:en är jag ofta i lite grand i ett förnekelsestadie. Jag vill inte alls höra att jag blir annorlunda. Det är otroligt viktigt att jag blir tagen på allvar. Jag lider trots allt av en allergisk reaktion, vilket är en bra liknelse, berättar Susanne.
Hon tillägger:
– Min sambo brukar säga att jag blir som en diktator under fyra, fem dagar i månaden. Den termen kan jag bjuda på. I alla fall före och efter PMS, däremot inte när den pågår. Då har jag inte lika mycket humor och har svårt för ironi. Livet är mer svart eller vitt. Dessutom blir jag tydligen mer åsiktsstark än vanligt, säger min sambo. Det stämmer så till vida att jag inte ger mig om något känns fel eller orättvist. Vilket det mesta gör just då.

Läs också: 3 naturliga sätt att minska din PMS

Var är det jobbigast att ha PMS? Till vardags eller i jobbet?
– Det är mycket svårare hemma. Det är ju där man släpper sargen. Det är faktiskt ganska intressant. För mig funkar det väldigt bra jobba och prestera. Det är som PMS:en ger mig en extra boost och tycker att jag blir vassare och smartare än vanligt och jag inbillar mig att jag kan ta över Stefan Löfvens post i morgon. Ja, lite åt det håller i alla fall, skrattar Susanne.

Foto: Instagram

”Skulle vi kunna fotografera känslor, är det här en ganska rättvis bild av hur det känns när PMS gör entré”, skriver Susanne på sitt instagramkonto.

Du behöver alltså inte din PMS-skylt på jobbet?
– Nej. Men samtidigt är det ju självklart att man blir lite mer irritabel även på jobbet. Har man då en trygg jobbmiljö är mitt råd att man ska prata med sina kollegor och säga att nu har jag det lite jobbigt några dagar. Har man inte det får man göra sitt bästa för att försöka skärpa sig. Vilket kan vara lättare sagt än gjort ibland. Eller gråta på vägen dit.

► Läs också – Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

Hur får du bukt på dina PMS-besvär? 
– När det blir som värst försöker jag att ta det lugnare i den mån det går. Det är inte alltid möjligt med relation, barn och läxläsning. Jag behöver mycket vila och sömn eftersom jag blir enormt trött. Jag kan nästan somna när jag knyter skosnörena. Och så behöver jag mycket förståelse, det är en stor hjälp, berättar Susanne och fortsätter:
– Jag äter också regelbundet ett kosttillskott med saffran som heter Saframyl. Det hjälper mot nedstämdhet, även om det tyvärr tar några månader innan resultatet märks. Tillsammans med olika tillskott av vitaminer och vätskedrivande tycker jag numera att jag har ganska bra hjälp. Fast du borde kanske fråga min sambo om han håller med, lägger Susanne till och skrattar.

► Läs också: Må bra med saffran – en naturlig stämningshöjare

Vilka vitaminer tar du? 
– Jag tar vätskedrivande två veckor innan mens, tar tillskott av extra vitamin B6 tillsammans med magnesium och kalium. Det funkar bra för mig men jag vill poängtera om att min mix av vitaminer kanske inte alls fungerar för andra,  eftersom alla reagerar olika. Jag har också läst att tillskott med kalcium är någonting som det tipsas om i ny forskning, så det kanske är något jag kommer att addera längre fram.

På vilket sätt tycker du att förståelse hemifrån hjälper? 
– Jag tror att det är väldigt viktigt att prata med dem vi lever med och på ett öppet sätt. Både för att få förståelse men också för att de i sin tur kanske kan få chansen att berätta att nu går du över gränsen, gå ta några minuter och vila och kom tillbaka om en stund så pratar vi då.
– Jag behöver både förståelse men också gränser. Men förminska aldrig den som har PMS, det är ett viktigt råd. Ta mig på allvar, annars blir det bara värre.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Varför tror du att ämnet PMS fortfarande är så tabu?
– Enkelt, det är kvinnor som drabbas. Hade män haft PMS hade det varit mer okej. Då hade fler klappat dem på axeln och sagt ”Aha, du har PMS. Jag fattar.” Jag tror att det till och med hade ansetts vara ballt att drabbas. Vi kan prata om diabetes och artros, men fenomenet hormonella tillstånd som PMS, klimakteriet etcetera är inte lika hett. Det är någonting som behöver förändras. Jag får en allergisk reaktion av min egen kropp några dagar i månaden, det är inget jag väljer själv!

Lider du alltid av PMS innan mens eller skiljer det sig åt månad till månad? 
– Det kan skilja sig rejält. Det beror ofta på för lite sömn och, eller mycket stress. Ibland kan jag bli arg som en uppretad bålgeting, ibland mer uppgiven och ledsen. Vissa gånger blir jag svullen som en medicinboll. Tycker jag själv. Jag försöker lösa det genom att ta det extra lugnt, och om jag kan kryper jag undan och sover en stund.

Många upplever att de under PMS känner sig ”feta, fula och äckliga”, att de får oren hy och plötslig uppkomst av finnar. Något du känner igen?
– Absolut. Min personliga erfarenhet är att min hud beter sig lite som den vill under PMS. Jag har förstått att det är bra att ligga lite lågt med starka behandlingar, som peeling till exempel under den tiden. Jag, och många med mig, känner nog igen sig i beskrivningen att man under den här tiden känner sig lite mindre attraktiv. Då gäller det att komma ihåg att det där mest sitter uppe i vårt huvud där det kan vara rätt stökigt under PMS.

PMS drabbar ofta även de närstående. Hur viktigt är det att prata med sin omgivning?
– Jag tror att det är väldigt viktigt – inte minst i de fall PMS:n går ut över sambon till exempel. Det gäller bara att försöka se till att inte ta snacket när man känner sig irriterad. Då blir det bara fel – och dessutom brukar partners, av någon konstig anledning, ofta få extra dålig hörsel under perioden av PMS, skrattar Susanne.

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Hur viktig är PMS-dagen? 
– Oerhört viktig. Hälften av jordens invånare är kvinnor. 70-80 procent av kvinnor i fertil ålder uppges ha någon typ av PMS-besvär. Det är verkligen på tiden att PMS och PMDS uppmärksammas mer. Framför allt måste män bli en naturlig del av diskussionen. Det berör ju många av dem, indirekt. PMS är ju något som har en stor inverkan på livet. Både för den drabbade och de som lever runt omkring.

► Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Några övriga tips? 
– Prata med dem du har omkring dig. Försök vara öppen med din PMS, då blir det lättare att få förståelse och bryta tabun. Sedan kan det vara en hjälp att föra dagbok eller använda sig av appar, för att kartlägga vilka besvär man har. Vissa upplever också att det hjälper att vara extra noga med sömnen dagarna före mens, och att överlag försöka att ta det lite extra lugnt. Var snäll mot dig själv.

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Vill du höra Susanne Delactasia prata om livet med PMS?
Besök Historiska muséet i Stockholm i helgen. Då talar hon nämligen om sina erfarenheter på ett PMS-seminarium som hålls med anledning av nyinstiftade PMS-dagen, som inträffar lördagen den 21 november 2015.

Öppet för alla!
Dagen är instiftad av nystartade PMS-förbundet med komikern och journalisten Karin Adelsköld i spetsen, för att uppmärksamma och hylla alla som lider av PMS och PMDS.
– Alla är välkomna, både kvinnor och män. För det här är en diagnos som drabbar alla, även anhöriga, säger Karin Adelsköld, som är generalsekreterare för förbundet och själv har diagnosen PMDS.

Syftet med PMS-dagen
 är att sprida information om PMS, PMDS och att det finns hjälp att få.
– Över 80 procent av alla kvinnor i fertil ålder känner av PMS i olika grad och nästan fem procent mår så dåligt att de inte kan leva ett normalt liv. Ändå pratas det så lite om detta och det vill vi ändra på.

Medverkande på PMS-seminariet:
Professor Marie Bixo – Sveriges främsta forskare inom PMS och PMDS.
Susanne Delastacia –programledare och journalist som berättar om livet med PMS.
Lisa Eriksson – författare till boken ”Bli vän med din PMS”.
Karin Adelsköld –komiker, journalist och grundare av PMS-förbundet.
Kerstin Dyrbrandt Svanborg – Leg psykoterapeut och vårdlärare.
Jenny Öhrn Segolsson, grundare av PMS-podden.
Anders Wennerberg –kommundirektör Östersund, anhörig.

Pris: 100 kr (50 kr för medlemmar i PMS-förbundet).
Biljetter: Köps via förbundets hemsida.
Plats: Historiska muséet i Stockholm.
När: Lör 21/11 2015.
Tid
: Kl 13.00-16.00.
Mer info:  www.pmsforbundet.se
Läs mer på Facebook: PMS-dagen, PMS-förbundet, Vi som lever med PMS & PMDS

Namn: Susanne Delastacia.
Ålder: 41 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Sambo och barn.
Sysselsättning: Programledare och journalist.
Bakgrund: Har jobbat med TV och radio i över 20 år, senast på ekonomikanalen EFN.
Aktuell med: Pratar om livet med PMS på PMS-förbundets seminarium på Historiska museet på lördag 21 november.
Det visste du inte om Susanne: Är mamma och maskrosbarn, är en musiker som blev DJ, som blev dokumentärspeaker, som blev journalist och programledare. Är en skofantast med Audrey Hepburn som stilikon. Är genusintresserad och värnar om att se det stora i det lilla.
Susannes fem ord om sig själv: Salt, syrlig, söt, vass och umami.

Susanne på social media:
Har tidigare bloggat på Finest men letar nu ny portal.
Twitter: @delastacia
Insta: instagram.com/delastacia
FB: facebook.com/delastacia

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anders_hansen_adhd

Anders vill vidga ramarna för vad som anses normalt

Intervju

Anders Hansen möter ofta i sitt yrkesutövande som psykiatriker patienter som tror sig lida av ADHD, så ofta att han till slut beslutade att skriva en bok i ämnet. Det föreligger många missuppfattningar om vad ADHD är menar Anders och han vill med boken ”Fördel ADHD” rensa upp bland dem men även ge upprättelse och skänka hopp åt de som tror sig ha diagnosen.

Flera års problem med kramper försvann

Naturlig hälsa

Ingrid MagyarI 15 år har Ingrid Magyar lidit av kramper i benen. Värst var det på natten då hon vaknade flera gånger av att det ryckte i benen. Hon fick flera olika mediciner, men ingen hjälpte. För snart ett år sedan började Ingrid ta ett magnesiumtillskott och efter någon vecka så var kramperna i princip helt borta.

Stein Flaatrud

Lagrad vitlök kan förebygga hjärt-kärlsjukdom

Naturlig hälsa

Den norska naturterapeuten Stein Flaatrud har jobbat med örtmedicin i 35 år. Det finns några tillskott som han tycker är nödvändiga för att få ett långt och friskt liv. Det viktigaste är att hålla hjärta, kärl och immunförsvar starkt. Därför kommer Stein att resten av livet fortsätta ta det lagrade vitlöksextraktet, AGE, som sänker blodtrycket och motverkar åderförkalkning.

pojke med surfplatta och patrik wincent

Varning för den digitala barnvakten

Krönikan

När jag träffar föräldrar som söker hjälp för att deras barn är deprimerade frågar jag alltid först hur deras barn spenderar sina dagar, och svaret är oftast uteslutande i deras rum framför sina skärmar eller vid sina telefoner. Det är tydligt för mig som terapeut att våra barns integrerade värld av mobiler och teknologi är en bidragande faktor till detta dåliga mående, skriver terapeuten Patrik Wincent.

Isabella_Ljunggren

Så fick Isabelle hjälp mot sina torra ögon

Övrigt

När Isabelle Ljunggren gick i sexan fick hon problem med torra ögon. Så småningom blev slemhinnorna i näsan och munnen lika torra och inget hjälpte. Men för drygt ett halvår sedan föreslog Isabelles mamma att hon skulle prova ett kosttillskott med havtornsolja som lindrar problem torra slemhinnor. Idag är problemen helt borta.

martin fransson hjärna

Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Naturlig hälsa

I en serie lektioner och filmsekvenser med övningar utformade speciellt för Kureras läsare går kiropraktorn Martin Fransson igenom hjärnan. Vi får lära oss hur hjärnans olika delar har utvecklats genom människosläktets historia, hur de är uppbyggda, hur de fungerar och vad de behöver för att utvecklas och samverka på bästa sätt. Övningarna lägger en grund för att vi skall kunna må bra och vara på topp genom livets olika skeden enligt Martin.

manniskor som hjalper varandra

Stressexperten: ”Se det goda i andra”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sju förklarar Karin fördelarna med att se det goda i människor runt omkring oss.

Badrumsskåpets 4 värsta bovar

Hud

Köper du samma produkter gammal vana utan att fundera på innehållet? Då är du inte ensam. Men vissa av våra vanligaste hud- och skönhetsprodukter är riktiga miljöbovar. Vi listar fyra vanliga produkter med tveksamt innehåll och vad du kan byta ut dem till.

torskrullar_med_mangosalsa

Torskrullar med mangosalsa

Recept

Ceviche är en populär rätt men alla äter inte rå fisk, då är denna rätt ett bra alternativ. Smakerna av mango, koriander, lime och chili möts i denna goda torskrätt som serveras med wokad brysselkål.

kvinna håller i burk med omega-3

Svensk certifiering för säkra kosttillskott

Allmänt

Svensk Egenvård är en oberoende branschorganisation som har utformat CFSC, en unikt anpassad certifiering för producenter av kosttillskott. Certifieringen syftar bland annat till att säkerställa att producenter följer rådande lagstiftning och har ett kvalitetsarbete som borgar för att kosttillskotten är säkra att använda. Det nu 30-åriga hälsokostföretaget Great Earth är ett av de svenska företag som nyligen erhållit certifieringen igen.

Het krydda satte fart förbränningen

Hälsa

Jennie Rundquist har tränat fotboll, innebandy och ishockey på elitnivå. Hon har nästan alltid varit i god form men efter två graviditeter och en knäoperation ville de extra kilona hon gått upp inte försvinna hur mycket hon än tränade. Ett tillskott med chili och grönt te fick fart på förbränningen och då började det äntligen hända något med Jennies vikt.

karin björkegren jones

Så sätter du fart på lymfsystemet

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är ett av kroppens största system, men trots forskning är det tämligen förbisett och vi vet fortfarande väldigt lite om hur vi tar hand om det på bästa sätt, skriver Karin Björkegren Jones i sin nya bok ”Omstart för en starkare, renare och friskare kropp”.

paraply

Låt inte glädjen regna bort

Krönikan

I sin första krönika på Kurera skriver Tia Jumbe om vikten av att inte låta upplevelsen av glädje bero på yttre omständigheter. När vi går in i hösten är det många som blir håglösa men vi kan vända på steken och se regnet som den gåva det är för natur och växtlighet och njuta av att mysa hemma i stugvärmen istället.

sallad kosttillskott och joggingskor

Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Naturlig hälsa

Maria Hellström, näringsterapeut och verksam på Sterafens sjukhus, tipsar om tre vägar till ett starkare immunförsvar. Grundpelarna i ett starkt immunförsvar utgörs av allsidig träning som  tillåter återhämtning och nedvarvning, näringstillskott för säkerställa att kroppen har alla byggstenar att samt en inflammatorisk ekologiska kost fylld med bra protein, fetter och antioxidanter.

EU-dom ger vaccin skulden för MS

Politik

Nyligen fattade EU-domstolen beslut i ett mål som innebär att sjukdom som uppkommit nära i tiden efter en vaccination kan anses bero på vaccinationen. Detta även om det saknas vetenskapliga belägg för en sådan koppling, rapporterar Läkemedelsvärlden. Domen kan bli vägledande för liknande fall.

Mikrofasta förbättrar din hälsa

Hälsa

Att fasta längre perioder kan vara jobbigt, men att köra en mikrofasta varje dygn är relativt lätt och kan ge en rad positiva effekter på hälsan. Till exempel är det bra för hjärta och kärl, för ditt blodsocker och om du har svårt att gå ner i vikt så får du med allra största säkerhet effekt ganska snabbt.

Martina Johansson

”Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Kurera debatt

Att svälta sig på en fettfattig kost samtidigt som man unnar sig små mängder godis och tränar hårt är inte ett bra recept för vare sig viktnedgång eller hållbar hälsa, tvärtom kan det ge men för livet menar Martina Johansson,, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar.

majssoppa och marinerade b;nor

Med kärlek till het chili

Recept

Med en meny bestående av marinerade bönor och kryddig majssoppa blir njutningen total för den som älskar denna heta krydda. Serveras tillsammans eller var för sig, som förrätt eller tillbehör.

arg man

Stressexperten: ”Hejda dina utbrott”

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del sex lär Karin oss hur vi kan kontrollera vår ilska.